Hästlicens på lokal? mm..

S

Sol_

Måste man ha det? Min har inte kommit än, ska tävla i helgen.

Läste i TR 2003 att man inte behöver ha sporrar på lokal dressyr, nån som vet om det fortfarande gäller?

Vet någon om man får tävla dressyr med en "rem" fäst fram på sadeln som man brukar ha på ex. unghästar? När jag ändå frågar, får man ha annan säkerhetsutrustning, väst!?

Tacksam för svar! :idea:

Sv: Hästlicens på lokal? mm..

Hästlicens behövs ej på lokal.
Dedär med sporrar på dressyr vet jag faktidskt inte, är hoppmänniska :D

Du behöver inte ha sporrar på lokal tävling, väst får du ha - utanför eller innanför kavajen (nytt fr 2005).

tack!

Ingen som vet mer ang. remmen?

på lokaltävling dressyr behövs ej sporrar, ej hästlicens. Säkerhetsväst är numera specifikt tillåten även i dressyr.

Säkerhetshandtag på sadeln är tillåtet enligt TR.
På domarkursen sades att man förstås inte får använda handtaget inne på banan. Det är tänkt som en säkerhet på framridningen (det är bättre att man får hålla i sig än att man åker av och hästen springer lös bland alla andra hästar). Behöver du hugga tag i handtaget under uppvisningen så får du förstås göra det, men då har det ju hänt något som gör att du ändå inte får bra betyg på den bedömningsgruppen. Du får inte sitta och hålla i dig hela tiden och du får inte använda det på framridningen för att 'låsa' handen så att tygeln blir som en inspänning.

jag trodde att man behövde ha sporrar i l.b åå upåt även om d e lokal dressyr jag tror att de l.c ,man inte behöver ha sporrar i...men men

I nya dressyr TR står det under klädsel att den består av riddräkt med huvudbonad och sporrar.
Vid lokal tävling eller framridning behöver sporrar ej bäras,

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Dressyr Får man tävla dressyr med stigläderna under kåpan? Rider alltid så hemma för att spara sadeln på utsidan, men har bytt till det...
Svar
15
· Visningar
3 150
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 439
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 321
Senast: shia
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 485
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka