Hästlicens?

LitenIsa

Trådstartare
Jag hoppas denna fråga hamnar i rätt forum.

Iallafall. Jag har köpt en häst som det inte finns några papper på. Jag vill registrera honom för att kunna tävla högre än lokalt. Hans mamma är halvblod och pappan är en icke godkänd New Forest hingst. Hur går jag vidare?

Hittade lite info på en sida på nätet där det står: Hästar som är efter ej godkänd fader ska enligt SH:s Plan- & riktlinjer blodtypas eller DNA-testas för
härstamningskontroll innan registrering kan ske (hästägaren står för denna kostnad).

Jag trasslar bara in mig längre och längre i registreringsdjungeln... Någon som vill hjälpa mig?

MVH
Isabelle

ENligt vad jag lärt mig skall Partbred avkommor reggas i den registerförande förening där hingsten är verksam. I och för sig var det nu en icke godkänd NF-hingst som var pappa, men jag tycker nog att NF-föreningen bör regga hästen som Partbred NewForest.
Så kontakta NF-föreningen....annars SH....

Jag tror det är enklast (och billigast?) att registrera som "övrig häst av varmblodstyp" hos ASVH. De kräver signalenmentbeskrivning + vet-intyg som styrker åldern på hästen. http://www.asvh.se/ Välj Registrering - Hästpass - Hästar utan papper

Alternativet är ASRP, som "övrig ponny", men då krävs dessutom DNA-analys eller chipsmärkning. http://www.asrp.nu/registrera.html

Jag har aldrig hört talas om att det skulle finnas något som heter part-breed New Forest. Har endast hört det begreppet i samband med araber.

Tror att det är ridponnyföreningen man ska vända sig till!

Kontakta SH och hör med dem. De borde veta! :)

Hur hög är din häst? Om den har ponnymått är det ASRP som registrerar, annars blir det nog ASVH.

Så är inte fallet om dte skulle vara en ox-hingst som var pappa. Då är det både enklast, billigast på ALLA sätt att regga som Partbred Arab hos ARAB (Arab Registratur AB).
Så borde det rimligen vara för alla andra korsningar där fadershingsten är en ren ras.....i detta fall en NF.....
Enkel logik för mig.....
En Partbred Arab t.ex. (eftersom jag nu kan arabhäst) fär fulla papper som Partbred Arab reggad hos ARAB, men får bara grå (eller vilken färg det nu är) hos ASVH och ASRP. Och en ganska så stor risk att stammen skrivs OKÄND.

Valet är ganska enkelt för mig då.....

Tror inte att det finns så stort intresse för det eftersom man kan regga dom som ridponnyer.

Har en stallkompis som har en shettis med okänd härkomst både för mamman och pappan.. hur går man då till väga? måste han blodtypas då? innan man kan regga honom?

:bump:

Har en stallkompis som har en shettis med okänd härkomst både för mamman och pappan.. hur går man då till väga? måste han blodtypas då? innan man kan regga honom?

:bump:

Tja, shettis räknas han ju inte som om han har okänd stam, men ponny är han säkert, så kolla "ponny"länken" ovan! Förmodar att det är enklast att cipsmärka??? DÅ kan han ju dessutom slutmätas och bli tävlingshäst om han visar sig vara en hejdundrande kör- eller hopponny!

Liknande trådar

Hästmänniskan Har äntligen fått mitt pass från Asrp :banana:. Efter ett år av väntan tröttnade jag och sa att jag ville ha det prioriterat (betalade...
Svar
16
· Visningar
1 891
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka