Hästpass vid betäckning

CA

Trådstartare
Måste man ha hästpass när man ska betäcka sitt sto?
Jag har inte skaffat hästpass ännu, räcker det inte med reg pappren?

Sv: Hästpass vid betäckning

När jag lät betäcka mitt halvblodssto förra året ville hingsthållaren ha en kopia av passet, men det var bara för att få alla uppgifter korrekt.

I veckan när hon kördes till seminstation tyckte den jag pratade med att jag skulle ta med passet för att ha alla härstamningsuppgifter rätt (men dom kan jag utantill :angel: ) men det var ingen som tittade på det.

Jag vet inte hur det är med andra raser.

När jag betäckte mitt sto (med hbl hingst) för 2år sedan så behövdes iaf inget pass, men reg pappren ville dom se.

De kan nog inte kräva det, eftersom det inte är obligatoriskt ännu. Dessutom väntar ju många på sina beställda pass. Har du andra papper som styrker härstamning mm så borde det inte vara några problem.

Jag har aldrig haft med några papper på stona (travare) när jag varit iväg och lämnat på betäckning.

Allt finns ju i databasen (vet ju att det är travarfölis du ska ha) och frysmärkningen garanterar ju att det är rätt sto du lämnar. :p

Lämnade på stort stuteri förra året och det vara bara att lämna stoet...

/// ghost

Love_travare skrev:
Måste man ha hästpass när man ska betäcka sitt sto?
Jag har inte skaffat hästpass ännu, räcker det inte med reg pappren?

Jag brukar varken kräva reg. bevis eller hästpass, däremot vacc. intyg (det är ju inte alla raser som har hästpass ...än!).
Arabernas stammar kan jag utantil, så där behöver jag i regel bara reg. nr., så kan jag luska ut stammen själv.
mvh
Carina på Cesam Arabians

Hur f :devil: n kan du lära dig dem utantill? Imponerande... Jag fattar inte hur man kan rabbla stammar sådär som vissa kan. Jag som har problem bara med att komma ihåg stammen på MIN häst! :p

anja skrev:
Hur f :devil: n kan du lära dig dem utantill? Imponerande... Jag fattar inte hur man kan rabbla stammar sådär som vissa kan. Jag som har problem bara med att komma ihåg stammen på MIN häst! :p

Intresse för stamforskning bl.a. och en massa läsande av just stamtavlor och böcker och tidningar......
;)

mvh
Carina på Cesam Arabians

Jag hålle rmed dig, det är väl inget svårt att kunna stammar utantill ;)

Sen gläder det mig att du kräver vaccinationsintyg på stona som kommer för betäckning! Varken i år eller förra året har jag fått frågan om mitt sto är vaccinerat, och båda åren har jag haft med mig vaccinationsintyg ifall någon skulle frågat efter det...

oki, läste nämligen att någon påstod att det var tvång att ha hästpass vid betäckning och jag har ännu inte kommit till skott och gjort det. Ska göra det så fort som möjligt dock.
Tack för alla svar! nu behöver jag inte oroa mig över att hon måste ha pass pga av betäckningen, fick panik och ja tror inte att passet hade hunnit komma om ja ska betäcka henne i juni/juli.

En helt annan sak, är det försent att boka hingst nu?

Det borde inte vara något problem att boka om du inte ska ha en som brukar vara fullbokad.
Och det är ju få av travarna förunnat....

Lycka till!

/// ghost

Görel skrev:
Jag hålle rmed dig, det är väl inget svårt att kunna stammar utantill ;)

Sen gläder det mig att du kräver vaccinationsintyg på stona som kommer för betäckning! Varken i år eller förra året har jag fått frågan om mitt sto är vaccinerat, och båda åren har jag haft med mig vaccinationsintyg ifall någon skulle frågat efter det...

Nä precis, har man bara intresse av stammar, så lär man sig dem ganska snabbt. :D

Ja vacc.intyg är nog det minsta man kan kräva...I och med jag själv har minrde uppfödning också, så finns här ju föl, unghästar och dräktiga ston och då vill man inte ha en massa "skit" hit.
Vacc.intyg är i alla fall EN liten garanti....

mvh
Carina på Cesam Arabians

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 007
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
693
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 052
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30