Hästkostnader

C

ChevaWay

Jag undrar ungefär hur mycket försäkring, veterinär, utrustning och strö kostar om året, och i månaden?? Någon som skulle kunna hjälpa mig??
Jag vill ha en häst, men min mamma säger att jag måste räkna ut ungefär hur mycket det kostar innan hon börjar fundera....;)
Men det skulle isåfall vara en stor D-ponny, eller en liten stor häst.:)

Tack på förhand:)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästkostnader

Det beror på vart du bor och hur du ska ha hästen.
Själv betalar jag endast veterinär, hovslagare och utrustning till min, då jag har honom på mina föräldrars gård, vi tar eget ensilage och har grats spån (min pappa driver en såg) Det brukar inte bli så mycket jag behöver lägga ut, men får räkna med att behöva betala dyrare veterinär räkningar om det skulle hända något. Mina månads kostnadet kan ligga på 0 kr och uppåt...

Ta reda på vad hyra, foder och strö kostar där du ska ha hästen, det är rel. fasta kostnader. Det andra är mer rörliga priser.

Lycka till med hästköpet!!:banana:

Oj oj. svår fråga.

Mitt kallblod kostar mig mellan 1300kr-2000kr månaden. Beroende på om han är i träning, om han går på bete mm mm.

Men det är en ca kostnad för honom.

Min c-ponny kostade mig ca 2000:- månaden UTAN att vara i träning. Så det är mycket individuellt!
Säger som föregående. Kola upp kostnaderna där DU bor!

Men räkna med iaf 2000:- i månaden. + oförutsägbara utgifter.

Jag undrar ungefär hur mycket försäkring, veterinär, utrustning och strö kostar om året, och i månaden?? Någon som skulle kunna hjälpa mig??
Jag vill ha en häst, men min mamma säger att jag måste räkna ut ungefär hur mycket det kostar innan hon börjar fundera....
Men det skulle isåfall vara en stor D-ponny, eller en liten stor häst.

Försäkring: 400 kr/månad
Strö: Beror på vad man väljer för strö.. jag brukar ha torv, det kostar ca 80 kr/bal, och det går åt 2-4 balar i månaden = 160-320 kr/månad
Veterinär: Jag har lyckligt nog aldrig behövt tillkalla veterinär, i annat fall än vaccination, besiktning osv. Så runt 500-1000/året.

Sen utöver det du skrivit, så kostar stallhyra, hö, krafftfoder, ev mineraler, hovslagare, tandläkare, träning, avmaskning osv.
Sen är det bra att ha en summa pengar att lägga ut ifall hästen skulle råka ut för en skada/sjukdom, försäkringen täcker inte alltid alla utgifter.

Jag betalar ca 3000 för min D-ponny i månaden.. Under sommaren är det mindre pengar, eftersom att hästen går på bete, stallhyran är lägre.

Senast ändrad:

Vårt fullblod= 2500:-/Månaden stallhyra då ingår Betfor, selage, in o ut släpp, saltsten, 4 torv/månaden.
Kraft Rehab ca 2 säckar 255:-st i månaden, Korn kross ca 2 säckar 89:- st i månaden. Rapsolja 2-3dl/dag/nån hundring i månaden?:
500:-/månaden A1 försäkring.
Hovslagaren 6-7:de vecka 900-1200:- (sula, silicon, brodd på vintern)
Sen äter han Enzion 568:-/ räcker ca 1 månad och Bioclukoamin 379:- räcker ca 1 månad.
Morötter lite annat ca 200:-/ månaden.
Utöver det är det ju all utrustning, bilresor till o från stall som jag inte ens räknat på. :eek: vad pengar man lägger ner på hästen egentligen!!

Hej! vi betalar nog 4-5 tusen i månaden för min tävlings D-ponny. Han äter ett relativt dyrt hö och vi tränar 1-2 ggr i veckan. När det är tävlingssäsong är det så klart dyrare. Men shär dyrt behöver det inte vara. Det beror på var du har hästen och vad du har den till!

Lycka till!

Mina kostnader/månad
Försäkring 400kr
Stall 800kr
Strö (halm) 250kr
Kornkross 80kr + betfor och lucern (0,4-0,5kg betfor/dag, ett par nävar lucern/dag = 1 säck ca 2-3 månader resp 3-5 månader)
Hö 900-1000kr
Hovis 250kr (500kr / skoning / ca var 6e-8e v.)

Dessutom årliga kostnader såsom vacc., tävling, ryttarlicens m.m.
Plus att det blivit ny sadel i tid och otid (nu beställt den 5e på ett år...) när damen musklats...

Stallhyra: 1150 kr/ månad
Täckesavgift vardagar: 100 kr (5 kr/dag, ca 20 vardagar/ månad)
Strö: 70 kr/ månad (halm) (om torv eller spån ca 300:-)
Hö: 990 kr/ månad (12 kg/dag)
Kraft, lucern, vitaminer, mineraler: 500 kr/månad ca
Hovslagare: 525 kr/ månad (52 v / 6 = ca 9 ggr /år à700 =6300/12 =525 kr)
Träning: 1600 ca (2 lektioner/vecka) ingen tävling inräknad.
Anläggningsavgift: 300 kr/månad
Vaccination: 100 kr /månad (ca 1000 kr/år)
Försäkring: 800 kr / månad

= 6135 (då räknat på att man använder halm
= 4535 om man väljer bort all träning.
(om man ska tävla tillkommer ju licensavgift)

Har säkert glömt nåt..
Självklart tillkommer täcken och annan utrustning.
(och tandäkare, massör, kiropraktor och övriga veterinärkostnader)

Att köpa häst är en sak, men att sedan äga en häst, det är en helt annan sak.
Du får alltid räkna med att det kommer kosta mycket, mer än vad man räknar på.
Stallplats, strö, hö/hösilage, foder (havre, betfor, luser, kornkross och allt vad det finns) extra tillskott till hästen, hovslagare var 8e vecka, eller om du har otur som skaffar en häst som måste skos var 6e vecka som min. Akuta och ordinarie vetrinärs kostnader får man alltid vara beredd på...
Min häst kostar mig ca 3500kr/mån. Och då är inte träningar samt bensinkostnader till och från stallet inräknade.

Lycka till.
MVH
Fanny :)

det kan variera mkt:

hade två varmblod, betalade endast verkning då de var eget stall och egenproducerat foder (vi äger marken, bonden brukar åkrarna gratis mot att vi får vad vi behövde)

inackordering 4årigt Hbl 160cm:
kallhyra: 500/mån (billigt!!)
foder: krafts groov 125, havrekross, müsli, betfor, miner, kentchucky careen oil. ca 800/mån
spån: gratis
hö: ca 300kr/mån (småbalar på 10-12kg, 10kr/st 1per dag)
hovis: 750kr varannan månad
vacc: 500/år

totalt ca 1900/mån + utrustning och träning m.m

Hejsan! Skulle vara jätte tacksam för svar om någon hjälpte mej med dessa frågor;
Hur mycket kostar foder för en maxad C?
Vad kostar vaccination, 1-2 gr per år?
Tandraspning, hur mycket kostar det?
Hur mycket kostar det egentligen att ha en maxad C-ponny, ( bortsett från hyran?)
Jätte tacksam för svar!

Senast ändrad:

Jag har ju en shirepojke och mina kostnader per månad ser ut ungefär så här:

Hovslagare 500 -750 kronor/månad (alltså mellan 1000 och 1500 per skoning var åttonde vecka)

Skor och söm till hästen cirka 200 kronor per månad

Stallhyra inkl strö och hö 2000/månad

Försäkring 500 kronor/månad

Äpplen, morötter, lucern och betfor cirka 400/månad

Vaccinationer, skabbehandling och tandvård cirka 200/månad

Summa: mellan 3800 och 4050 kronor per månad. Då tillkommer ju all utrustning och alla bensinkostnader etc. som blir. Jag brukar utgå från att min häst kostar mig i vart fall 5000 i månaden

Försäkring är ju lätt att kolla upp. Du ringer bara runt till olika bolag och kollar av. Man behöver alls inte dänga i med en jäääteöverförsäkrad häst från början. Att försäkra till inköpspris duger gott från början. Jag har för det mesta bara haft mina hästar försäkrade till sådant pris, och det har knappt kostat mig 200:-/mån. Tids nog kan man försäkra upp.

Ang strö, har du tex en foderaffär där du bor så kan du ju ringa dit och kolla vad dom tar för tex spånbalar. Därefter får man göra en uppskattning att: kanske man använder 4 balar/månaden.

Hovslagare kan variera, du kan även här göra en rundringning där du bor till olika hovslagare och göra deras priser.

Utrustning: man behöver absolut INTE allt eller splitternytt från början. Det är en god ide att inte köpa på sig multum utan ta det eftersom. din mamma blir nog glad med om du håller denna kostnad nere från början. Och hästen du köper kanske har basutrustning med i priset.

Senast ändrad:

min d-ponny går på ungefär 3000/månaden, kanske lite mera, beror på hur det ser ut just den månaden, men ca 3000;)
det är ju tyvärr rätt dyrt med hästar, men det är det värt! :love:

Har eget stall så stallplats blir gratis.

Min vbl travare, 157 cm, 22 år kostar i stort sett ingenting i försäkring (sjunker med åren).

Så kostnaderna för mig/ månad blir ungefär:

Hö: 750 kr
Hippo Grow Alfa 450 kr
Krafft Protein 225 kr
Spån / Torv 200 kr

Så ger jag betfor, fosforbalans samt foderjäst vilket i runda slängar blir 100 kr/ månad.

Summan av foder + strö blir alltså ca 1725 kr i månaden.

Efter detta tillkommer för mig:
Hovslagare regelbundet ( 600 kr/ gång).
Vaccinering samt koll av tänder varje år av veterinär.
Massör 500 kr/ gång.

Sedan gäller det ju att ha en buffert för eventuella händelser. Utrustningen kan man köpa begagnat till bra priser om det passar. Så kanske du vill träna och tävla?

Bara hålla tummarna för att du får din häst :bump:

Hejsan! Skulle vara jätte tacksam för svar om någon hjälpte mej med dessa frågor;
Hur mycket kostar foder för en maxad C?
Vad kostar vaccination, 1-2 gr per år?
Tandraspning, hur mycket kostar det?
Hur mycket kostar det egentligen att ha en maxad C-ponny, ( bortsett från hyran?)
Jätte tacksam för svar!

det beror på vad för foder hästen behöver, och hur mycket,
vacc brukar här där jag bor ligga på ca 500/gång när vetrinären kör ut till stallet. (ofta tar de en avgift för resan med men de har jag sluppit) och förmodligen är de något billigare kanske en 100lapp att köra hästen till klinik för vacc
raspning av tänder har jag inte så stor koll på vad de kostar då jag endast dragit ut vargtänder.

Tack så jättemycket för alla svar!!
Nu måste jag bara övertala mamma...;)

Kan ju inte vara så svårt om man har typ 5000 kr i månade över..
(+ en pott till oförutsedda utgifter)

Annars kan det ju vara lite svårare. Lycka till!

Hur kan ett eget stall vara gratis.

Jag måste renovera mitt och det kostar kanske inte varje månad men destomera när det väll behövs.

Vattenkoppar som går sönder.
Någon ny planka i boxväggen
Staket som måste ha nya stolpar till våren.
elrep som nerdraget av råddjur.

är bara några saker som händer och kostar så jag vill inte säga att det är gratis med eget stall bara att det kostar olika varje månad och vissa månader är bra månader utan utgifter till stallet.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 479
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 699
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 422
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag... 2
Svar
34
· Visningar
2 975
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka