Hästpass och tävling

C

chaccoteya

Har en korsning som ska reggas så fort som möjligt men vet ju inte hur snabbt jag får passet, hur hårda är dom på tävling med pass? Jag vill ju så gärna ut och tävla i showmanship nästa år.

Sv: Hästpass och tävling

Har då alltid haft d med men dom har aldrig frågat efter d.
Varesig wras eller andra western tävlingar.

Det behövs inget Pass för att tävla på Westerntävlingarna med din korsning. Enbart vaccinationsintyg.

men det behövs pass för att skaffa licens!

Om du tävlar E-nivå slipper du det iof...

Har också funderat lite på detta med pass då jag heller inte fått mitt ännu till unghästen, och det lär väl dröja ett bra tag till.

Läste även i en proposition från föregående år (kommer ej ihåg vilken tävling just nu) att "vi rekomenderar att hästen är vaccinerad" om jag inte minns fel. Så hur ligger det till? Är det krav på vaccination eller ej?

Hittade proppen jag syftade på, det var RHC 2007 jag hade läst. Där stod det "vi rekomenderar alla startande att för hästens skull ha giltig vaccination". Har det blivit regeländring sedan dess?

Det är klubben själv som annordnar tävlingen som bestämmer om det ska vara krav på vaccination eller inte... inget som WRAS har valt att bestämma... inte vad jag vet om i alla fall...

Har också funderat lite på detta med pass då jag heller inte fått mitt ännu till unghästen, och det lär väl dröja ett bra tag till.

Läste även i en proposition från föregående år (kommer ej ihåg vilken tävling just nu) att "vi rekomenderar att hästen är vaccinerad" om jag inte minns fel. Så hur ligger det till? Är det krav på vaccination eller ej?

Jag har visat vacc i mitt pass på varje tävling.

Vad jag vet så behöver du inget pass för att tävla i sverige. Du visar vaccintyg. Har du inte fått passet så så får du ett intyg av vet.

På wrastävlingar men inte dessa "andra" tydligen. D bara står att dom ska va vacc eller nåt sånt.

det -ska- vaccineras, men det är inte krav på att visa/ha med sig det på lägre tävlingar!

dock har jag fått visa mitt flera gånger då jag tävlat D-klass, de hade som praxis att man måste visa innan man får lasta ur.

Giltigt vacc.intyg skall uppvisas före urlastning på alla WRAS-tävlingar (även prova-på tävling).

*kl*

Saxat från wras hemsida:

För att tävla på WRAS-tävlingar krävs ingen uppvisning av hästpasset i nuläget. Vad som händer i framtiden vet vi inget om.

och detta om vaccination:

Giltigt vaccinationsintyg ska alltid visas upp på alla tävlingar enligt WRAS regelbok och Ridsportförbundet.

Står för övrigt ingenting om pass-krav vid lösen av licens.

Nu kanske vi fått en larhet om vad som gäller för wras?

Är det nytt för i år?? Förra året behövdes inget pass för licens i alla fall.:confused:

Blev nya regler 2007 att på "D" måste du ha licens och westernutrustning, men de gjorde en lägre klass, "E" där du får ha valfri (nästan) utrustning och utan licens.
(WRAS)

Blev nya regler 2007 att på "D" måste du ha licens och westernutrustning, men de gjorde en lägre klass, "E" där du får ha valfri (nästan) utrustning och utan licens.
(WRAS)

Jo det vet jag men inte står det någonstans att jag behöver pass till min häst för att få delta oavsett vilken nivå jag ska tävla.

Liknande trådar

Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
554
Senast: Twihard
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: Mli
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
20 663
Senast: Badger
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur