Hästkiropraktor

Elshaya

Trådstartare
Jag har fått råd om att ta hem en hästkiropraktor till min ena häst, så jag håller på och kollar upp olika sådana för tillfället. det jag nu skulle vilja veta är vad ni som använt er av en sådan har att säga om det? Inga namn, eller så pga reklam, integritet osv utan jag skulle vilja veta om ni tyckte att det gav något resultat? Gjorde ni fler behandlingar? Hur jobbade ni vidare sen med hästen och vad kostade det på ett ungefär? Är det något ni vill rekommendera? Tacksam för svar, då jag funderar för fullt ;)

Sv: Hästkiropraktor

Jag tror på kiropraktik, akupunktur, massage och stretching, rätt utförd. Problemet är att hitta en duktig person. Jag har haft ute två olika som jag har fått rekommenderade, en kallade sig equiterapeut, en friskvårdsterapeut, som jag inte har fått något större förtroende för. Jag anser inte att de har skadat hästen, men deras motiveringar för sina behandlingar har inte övertygat mig, och när jag har fått facit i efterskott så har det inte stämt. Ca 850:- per behandling, tog drygt 1 timme. På min klinik gör en vet kiropraktik, henne tror jag mer på.
Dock har jag haft nytta av de massage och stretch-tips jag fick av den ena, och det har jag använt mig av efteråt.
Så ja, jag rekommenderar det, men kolla noga vem du väljer, och att de som rekommenderar personen också har samma syn som du vad gäller vad som är viktigt.

Jag har haft ute både kiropraktor o et, det handlar väl mycket om person antar jag men jag fick mest förtroende för kiropraktorn. Hon gick igenom hela hästen och löste upp några knutar på halsen, visade lite massage trix. Vi tittade även på hans utrustning o hur den passade o hon gav mig bra råd också. Försöker komma ihåg vad det kostade, lite över tusenlappen tror jag.

Tillägger att vi tittade på hur han rörde sig på volten också samt att jag definitivt tyckte att det var värt pengarna.

Jag har använt kiropraktor på en av våra hästar, från början testade vi en ET utan resultat men blev sen tipsad om en kiropraktor som skulle vara bra. Denna häst hade en lång tids utredning bakom sig, utan att veterinär hade kommit fram till var felet låg. Det man kunde se var ledpåverkan, dessa kunde aldrig släckas och hoppet stod nu till kiropraktorn. Det är nu 3 år sedan och hästen lever i all välmåga, den är friskförklarad på samma klinik utan en enda ledpåverkan vid böjprov.:bow: Jag tackar denna underbara människa för hjälpen, utan henne hade vi förmodligen inte haft hästen kvar idag.

Kl
Hoppas det inte gör något jag lånar tråden lite.

Har för ett par veckor sedan fått min foderhäst friskförklarad efter inflammationer i knäleder både fram o bak, i bogarna, i en kota osv. veterinären kan ju inte svara på varför detta uppstått, då han inte kan veta om jag belastat eller ridit hästen fel. Han har bara sagt att det är svårt att säga.

Men om vi antar (eller jag vet ju;)) att jag ridit hästen väldigt varierat i rätt form och inte särskilt hårt, så måste det ju finnas en annan orsak till hältorna.

Är det värt ett försök att ta han till en bra kiropraktor och se om de hittar något? Hästen är som sagt friskförklarad av veterinär, men tycker han inte känns helt lösgjord i kroppen men det kan ju även bero på att han inte är helt igång..

Jag har med framgång använt mig av kiropraktorer vid ett par olika tillfällen.
Första tillfället var det en rätt känd person som arbetat med kiropraktik i många år, känner dock inte till personens utbildning.
Resultatet blev mycket bra. Minns inte kostnaden, det var många år sedan. Personen behandlade inte utan "friskintyg" från veterinär först.

Nu håller jag på att avsluta en serie behandlingar av veterinär som är utbildad kiropraktor, också med framgång. Tror att det kostar drygt 600 kr + moms per tillfälle för kiropraktikbehandlingen. Då åker jag till kliniken. Har enormt förtroende för denna. Ser också att behandlingarna görs "mjukare" och mindre våldsamt än jag upplevt tidigare.

Använder mellan behandlingarna ovan mig av en utbildad (2 åriga KY-utb) equiterapeut, men denna manipulerar inte (jag har sagt nej) utan ger massage, akupunktur och laser. Kostar 600 kr/tillfälle och reser ca 3 mil enkel väg till mitt stall.

Jag har användt mig av kiropraktor två gånger på min gammeltant och det rättade till många saker.
Jag är jättenöjd och rekommenderar det absolut.
De flesta hästar har låsningar eller dyl någon gång och en kiropraktor kan rätta till detta.
Givetvis ska det ju vara någon som är bra.

Det tycker jag verkar vara en bra ide, de kan hitta låsningar, snedheter, om hästen är ojämnt musklad osv som kan ge åtminstone en del fler ledtrådar till varför hästen fått ledinflammationer.
Sedan finns ju alla de vanliga anledningarna till att hästar får ledinflammationer: olämplig skoning, dåligt passande sadel, sned ryttare osv. Med så många inflammationer skulle jag nog kollat efter Erlichia också för säkerhets skull.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast...
2
Svar
21
· Visningar
955
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 417
Senast: Sesca
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
840
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka