Hästpanik när ny häst kom

P

pemblan

Undrar om någon vet eller har varit med om detta. Vi har tre islandsston, i lördags kom en inackorderingshäst till oss, hon är paint-halvblod 1,5 år. Vi gjorde som vi brukade gjorde de tre uppmärksamma på en ny häst, sen släppte vi paintstoet.
Våra hästar fick panik och galopperade runt, och fram och tillbaka de var inte ens i närheten av paintstoet, till slut brakade de genom stängslet och flydde. Lyckligtvis fick vi tag i dem, paintstoet stod lugnt kvar och undrade vart de tog vägen. Vårt ledarsto var värst och troligtvis hetsade uppp de andra två. Vad var det som gjorde att de fick panik? Kan det var färgen? Att de blev överumplade. Har aldrig varit med om något liknade. :(

Sv: Hästpanik när ny häst kom

Hum, konstigt. Jag brukar iofs vänja mina hästar med att gå en stund i hagar brevid varandra om det kommer en ny. Eller släppa in dom en och en till varandra. Tycker det är lite taskigt att släppa in en helt ny häst, som redan är lite i underläge då den inte vet vart den är, till en flock med hästar som ska försöka få ner den i rang direkt.

Men det var skumt att det inte var den nya hästen som reagera, utan dom andra !

Jo, men eftersom vi alltid i vårat gamla stall gjort på detta vis och det inte varit problem så. Hästarna släpps ihop och sedan får de göra upp. Precis som i frihet!
Man ska ju gå så mycket som möjligt efter hästens naturliga beteende! Ledarstoet är ju förtillfället inte hemma men när hon kommer hem gör vi förmodligen på det sättet.

Kanske tyckte den var stor med läskiga färger?? SÄger bara att hästar är konstiga djur!! (Även om jag älskar dom)

Jo, vi funderade på det. Hon är ju skäck, mkt vit (white splash) o´ch har glosöga. En väldigt dominant färg...

pemblan skrev:
Jo, vi funderade på det. Hon är ju skäck, mkt vit (white splash) o´ch har glosöga. En väldigt dominant färg...
Troligen det som är orsaken till dina hästars beteende. Kanske hade lite svårt att tyda hennes signaler...ställ henne i en hage bredvid så att dom kan lära känna henne lite långsammare.

ska man släppa ihop dom så tycker ja de e viktigt att man har en stor hage så dom har en chans o springa undan.
då e de väl inga problem o släppa dom så.

Samma sak hände hos oss också, vi har köpt ett stoföl till vårat hingstföl (båda är av samma ras och samma ålder), hingstfölet fick panik och sprang igenom trådet, stofölet stod i hagen och undrade vad som hände.

Har inte varit med om just detta men gjorde samma sak att jag släppte in en liten shettis till min pålle vilket slutade med ett söndersparkat bak knä, fraktur naturligtvis och ett halvårs konvalesens efter det är jag väldigt restriktiv med vad jag släpper in till mina hästar men framförallt HUR jag gör det

låter de alltid gå i hagarna bredvid varann ett tag och håller på en hel massa innan de de får träffas på "riktigt"

Daffe skrev:
Har inte varit med om just detta men gjorde samma sak att jag släppte in en liten shettis till min pålle vilket slutade med ett söndersparkat bak knä, fraktur naturligtvis och ett halvårs konvalesens efter det är jag väldigt restriktiv med vad jag släpper in till mina hästar men framförallt HUR jag gör det

låter de alltid gå i hagarna bredvid varann ett tag och håller på en hel massa innan de de får träffas på "riktigt"

Mjo, nästan desamma hände med mitt russ. Vi släppte in henne till en flock shettisar en dag efter hon kom. Hon fick verkligen spel, jag tror att hon kände att hon behövde försvara sig för mycket, hon stod och vaktade vattnet som en idiot. :crazy: Ingen fick komma nära och när någon gjorde det så slog hon som en galning. När jag nu har flyttat till ett nytt stall så fick hon gå i en hage brevid de andra några dagar. Sen fick hon hälsa på de andra och vänja sig vid dom innan jag släppte in henne. Nu har det funkat jätte bra och dom leker och busar ! :D

Bättre att vara på den säkra sidan..

pemblan skrev:
Jo, men eftersom vi alltid i vårat gamla stall gjort på detta vis och det inte varit problem så. Hästarna släpps ihop och sedan får de göra upp. Precis som i frihet!
Man ska ju gå så mycket som möjligt efter hästens naturliga beteende! Ledarstoet är ju förtillfället inte hemma men när hon kommer hem gör vi förmodligen på det sättet.

Hur naturligt är det egentligen att stänga in hästarna i en hage med begränsad rörlighet, och tvinga dom till att göra upp ?
Jag menar, i de vilda hade ju den underlägsna kunnat fly. (även om det inte är det ditt problem handlade om) Så jag tycker det är bättre att vänja dom sakta, även om det inte heller är sälskilt "naturligt".

Bara en tanke :p

Liknande trådar

Ridning Nu har jag efter x antal gånger på träning börjat få nog, jag rider en liten welsh cob på 154 cm. Han är en känslig individ som lätt...
Svar
19
· Visningar
3 225
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 401
Senast: Karminnie
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 100
Senast: athena
·
Hästvård I början av sommaren fick jag ta bort min bästa vän. Jag har sedan dess letat efter en ny kompis, hittade en som inte gick igenom...
Svar
3
· Visningar
2 487
Senast: johanssk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama