Sv: Hästjobb!
Jag har bara erfarenhet av jobb utomlands. Det finns hur mkt jobb som helst utomlands. Frågan är vad du helst själv vill få ut av det?
det är sjukt slitigt, långa dagar och i vissa fall rätt tuffa arbetsvillkor. För mig var t.ex. moroten att jag utvecklades ridmässigt, men jag vet kompisar som har jobbat på mindre krävande stall men å andra sidan så utvecklades de väldigt lite.
Tänk igenom vad du helst vill få ut av utlandsjobbet, vad är viktigt för dig? Sen försök leta jobb som passar in på vad du vill ha. Om du inte har kontakter så kolla i olika annonser, här, på ridsport etc. Monté vet jag inte vart man letar någonstans. Prata med alla dina hästkontakter, berätta att du kommer att söka jobb, hör med deras erfarenheter och ibland kan det visa sig att de har kontakter som passar. Jag t.ex. fick mitt jobb genom att jag pratade med min tränare som tipsade mig om hennes tränare som rekommenderade mig till ett stall i tyskland. Om det inte leder direkt till en kontakt så kan de säkert agera som referenser.
Ta inte första bästa utan be ditt framtida jobb om referenser, helst andra från sverige som har jobbat där - då kan du få en bra bild utifrån vad man är van vid här hemma. Jag trodde t.ex. att jag var förberedd på tyskarnas hierarki men det var värre än jag trodde. Det som den tyska kontakten hade berättat var att ja - det är strikt och strängt. Vilket betydde dagliga utskällningar om man inte hade gjort saker exakt si eller så. Och det var under min upplärningsperiod - något som väldigt sällan skulle hänt i sverige men där verkade alla tycka att det var helt normalt. Jag gick därför och trodde att jag skulle bli hemskickad eftersom de skällde så mkt på mig fram tills jag hade jobbat i två v. och de berättade att eftersom jag gjorde ett sånt bra jobb så ville de att jag skulle förlänga min 3 mån period till minst ett - helst två år. Så en bra referens kan dels förbereda dig på vilken typ av arbetsklimat du har att vänta dig, men allra viktigast; Det kan hjälpa dig undvika ett ställe där man råkar ut för sexuella trakasserier som tyvärr är vanligt.
Och en sak till: om du inte hittar det "perfekta" jobbet till en början så tveka inte. Om man groomar på tävlingar, är lite social och lär känna de andra hästskötarna så blir hela världen öppen. Trots att jag jobbade i ett dressyrstall så haglade jobberbjudanden från dressyr, fälttävlans och hoppstall över mig efter att bara ha groomat vid Aachen-tävlingarna den sommaren.
Lycka Till!!