Hästpass på äldre hästar. Haflinger och fullblod/ardennerkorsning.

mul

Trådstartare
Jag har fått två hästar igår som inte har pass. Den ena är renrasig Haflinger och har ett registreringsnummer, men inget pass. Hon är född -97. Jaghar kollat på Haflingerföreningen med tänkte se om det finns någon här som vet mera. Jag antar att konturdiagram och det ska fixas på henne? Sen skickar man in de papprena jag har och byter mot ett pass?

Den andra är korsning mellan (troligtvis) fullblod och Ardenner. Ardenner vet jag att det är, mamman är spårad. Men hingsten vet vi inget om. Var reggar jag en sån korsning? Hon har konturdiagram och är chippad. Hon är född-06. På konturdiagrammet står förrförra ägarens namn, alltså inte den jag fick dom här av. Hur funkar det? Ska jag ändra?

Jag har ju inga kvitton på hästarna eftersom jag fick dom utan min sambo var med och hämtade dom och vet att jag fått dom av förra ägaren.

Jag ska självklart försöka få tag på dom på Haflingerföreningen under veckan som kommer. Och -06:an är det SH som håller i det?

Sv: Hästpass på äldre hästar. Haflinger och fullblod/ardennerkorsning.

Korsningen reggar du och får från SH http://www.svehast.se/sh/doc/1018.asp
Om jag inte kommer ihåg fel så ska även haflingern vara chipmärkt. Sedan kommer du i alla fall för korsningen behöva någon typ av skriftlig handling som styrker att du äger hästen. Kan vara ett kvitto eller ett intyg typ överlåtelsehandling.

Ok, Tack för infon. Jag får ringa SH och se vad jag kan göra. Förra ägaren ska läggas in på sjukhus (det var därför jag fick dom) så jag få svårt att få ut något intyg om hästarna, men jag ska försöka.

SH utfärdar pass till båda hästarna. Här finns info om vad de behöver för papper och annat beroende på vad det är för häst och vad den har för papper m.m. sedan tidigare: http://www.svehast.se/sh/doc/1019.asp Där står också hur du ska styrka ägarskapet! :)

Eldfuxen (tidigare registrator i SHF)

SH utfärdar pass till båda hästarna. Här finns info om vad de behöver för papper och annat beroende på vad det är för häst och vad den har för papper m.m. sedan tidigare: http://www.svehast.se/sh/doc/1019.asp Där står också hur du ska styrka ägarskapet! :)

Eldfuxen (tidigare registrator i SHF)

Tack! Det räcker med ett papper där två personer skriver under att jag äger hästarna alltså? Min sambo var med när vi hämtade dom igår. Men han är jävig? Vart går gränsen för jävig och inte? (många dumma frågor, har aldrig fått hästar förut och som är utan pass.) Det är egentligen bara han, jag och förra ägaren som vet vad som sagts. (Förra ägarens barn tyckte att hästarna skulle slaktas eller säljas, men som hästarna är nu skulle ingen köpa dom. Inget gjorda med på flera år..)

Ring (eller skriv e-post om du tycker det är enklare) till SH och fråga. Eftersom det är de som utfärdar passen (och ägarbevisen) så måste de också kunna svara på frågan hur du ska göra i just det här speciella fallet. :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 991
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Nu river jag snart mitt hår, kära Buke. Min ena Welsh Cob blev importerad till Sverige från Danmark som föl och har således svenskt...
2
Svar
21
· Visningar
2 152
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Det är lag på att alla hästar ska vara registrerade och inneha hästpass. Hur vanligt är det att det faktiskt efterföljs? Jag vet några...
Svar
5
· Visningar
1 028
Senast: Verlin
·
C
Hästmänniskan Jag har ett STORT problem! Jag "köpte" min ena häst för en krona i slutet på oktober förra året. Vi kom då överens om att säljaren...
Svar
7
· Visningar
2 517
Senast: Coffeaclub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka