Hästjobb!

ReaktorLiss

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av hästjobb utomlands eller i sverige?
Jag är nu inne på idén att jobba i storstall antingen någonstans här i sverige men även utomlands.
hur går jag tillväga med att hitta hästjobb utomlands?
Tränar dressyr, hoppning och även monté så inriktningen är bred.
Även tacksam om ni har något tips på ställe :)

Sv: Hästjobb!

Jag har bara erfarenhet av jobb utomlands. Det finns hur mkt jobb som helst utomlands. Frågan är vad du helst själv vill få ut av det?

det är sjukt slitigt, långa dagar och i vissa fall rätt tuffa arbetsvillkor. För mig var t.ex. moroten att jag utvecklades ridmässigt, men jag vet kompisar som har jobbat på mindre krävande stall men å andra sidan så utvecklades de väldigt lite.

Tänk igenom vad du helst vill få ut av utlandsjobbet, vad är viktigt för dig? Sen försök leta jobb som passar in på vad du vill ha. Om du inte har kontakter så kolla i olika annonser, här, på ridsport etc. Monté vet jag inte vart man letar någonstans. Prata med alla dina hästkontakter, berätta att du kommer att söka jobb, hör med deras erfarenheter och ibland kan det visa sig att de har kontakter som passar. Jag t.ex. fick mitt jobb genom att jag pratade med min tränare som tipsade mig om hennes tränare som rekommenderade mig till ett stall i tyskland. Om det inte leder direkt till en kontakt så kan de säkert agera som referenser.

Ta inte första bästa utan be ditt framtida jobb om referenser, helst andra från sverige som har jobbat där - då kan du få en bra bild utifrån vad man är van vid här hemma. Jag trodde t.ex. att jag var förberedd på tyskarnas hierarki men det var värre än jag trodde. Det som den tyska kontakten hade berättat var att ja - det är strikt och strängt. Vilket betydde dagliga utskällningar om man inte hade gjort saker exakt si eller så. Och det var under min upplärningsperiod - något som väldigt sällan skulle hänt i sverige men där verkade alla tycka att det var helt normalt. Jag gick därför och trodde att jag skulle bli hemskickad eftersom de skällde så mkt på mig fram tills jag hade jobbat i två v. och de berättade att eftersom jag gjorde ett sånt bra jobb så ville de att jag skulle förlänga min 3 mån period till minst ett - helst två år. Så en bra referens kan dels förbereda dig på vilken typ av arbetsklimat du har att vänta dig, men allra viktigast; Det kan hjälpa dig undvika ett ställe där man råkar ut för sexuella trakasserier som tyvärr är vanligt.

Och en sak till: om du inte hittar det "perfekta" jobbet till en början så tveka inte. Om man groomar på tävlingar, är lite social och lär känna de andra hästskötarna så blir hela världen öppen. Trots att jag jobbade i ett dressyrstall så haglade jobberbjudanden från dressyr, fälttävlans och hoppstall över mig efter att bara ha groomat vid Aachen-tävlingarna den sommaren.

Lycka Till!!

Tack så jätte mycket!
Du verkar ha fått en rolig erfarenhet och när jag läser det så känner jag bara mer och mer hur gärna jag vill!
Det jag vill få ut av det hela är förbättrad engelska, erfarenhet och framförallt - ökad häst och ridkunskap.
Får tacka så jätte mycket för ditt engagerade svar!

Har bara erfarenhet av jobb i Sverige dock som hästkötare åt ca 45-50 hästar. Vardagarna var jag hos en travtränare och helgerna hos en välkänd uppfödare.

Hur vida det är tufft eller inte tycker jag beror på planering/anläggning. På stuteriet jag var på var allt så in i bomben välplanerat och enkelt att sköta

om du vill förbättra engelskan så sök dig till ett engelsktalande land. Irland och england har ju mycket hopp och fälttävlansstall. USA har mycket olika, men utefter vad jag har förstått så kan man få chansen att rida mycket i usa om man är duktig på engelsk ridning. I de andra stora hästländerna i europa så gäller det nästan alltid att kunna det lokala språket. Jag kunde väl tre ord på tyska när jag åkte ner men eftersom det var stört omöjligt att kommunicera normalt på engelska så var jag helt enkelt tvungen att lära mig hanka fram på tyska och kunde göra mig grundförstådd i slutet av min period. Man klarar sig men engelskan får man inte öva så mkt på ;)

Om du ska till usa blir det kanske svårare med visum än det blir i europa.

Har för mig att det finns någon organisation/arbetsförmedlingssajt som förmedlar bl.a. hästjobb till usa, kanske kan vara värt att googla lite.

Jag har jobbat i Sydafrika och Namibia på distans-gårdar.
Fast det var väl inte ett riktigt "jobb" då jag inte fick lön, utan mat och boende istället.

Det var definitivt det bästa jag gjort i hela mitt liv! Lärde mig väldigt mycket och det var väldigt kul att vara i en helt ny miljö och se likheter/olikheter mellan vad vi har för hästtänk här och hur dom resonerar där. Jobbet gick mest ut på att träna hästar. Ibland upp mot 6 hästar/dag, 2 mil/häst. Samt vanliga gårdssysslor och tävla hästarna.

Fick tag i det via en hemsida där man kan kontakta folk som behöver hjälp i utbyte mot mat och husrum. PM:a om du vill veta sidans namn, fast nu kanske det var mer ett betalt arbete du var ute efter. Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 338
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 094
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Dressyrsnack 17