Hästpass - Fodervärd

X

xmariax

Jag är fodervärd till en häst. Ska jag fixa och betala hästpasset då? I såfall måste jag ju ha registreringsbevis m.m.
När jag frågade ägaren blev svaret: - Jag har inte hört talas om något pass, har de inte informerat mej så tänker inte jag skaffa något.
Min kommentar var då typ att de kan ju neka veterinärvård och sånt. Så undrar jag, vem är ansvarig att hästen har hästpass? Fodervärden eller ägaren? :confused:

Sv: Hästpass - Fodervärd

Det är ägarens uppgift att ordna pass till hästen, såvida man inte har kommit överens om nåt annat. Hästen kan inte nekas veterinärvård bara för att den inte har pass, men det är lag på att alla hästar ska ha det innan utgången av 2005.

Ägaransvar....

Men du kan ju komma överens med ägaren om att du fixar det åt denne.

Annars finns det hur mycket information som helst som du kan ta fram och stoppa under näsan på ägaren.

Men det är klar!!!! Vill man inte ta till sig informationen så!!!

Lycka till i alla fall

ingen hästägare meddelas personligen om pass, så det var inget vidare svar av "din" ägare... Du kan väl skriva ut eller maila det som står på Hästavelsförbundets hemsida (länk: http://www.svehast.se/allm/hästpass-info.htm) så får ägaren själv läsa vad som står om det... Du som fodervärd ska inte stå för en sån utgift eftersom det följer hästen och inte kan behållas av dig när du lämnar tillbaka den.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här med diagnos eller inte diagnos, har ju diskuterats en del. I mitt förra inlägg gjorde @Tora en kommentar som fick mig att tänka...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
13 406
Ekonomi & Juridik Avtalstid: Hästen kommer vara i fodervärdens vård from 6/6-14 till och med 6/6-16. Avtalet förlängs automatiskt med 12 månader i taget...
Svar
13
· Visningar
1 510
Senast: pulkaskurk
·
P
Hästmänniskan § 3 Avtalstid Avtalet gäller 6 månader, from tom Senast 1 månad före avtalstidens utgång så är det möjligt att förlänga avtalet på 6...
Svar
10
· Visningar
1 551
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Angående hästpass. Om man är fodervärd och inte har hästens pass, kanske för att hästen inte har ett pass alls, och länsstyrelsen...
Svar
7
· Visningar
1 785
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama