Sv: hästkräket bits!
Som tidigare sagt: fundera på varför hästen bits. När du kommit på det kan du agera utifrån det, men en snyting kommer aldrig att lösa några problem så länge du vill ha ett respektfullt förhållande mellan dig och din medryttarhäst.
Som flera sagt tidigare så kan det snarare vara brist på kärlek som gör att hon bits, men jag tycker
inte att bara gull och pyssel med hästen ska rekommenderas om den bits. Det kan göra att du hamnar i en lägre dominansposition än vad hon anser sig vara, och hon kan bli farlig för dig. Du måste alltså bygga upp ett ledarskap som både du och hon trivs med, och där du bestämmer.
Du ska alltså snarare få hästen att själv
välja kärleken som kommer från dig. För att den ska kunna göra det, så måste du visa att den finns. Alltså ge mycket beröm och kärlek när hon beter sig bra, och när hon bits: ignorera henne helt, eller om du är på en fri yta (som i hagen), fös iväg henne från dig. Kanske finns det någon annan häst i stallet som du kan gulla med i stället just då, så att hon ser vad hon går miste om. När
du väljer så går du sedan tillbaka, och beter dig på samma vis. Bra beteende = kärlek från dig, dåligt beteende = ignorans eller ivägfösande.
Jag har inte själv provat just den här metoden, bara läst om den. Vad jag har läst då är också att det kan ta ett tag, men det beror förstås på varje häst och hur just din häst fungerar.
Sen tycker jag allmänt att det är JÄTTEviktigt att hästen tycker att det är kul att göra det du kräver av den. Det avgörs av din inställning (en sur dag = gå inte till stallet, försök definitivt inte träna), din hantering av henne och om hon får beröm för det hon gör eller inte.
Lycka till!