Hästolycka på Hippologum

(Västerbottens Folkblad) Det var vid klockan 11 som en elev vid Forslunda gymnasium föll av en häst under lektionen. Eleven klagade över smärta i rygg och nacke och fördes sedan vid medvetande i ambulans till Nus. En polispatrull är väg för att utreda händelsen....

Läs mer...

Sv: Hästolycka på Hippologum

Ni har ju ingen aning om vad som hänt. Någon har kanske med vilje skrämt hästen eller på annat sätt orsakat olyckan.

Eftersom det räknas som en arbetsplatsolycka så brukar väl Polisen (samt andra) utreda?

Så ni menar alltså att polisen ska rycka ut varje gång nån dimper av en häst (eller skadas på annat sätt) på ett hästgymnasium? Borde ju isf även gälla varje gång ngn blir trampad av en ko, biten av en katt etc på naturbruksgymnasierna?

Biten av en katt? Det brukar man inte få åka ambulans för. Det står inte hur pass illa skadad flickan är. Tyvärr kan ju ryggskador och nackskador gå riktigt illa.

Varför är en del så negativa till att polisen åkt dit när ingen av oss inte vet vad som hänt? Annars brukar det klagas om att polisen inte bryr sig t.ex. om en bilist skrämt en häst. Nu bryr de sig.

Jag vet inte om det finns någon gradering över hur allvarlig olyckan skall vara för utredning. Men i detta fallet förmodar jag att personen blivit hämtad i ambulans, vilket man bör anse som ganska allvarligt = utredning.

Tyvärr är det så att skolor sällan anmäler mindre olyckor, exempelvis klämda fingrar, trampskador osv. Det finns en hel del regler kring det, men skolan har en anmälningsplikt/rapportera när det händer något.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
676
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Bollnästravets tävlingar drabbades av en dödsolycka under fredagskvällen. Hästen Björkbacka Baron gick omkull och dog. Kusken och...
Svar
0
· Visningar
824
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Bo Eklöf fördes med ambulans till sjukhus efter en...
Svar
0
· Visningar
516
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En 17-årig elev vid Gamlebygymnasiet föll på tisdagsmorgonen av en häst. Flickan klagade på smärtor i ryggen och hämtades av...
Svar
0
· Visningar
795
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter