Hästklippning..

M

Miss_Hanna

Är det för sent att klippa hästen nu?
Han är klippt innan i år men tycker han behöver det igen, eller det förstör fällningen om man klipper han nu?
Tacksam för svar!

Sv: Hästklippning..

Jag brukar undvika att klippa sedan fällningen börjat, och det har den väl gjort nu för de flesta. Jag är rädd för att få svinpäls annars, dvs kraftiga strån som växer ut och blir längre än den övriga pälsen. Det råder dock olika meningar om varför det blir så, och det måste inte alls vara för attman klippt för sent. Jag vet folk som klipper sina hästar året om.

råder delad mening om detta...
men då jag har haft tävlingshästar och jobbat mkt med tävlings hästar på elit nivå i dressyr svarar jag så här.
svettas hästen när den tränas så klipps den...
ska den tävla så klipps den....

och detta är oberoende på årstid och pällssättning respektive fällning.

i vissa fall klipps hästarna ca 3 gånger i månaden!

Någon mer som har funderingar kring detta?
Jag har en häst som vilat pga mindre skada och har fått lång påls och nu när hon skall börja gå ordentligt skulle jag vilja klippa henne för hon svettas alltid väldigt mycket. Men vill inte förstöra hennes sommarpäls. Hon har inte börjat fälla ännu.

om du inte har en tävlings häst som går hårt, utan motinsrider. och om du inte brukar klippa på sommaren så tycker jag inte att du ska klippa..
det börjar bli varmt nu, kommer säkert börja fälla närsom hällst!!

Du ska inte klippa nu då du stör hårfällningen.

Det är en häst som skall börja hårdtränas nu för att gå 1.40 hoppning mot sommaren

Jag brukar inte klippa efter nyår. Men har man en väldigt långhårig häst som tränas hårt skulle jag nog göra undantag. Fst jag tror inte det är så bra...:smirk: Tycker att man märker att hästar som klipps senare och väldigt ofta har en tendens att pälsen växer ut väldigt snabbt och att det blir extra håriga. Man måste ju rubba hästen naturliga pälssättning....

råder delad mening om detta...
men då jag har haft tävlingshästar och jobbat mkt med tävlings hästar på elit nivå i dressyr svarar jag så här.
svettas hästen när den tränas så klipps den...
ska den tävla så klipps den....

och detta är oberoende på årstid och pällssättning respektive fällning.

i vissa fall klipps hästarna ca 3 gånger i månaden!

Vilket jäkla jobb att klippa 3 gånger per månad..... Glad att jag slipper de.

man får in snittsen.....;)
( brukade ta ca 20 min för helklippning inkl.huvud och ben, på den tiden jag jobbade med de hästarna...)

ja visst stog dom still.... annars kan det ju ta i princip hur lång tid som hällst....
men alla var inte vana, det var allt från unghästar till äldre... typ 9...

Senast ändrad:

ja du... lyxigt vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om...
den vinterna som jag jobbade i det stallet klippte jag i snitt 4 hästar i veckan.... vet inte om det var så kul... kan inte riktigt minnas det.

(tyckte det var sååååååååååå tråkigt:angel: )

ja du... lyxigt vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om...
den vinterna som jag jobbade i det stallet klippte jag i snitt 4 hästar i veckan.... vet inte om det var så kul... kan inte riktigt minnas det.

(tyckte det var sååååååååååå tråkigt:angel: )

Jobbigt och gå runt och var hårig flera dagar i veckan. Jag tycker det kliar i ett par dagar de få gånger jag klipper under en vinter. Håren liksom äter sin in överallt. Blä.....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 458
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 042
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka