Hästjobb, Sverige vs utomlands

K

Kotten1

Vad har ni för erfarenheter vad gäller att arbeta med hästar i Sverige och utomlands? Jag har lite frågor att ställa, som jag inte riktigt vet svaren på.

1. Hur kan det komma sig att 90% av stallen i Sverige använder grepar att mocka ut med och inte maskiner (som de flesta utomlands använder?)

2. Hur kan det komma sig att hästjobb är nästan enbart praktik i Sverige men jobb utomlands?

3. Hur kan det komma sig att i sverige får man mat, rum och lite fickpengar medan man utomlands kan få mat, rum och 10-25 000 kr i månaden (innan skatt)?

O nej, jag går inte på pratet att Sverige är ett så litet land...

Sv: Hästjobb, Sverige vs utomlands

För att majoriteten av svenskar går med på dessa villkor.
Det finns så många villiga praktikanter helt gratis så varför skulle arbetsgivarna anställa personal?

När vi svenskar slutar jobba gratis kommer arbetsgivarna börja betala.
Men inte förr.

Jag har jobbat i sverige och england. Har inte stött på några maskiner som mockar ut. Generellt är svenska stall mer lättjobbade.

Senast ändrad:

Vad har ni för erfarenheter vad gäller att arbeta med hästar i Sverige och utomlands? Jag har lite frågor att ställa, som jag inte riktigt vet svaren på.

1. Hur kan det komma sig att 90% av stallen i Sverige använder grepar att mocka ut med och inte maskiner (som de flesta utomlands använder?)

de stall i sverige jag jobbat i använder bobcat och traktor för att mocka ut bäddar och lösdrifter, men den dagliga mockningen för hand med grep och kärra.

2. Hur kan det komma sig att hästjobb är nästan enbart praktik i Sverige men jobb utomlands?

jag vet inte hur det ser ut med pratiksystemet utomlands, men i sverige kräver de flesta hästutbildningarna ganska lång praktik för att få behörighet, och i de flesta gymnasieutbildningarna ingår praktik (häst eller ej). även i hästutbildningarna på eftergymnasial nivå ingår praktik. en arbetsgivare har bara att vinna på att ta emot praktikanter. Ett svartjobb kan kallas praktik för att gå i gråzonen för lagligt.
dessutom finns det i det svenska systemet tex "arbetsträning" etc som kan jämföras med praktik för arbetslösa, sjukskrivna mfl.

3. Hur kan det komma sig att i sverige får man mat, rum och lite fickpengar medan man utomlands kan få mat, rum och 10-25 000 kr i månaden (innan skatt)?

för att det finns otroligt många som accepterar såna här villkor. det är satt i system i sverige och unga tjejer tror inte de ska få hästjobb om de inte accepterar villkoren. det finns förövrigt underbetalda riktiga skitjobb utomlands oxå

tiotiotiotio

Senast ändrad av en moderator:

jag har aldrig stött på bobcat i Sverige..kanske varit på fel ställen då :D

jag säger inte att allt är bättre utomlands, men onekligen verkar det finnas mycket bättre villkor än i Sverige.

Det handlar inte bara om Sverige vers. utomlands. Varför tror du amerikanerna har mycket mexicaner som jobbar i stallarna? Det handlar om att vara kvar i gamla mönster och vissa länder och vissa personer är trögare. Jag har hört om många stall med vad du klassar som "svenska förhållanden" utomlands (Irland, Holland, Danmark)...

Sen vill jag bara tillägga... (och jag vet jag kommer bli halshuggen) Första året borde ALLA (även de som har sk. hästskötarexamen, för den är ett j-la skämt...) Arbeta som praktikanter med praktiklön /reducerad lön, sen borde det finnas riktiga jobb. Jag har inte träffat på någon som kommer direkt från gymnasiet (inkl. mig själv) som kan tillräckligt första året...

Sen vill jag bara tillägga... (och jag vet jag kommer bli halshuggen) Första året borde ALLA (även de som har sk. hästskötarexamen, för den är ett j-la skämt...) Arbeta som praktikanter med praktiklön /reducerad lön, sen borde det finnas riktiga jobb. Jag har inte träffat på någon som kommer direkt från gymnasiet (inkl. mig själv) som kan tillräckligt första året...

Fast grejen är ju den att det är i första hand dessa "gröna" människor som får skit"jobben" eftersom de så gärna vill ha ett jobb.
Det går ut mängder med folk från hästgymnsier (plus andra som vill jobba med häst) varje år så om man tänker som du så kommer ju mönstret aldrig kunna brytas.
Det är väldigt få människor som jobbar fleraflera år som hästskötare..

Sen vet jag inte var du går/gick i skolan men jag lärde mig väldigt mycket under skoltiden och klarade av praktikperioderna (dvs som hästskötare) alldeles utmärkt... ;)

jag har aldrig stött på bobcat i Sverige..kanske varit på fel ställen då :D

jag säger inte att allt är bättre utomlands, men onekligen verkar det finnas mycket bättre villkor än i Sverige.

ja, då har du varit på fel ställen!

men för att det ska löna sig att mocka ut med bobcat (iaf om det inte redan finns en egen på gården, vilket det inte finns på de flesta ställen) så krävs det ju att det ska vara ett stort stall, med MKT att mocka ur. senaste stället rörde sig om 30-40 boxar och 3 stora lösdriftsboxar. det hade tagit en evighet att mocka ur för hand=dyrare.

det finns nog lika många "dåliga" stall med pissga arbetsvillkor utomlands som i sverige, men åker man utomlands och jobbar söker man sig till de "bra" ställena vilket medför att de blir mer kända i hemlandet och de dåliga sällena syns inte från sverige.

Det handlar inte bara om Sverige vers. utomlands. Varför tror du amerikanerna har mycket mexicaner som jobbar i stallarna? Det handlar om att vara kvar i gamla mönster och vissa länder och vissa personer är trögare. Jag har hört om många stall med vad du klassar som "svenska förhållanden" utomlands (Irland, Holland, Danmark)...

:bow::bow::bow:

Fast grejen är ju den att det är i första hand dessa "gröna" människor som får skit"jobben" eftersom de så gärna vill ha ett jobb.
Det går ut mängder med folk från hästgymnsier (plus andra som vill jobba med häst) varje år så om man tänker som du så kommer ju mönstret aldrig kunna brytas.

Du läser ju inte :mad: ETT år praktik!!! Sedan riktigt jobb, argumentera gärna emot mig men gör det ordetligt och LÄS helst först så du inte argumenterar mot något jag inte skrivit...

Herregud lugna ner dig. Jag läste det var nog snarare så att DU inte förstod vad JAG menade. :grin:

Varje år går det ut mängder med ungdomar som vill ha hästjobb. Alltså kommer dessa människor i första hand få hästjobben och "jobba" (dvs ha praktik) ett år.
Året efter kommer det nya studenter - då får den gamla sluta och så får en ny tjej/kille börja som måste ha praktik.

Jag förstår ditt resonemang och jag tycker också det borde vara obligatoriskt med någon sorts läringsarbete innan man får anställning, men inom hästvärlden skulle det garanterat inte fungera eftersom den billiga/gratis arbetskraften kommer finnas kvar med detta systemet.
Det är ju exakt så det fungerar nu, tyvärr.

Min erfarenhet!:)

1. Grepar användes både i sverige och USA, däremot hade vi möjlighet att köra in med en traktor i stallet i USA så vi skyfflade på skiten direkt.
Sen spreds skiten på angränsande ridstigar eller i hästarnas hagar!:grin:

2 & 3 I sverige fick jag mat, boende och fickpengar i USA mat och boende:eek:
Båda ställena gick under praktik plats!

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 873
Senast: fejko
·
  • Låst
Äldre Som rubriken lyder, och med tråden om Vuxenfest i åtanken om sociala koder vs rika och fattiga vänner. Det är verkligen ett problem med...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
25 730
Senast: Gunnar
·
M
Hästmänniskan När jag kollar på hästjobb slås jag av en sak. I Sverige är det ju boende, mat och fickpengar (3-4000 kr) som gäller om ens det. Ofta är...
2
Svar
25
· Visningar
2 328
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 392
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar