hästkräket bits!

S

Svea_ox

Jag är urless på min medryttarhäst, Hon biter mig!
Men vad ska man göra då? Jo, ge dem en rejäl hörvel så dom inte gör om ett. Det gäller att vara bestämd, men fortfarande snäll, men människan ska alltid vara ledaren även om människan är liten.
Vad tkr du? :devil:

Sv: hästkräket bits!

tycker du ska fundera över heleheten i hästhanteringen och inte bara i det faktum att hästen bits. en bitande häst är en dominant häst och visar det nog itne bara genoma tt bitas. hur är hästen att leda? var går hästen i förhållande till dig? hur är hon när du longerar? i boxen? stallgången? hur är hon med sin ägare?

ledarskapsträning är inte helt fel!

Flyg på ná och ge ná en kram vetja, DET väntar hon sig definitivt inte i det läget och det funkar faktiskt. Krama henne och se till att hon inte kan smita utan när hon ger sig slipper hon kramen. Det verkar inte vettigt att göra så men våld föder våld och jag har ett levande bevis i hagen på att det går. Visst, hon biter mig ibland men då har jag utmanat ödet och kramat henne runt magen eller kramat något bakben eftersom hon varit på väg att smita. Dom betten hon utdelar numera sker med stil och finess, och inte ett blåmärke blir det för hon är så försiktig numera så det är bara busnyp i kläderna hon utdelar.

jag tycker du ska ta dig en rejäl tankeställare på VARFÖR hästen bits! Den gör det av en anledning inte för att det har lust bara.
Och ge den en snyting lär ju knappast få den att sluta. Du får bara en strykrädd häst som mister förtroendet för människor. Knappast populärt hos ägaren :smirk:
Har hästen ont? fel sadel? Hur är miljön?
Hur är du mot hästen? Biter den ägaren också?
När biter den? En häst varnar alltid innan dock är inte människan så bra på att se det. Och dom har alltid en anledning

Senast ändrad:

Fundera på varför hästen bits. Den kanske har ont någonstans? Biter den även ägaren eller andra i stallet? Har du pratat med ägaren till hästen om problemet?

Ride on- Min morfar körde med samma taktik. Han hade ett surig gammal travvallack som han hade köpt. Det var knappt någon som vågade sig in och mata/rykta då man kunde få ett nyp.
Men kära lilla morfar stog och gullade med den hästen vad den än gjorde. Det fungerade, hästen blev betydligt bättre! Mycket kärlek :)

Jag håller oxå med om att du får försöka komma underfund med varför hon bits, om det händer i vissa situationer eller när du gör ngt speciellt?

Som tidigare sagt: fundera på varför hästen bits. När du kommit på det kan du agera utifrån det, men en snyting kommer aldrig att lösa några problem så länge du vill ha ett respektfullt förhållande mellan dig och din medryttarhäst.

Som flera sagt tidigare så kan det snarare vara brist på kärlek som gör att hon bits, men jag tycker inte att bara gull och pyssel med hästen ska rekommenderas om den bits. Det kan göra att du hamnar i en lägre dominansposition än vad hon anser sig vara, och hon kan bli farlig för dig. Du måste alltså bygga upp ett ledarskap som både du och hon trivs med, och där du bestämmer.

Du ska alltså snarare få hästen att själv välja kärleken som kommer från dig. För att den ska kunna göra det, så måste du visa att den finns. Alltså ge mycket beröm och kärlek när hon beter sig bra, och när hon bits: ignorera henne helt, eller om du är på en fri yta (som i hagen), fös iväg henne från dig. Kanske finns det någon annan häst i stallet som du kan gulla med i stället just då, så att hon ser vad hon går miste om. När du väljer så går du sedan tillbaka, och beter dig på samma vis. Bra beteende = kärlek från dig, dåligt beteende = ignorans eller ivägfösande.

Jag har inte själv provat just den här metoden, bara läst om den. Vad jag har läst då är också att det kan ta ett tag, men det beror förstås på varje häst och hur just din häst fungerar. :)

Sen tycker jag allmänt att det är JÄTTEviktigt att hästen tycker att det är kul att göra det du kräver av den. Det avgörs av din inställning (en sur dag = gå inte till stallet, försök definitivt inte träna), din hantering av henne och om hon får beröm för det hon gör eller inte.

Lycka till!

mysko skrev:
Skulle vilja se dig kramandes hästen ben :rofl: häftigt :D
Ja, vad tusan ska man göra när det är ett arsle ivägen hela tiden, då får man ta tag i nåt som är i närheten. :crazy:
Det ska du få se bara jag får upp webbkameran i stallet men åskan tog den datorn så jag väntar på ett gäng nya burkar. :D

danilo skrev:
jag tycker inte att bara gull och pyssel med hästen ska rekommenderas om den bits. Det kan göra att du hamnar i en lägre dominansposition än vad hon anser sig vara, och hon kan bli farlig för dig.
Och vad gör det om hästen för tillfället tar över ledarskapet? Huvudsaken kommunikationen går fram, sen spelar det ingen roll vem som är ranghög eller inte.

Tro inte på all skit som skrivs, utan gör det som känns rätt för det är troligen rätt. En häst är trots allt en egen tänkande individ och jag tycker ledarskap och dominanssnacket har spårat ur alldeles. Med kärlek och tillit och ömsesidigt förtroende kommer man hur långt som helst.

RideOn - Mitt i verkligheten

Svea_ox skrev:
Jag är urless på min medryttarhäst, Hon biter mig!
Men vad ska man göra då? Jo, ge dem en rejäl hörvel så dom inte gör om ett. Det gäller att vara bestämd, men fortfarande snäll, men människan ska alltid vara ledaren även om människan är liten.
Vad tkr du? :devil:

Det går nästan alltid att visa hur man vill ha det utan att slå hästen. En häst som biter behöver man inte faktiskt slå för att ha sagt i från till. Det räcker med att man i samma sekund viftar upp med en arm eller två och går mot hästen (föser undan den med kroppspråket) så begriper den att det inte går för sig. Tänk aldrig att hästen "vann" om den hann undan innan du fick in en träff. Det är att den väjer undan för dig som gäller.

Man bör egentligen säga ifrån innan hästen biter. Det finns alltid signaler i hästens kroppsspråk som talar om för dig vad som är på gång. Då viftar man burdust bort den innan det händer och den faktiskt biter. Hästen biter nämligen för att markera att du gjort något den inte gillar. Den visar dig först med varningar som inte är fysiska som bakåtstruktna öron osv. Så svara du redan på dessa signaler, så slipper ni bruka våld mellan er.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 969
Senast: Sel
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 346
Senast: Trassel12
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 697
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar