Hästleksaker som stimulerar

RebelQueen

Trådstartare
Då min lilla häst har börjat gnaga på boxväggar trots att han står på halm och kan pilla med det non-stop så behöver jag tips på leksaker som får hästen att sysselsätta sig och får honom att glömma bort väggarna.

Har köpt in en lickit som ska hängas in.

OCH!! Så efterlyser jag en boll med svart nät på med två snören som man kunde binda fast i ett boxhörn eller från taket. Man kunde trycka in morötter i nätmaskorna och hästen skulle norpa åt sig gobitarna. Känner någon igen en sån? Vart kan man få tag på dem?

Tacksam för tips!

Senast ändrad:
Sv: Hästleksaker som stimulerar

En sådan boll som man hänger i taket har jag. Köpt på Internet från England, dock kommer jag inte ihåg hemsidan så det kanske inte är så mycket hjälp...
Ett tips är att se till att bollen hänger helt fritt. Den första vi hade tryckte pålle upp mot väggen vilket ledde till en platt boll nästa morgon.

Vi hade även en boll med hål som matar ut godisar. Tror att Likkit säljer dem.

Hehe ja... Det skulle ju vara synd om han hade mosat bollen under ett dygn. Och dyrt... hehe.

Okej så den var köpt från england... Hade nämligen en sån som jag köpte i sverige men nu efter några år så hittar jag inte en likadan ingen.. Inget som ens är i närheten faktiskt. Och butiken som sålde leksaken minns inte vart hon hade tagit in den ifrån.

Ska testa med en godisboll också. Kanske även Likkit boredom-breaker. :)

Häng in en rejäl gren av t ex ask eller asp, eller lägg ut i hagen så att han får gnaga av sig.

Okej :) Kommer det räcka? Har gett honom granris förut men då lessnade han efter två tre dagar. Men jag ska ta med mig sekatören på en promenad i skogen i helgen. Tack för tipset!

Häng in en rejäl gren av t ex ask eller asp, eller lägg ut i hagen så att han får gnaga av sig.

Precis vad jag också tänkte föreslå, färska grenar från lövträd brukar vara populärt ;)

Dessutom kan det vara bra att tänka på vad gäller boxen: hästarna brukar tycka att nya plankor är "smaskigare" att knapra på än gamla, torra och hårda.

Senast ändrad:

Fast man får inte hålla på och knipsa av grenar i skogen utan att fråga markägaren om lov, och det är bättre om du kan få tag på lite grövre grenar som hästen kan gnaga barken av. Det bästa är om du kan fråga någon markägare om de har sly av lövträd som du kan få ta.

Precis vad jag också tänkte föreslå, färska grenar från lövträd brukar vara populärt ;)

Dessutom kan det vara bra att tänka på vad gäller boxen: hästarna brukar tycka att nya plankor är "smaskigare" att knapra på än gamla, torra och hårda.

Attans! Får väl smeta in något äckligt på väggarna i det nya stallet och hoppas på det bästa. Vad heter det? Krubbix? Krubbnix? Eller kan man använda sig av stoppoväx?

Fast man får inte hålla på och knipsa av grenar i skogen utan att fråga markägaren om lov, och det är bättre om du kan få tag på lite grövre grenar som hästen kan gnaga barken av. Det bästa är om du kan fråga någon markägare om de har sly av lövträd som du kan få ta.

Då får det bli en åktur till landstället med andra ord. Då kan jag fråga mig själv om jag verkligen behöver den där lilla björken vid stugan eller inte ;)

Vet ej vad det heter för jag använder inte sånt. Jag satte vinkeljärn på den nya stolpen när jag bytte ut en i min hästs box för några veckor sedan. Den "gamla", som var relativt ny, knaprade han upp :o Alla andra gamla stolpar och plankor rör han dock inte :D

Vet ej vad det heter för jag använder inte sånt. Jag satte vinkeljärn på den nya stolpen när jag bytte ut en i min hästs box för några veckor sedan. Den "gamla", som var relativt ny, knaprade han upp :o Alla andra gamla stolpar och plankor rör han dock inte :D

Haha okej :)

Och har den mat men gnager ändå?

Tröttnade den på nya grenar efter några dagar eller på samma gren?

Hur länge går hästen ute, hur ser hagen ut?

Ja det har varit lite si som så med det tydlign har jag på senare hand fått höra allt från sju timmar till fyra fem timmar.

På nya stället som vi flyttar till idag så går de ute ca åtta timmar.

Han har gått med sin bästis och de leker med varandra ganska få ofta. Hagen har varit stor och plan. Inga träd eller något. Samma sak kommer det vara med den nya hagen.

Man kanske ska slänga in en stock kanske? Vill ju inte att han ska skada sig heller dock. Hästboll kanske?

Och har den mat men gnager ändå?

Tröttnade den på nya grenar efter några dagar eller på samma gren?

Han har fått mat som alltid, stått på halm. Har förut gett honom alla sorters pinnar och grenar men han tröttnar på dem oavsett vilket "virke" det har varit.

Den enda saken han aldrig tröttnat på var hans boll med nät som man stoppade morötter i. Kanske har en fantasilös häst? Vem vet.

Den enda lösningen är ju att man köper in diverse saker och ser vad som fungerar. Kladda på antibit på väggarna och hoppas på det bästa.

Försök ha pållen gåendes ut så mycket som möjligt, (klart han ska gå in på natten då), det är mer aktiverande än att stå inne i en box. Min häst är normalt sett ute ca 10 timmar per dygn.

Läångre utevistelse, fyra timmar ute innebär 20 timmar på box. Jag skulle oxå börja ätra på inredningen då...
Berika hagen, lägg ut grenar o träd, fins även en typ av pilatesboll fast för häst.

Fri tillgång på hö inne, testat slowfeeding nät?

Ja nu har vi ju flyttat till ett nytt stall och där får de vara ute längre. Han har fått bollar och slickstenar och allt möjligt. Antibit är inkletade på väggarna. Så nu är det bara att hålla tummarna.

Tack för alla tips!

Liknande trådar

Foder & Strö min varmblodsdonna är ju otroligt lättfödd och blir fan fet av luft. :crazy: hon fick ju fång här för ca 5-6 veckor sedan för att ha...
2
Svar
32
· Visningar
3 374
Senast: Tuvisen
·
Träning Hoppas jag lägger tråden rätt annars får moderatorn flytta den. Har letat lite här efter tips på sysselsättning i boxen nu när...
Svar
10
· Visningar
2 409
Senast: acj
·
G
Träning hej! jag efterlyser idéer och tips på hur man kan hjälpa hästen att aktivera sig själv när den står inne vid tex dåligt väder eller...
2
Svar
24
· Visningar
7 236
Senast: SockerSara
·
A
Träning nu på senare tid har jag upptäckt att min pålle börjat gnaga på boxväggarna och förstår inte varför.. Han är ute hela dagen 8.30-16.30...
Svar
11
· Visningar
1 280
Senast: Vargsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka