Hästmassör -equiterapeut utbildning?

SweetPanther

Trådstartare
Hej!
Jag funderar på att utbilda mig till något, lite som extraknäck under en senare högskoleutbildning. Jag älskar hästar och har velat bli veterinär, men har dock inte betygen. Ska kanske söka senare, men det beror på om jag får upp betygen.. Är intresserad av att ha något roligt att göra, och inte längre läsa "för läsandets skull".
Hästmassör - hur fungerar det? Finns det några utbildningar ni rekommenderar?
Eget företag? Hur mkt tjänar man?
Equiterapeut - se ovanstående frågor..
Tacksam för era svar.

Sv: Hästmassör -equiterapeut utbildning?

Tja, vilket du än väljer så räkna med MASSOR med jobb om du ska tjäna riktiga pengar. Det håller inte att göra det svart om du vill ha inkomster och du kan inte heller ta förmycket betalt även om det är "vitt" du kommer säkert få jobba gratis ett tag för att få referenser om att du kan dina saker innan du kan ta nå vidare betalt.

Equiterapueft skulle jag inte satsa på som extraknäck, utbildningen är på 2 år, kostar en del, och som jag förstått det ganska svårt att komma in. Fast eftersom jag själv är sugen på att gå den utbildningen kanske det är jag som är ego och inte vill att såna som inte ens ska satsa på det en längre tid ska få ta upp plats? ;)

Eget företag kan vara bra om du har lite kapital och bra idéer. Men räkna med att man inte tjänar några pengar på en gång utan det blir mest utgifter från början. Beroende på vad det är för typ av företag självklart. Man brukar också räkna med att de flesta nystartade företagen inte går med vinst värd att nämnas förrän efter nåt år. Men det beror som sagt på vilken typ av företag och hur mycket man måste investera (handlar det om egna tjänster behöver man oftast inte investera en massa).

Hästmassör är nog det jag skulle rekommendera om du vill ha en utbildning som inte kostar alltför mycket och som inte tar för lång tid. Det kan man ju också göra på distans.

Men oavsett vilket du väljer så är det bra om du redan nu har lite sparkapital. Eller att du har ett deltidsjobb på sidan av. Man måste kunna räkna med utgifter.

Hej - räkna med ett års studier på halvfart om du vill bli diplomerad hästmassör (du kan förstås lägga upp utbildningen på längre tid om du vill). Utbildningen kostar runt 25.000. Jag har läst på Axelsons som är den utbildning som krävs för medlemskap i Nordiska Hästmassörförbundet. Pengar ger det inte - inkomsten efter moms, skatt och kostnader i företaget blir ungefär lika mycket som ett sextonårigt kioskbiträde tjänar per timme. Restiden oräknad. Men det ger mycket tillfredsställelse. Kom ihåg att räkna med att du behöver ha egen bil för att ta dig ut i stallen. Sök på hästmassör här på Buke så hittar du mer information.
mvh
Lejonelle

Det är ju inte så att jag inte vill arbeta som hästmassör/equiterapeut resten av livet, det är dock det att jag vill så mkt när det gäller utbildning och framtida möjligheter till arbete, och tänkte därför att jag börjar med häst och ser hur jag trivs. Dock vill jag antagligen ha något annat att kombinera med.
Är inte equiterapeututbildningen CSNberättigad? Hästmassör är det inte...

SweetPanther skrev:
Det är ju inte så att jag inte vill arbeta som hästmassör/equiterapeut resten av livet, det är dock det att jag vill så mkt när det gäller utbildning och framtida möjligheter till arbete, och tänkte därför att jag börjar med häst och ser hur jag trivs. Dock vill jag antagligen ha något annat att kombinera med.
Är inte equiterapeututbildningen CSNberättigad? Hästmassör är det inte...

Jo har för mej det men jag är inte säker.
Men man får ändå tänka på att tar man studielån är det ett LÅN som ska betalas tillbaka. Om du sedan vill plugga till något annat har du redan "förbrukat" en del av maxtiden man kan få studielån.
Tar man inte studielån får man ha rätt billiga omkostnader ;)

Känner du att det verkligen är något du vill göra tycker jag du ska satsa, självklart. Men tänk igenom det noga, om det är värt omkostnaderna och tiden du förlorar på studierna om du sedan vill utbilda dej till något annat.
Vill man testa på att arbeta med hästar finns ju även annat (med mindre utbildningskrav) man kan göra ett tag. Jobba som hästskötare i travstall t ex. Inte så superbetalt, men ska jag vara ärlig tror jag inte du tjänar mer som Equiterapueft heller förrän du blivit ganska känd :p

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag sitter och velar om plugg/ jobb. Har en civilingenjörsexamen och jobbar inom det området nu men börjar inse att jag kanske...
2
Svar
23
· Visningar
4 206
Senast: tex
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok För snart fyra år sedan började jag på mitt nuvarande jobb. Ett jobb som är ett av de två roligaste jag haft i hela mitt liv! Jag har...
Svar
2
· Visningar
1 221
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 621
Senast: Ramona
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 748
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar