Hästpass från Tyskland

PathOfClovers

Trådstartare
Det verkar ju finnas några som har koll på detta med hästpass. Såhär ligger det till: Hästen jag tävlar är en tysk import som vi köpte i januari 2003. Han hade då med sig ett pass från Tyskland. Det "duger" väl som pass här i Sverige också, eller måste vi skaffa ett svenskt pass till honom nu?!

Tack!

Sv: Hästpass från Tyskland

Det tyska passet ar hastens pass och det duger over hela varlden. Sa du behover inte skaffa ett svenskt pass till hasten.

Ett pass ska folja hasten hela livet, sa man har all information samlat pa ett och samma stalle. Om du byter pass till hasten sa forlorar du mycket av den vasentliga informationen, sa numera har man kommit fram till att du far behalla det utlandska passet. For nagra ar sedan skickade man in det utlandska passet och fick ett nytt svenskt, men numera behover man inte gora det.

Jag har en fransk häst med franskt eu-pass.
När jag pratade med sve-hast för ett par år sedan (innan importen, ca 2 år sedan) så sa de att jag får behålla passet, men måste skicka in det för att få svensk stämpel i eller något. Om det fattas sidor ska de kompletteras också (fast jag funderar på att be franska haras nationaux komplettera det så det blir franskt rätt igenom). I mitt pass fattas njämligen MRL-sidorna som säger om hästen fått något med livstids karens.

vi har tyskt pass på min ponny och vi har fått behålla passet, de bara förde in den svenska registreringen i passet. Dock var det ett väldigt rabalder om det när vi inte ville skaffa nytt pass åt honom (detta var några år sedan) utan hävdade bestämt att har man EU-pass ska det väl gälla i hela EU. Efter ett tag gav de med sig (både jordbruksverket och avelsföreningen) och vi fick behålla det tyska passet.

Det är som ramonarunds skriver.
EU har bestämt att en häst bara kan ha EN identitet (fr.o.m 2005)och då gäller det tyska passet även här i Sverige. Du behöver alltså INTE nytt svenskt pass :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 617
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• WE-tråden