Hästintresse utan press

Willja

Trådstartare
Jag har två döttrar på 3 och 6 år som älskar att vara i stallet.

Vi har nu börjat fundera på att ta en foderponny för att kunna ha en häst i lite mer lagom storlek som de kan pyssla med. Jag har dock beslutsångest då jag inte vill "pracka på dem mitt intresse" och därmed göra så att de tappar sugen. Hur ser jag när de (framförallt den stora tjejen) är redo för en egen liten ponny?

Hon älskar att rida och mysa med ponnyer. Hon hjälper mig gärna att mocka och borsta på de stora, men samtidigt så älskar hon att vara med kompisar.

Visst blir ponnyn mitt ansvar till största del och hon behöver ju inte rida varje dag, men jag vill inte heller att ponnyn bara ska stå och "skrota"...

Frågar jag om hon vill ha en häst så säger hon ja, men om jag frågar om hon tycker att vi ska vänta lite så håller hon också med. Hon tycker som jag helt enkelt och hon är ju för liten för att inse konsekvenserna av att ha en häst.

Hur ska jag tänka?? När blir de redo för en egen liten ponny och hur märker jag det?

Sv: Hästintresse utan press

Skulle ni kanske kunna dela ponnyn med någon annan hästintresserad barnfamilj så att det inte måste vara varenda dag? Jag tror att man får räkna med att intresset går upp och ner och kanske inte håller i sig när det gäller barn under, typ, 12 år. Men det är ju å andra sidan mycket roligare att ha en häst i sin storlek så man får nog acceptera att den skrotar lite under perioder.

Instämmer i Minos svar ovan, men vill också framhålla att jag tror att det är bra om hästen inte blir stående de dagar barnen inte vill rida. Mitt tips är att skaffa en medryttare/halvfodervärd, gärna lite äldre barn, som kan hålla igång hästen och upprätthålla det hästen lärt sig. Alltså, vill döttrarna en dag till exempel galoppera är det ju mycket mycket lättare för dem själva att lära sig det om hästen "kommer ihåg" vad som menas än om den på lång tid aldrig blivit galopperad under ryttare. Risken är ju annars också att det blir överskottsenergi med krumelurer och elände om den stått ett tag, och en häst som rids regelbundet är ju ofta även trevligare i ridningen än om den rids då och då.

Så mitt svar är nog, att de är säkerligen redo så länge det finns någon som "håller efter" hästen och dess kunskaper/egenskaper så länge de är för små att göra det själva! :)

Det låter klokt att ta hjälp av någon för galopp osv. även om det nog kommer att gå att longera i galopp inom kort!

Jag hittade en ursöt shettis på annons idag:-P Gissa om jag är sugen? ;-)

Jag tycker du ska låna en och ta allt som det kommer. Hitta en äldre erfaren ponny som det inte gör något om den står ett par dagar....
Vi har egen ponny till vår dotter 2,5år hon rider ibland varje dag och ibland vid riktigt dåligt väder kan hon bli stående 1 vecka, dock är det bara skritt och jätte lite trav som gäller i 15min.
Eller hitta en liten medryttare!!

Både min man och jag har häst, så vi vill så klart gärna att barnen också ska bli intresserade. Vi köpte ett russ för att ha en häst i barnens storlek. De två äldsta kan tycka det är kul att åka med och köra men intresserade kan jag inte säga att de är. De håller hellre på med andra sporter. 6åringen däremot tycker det är jättekul att rida och gör det så ofta hon får tillfälle.

När vi köpte ponnyn visste vi att det var vårt ansvar att ta hand om honom. Har aldrig ställt några krav på barnen att de ska sköta honom. Det är vi vuxna som sköter honom. Han rids inte av barnen varje dag. Har skaffat en lite äldre tjej som bor i byn som har tävlat honom en del. Däremellan kör vi honom för motionens skull.

Jag tycker det är väldigt kul med ponnyn men skulle inte skaffa någon till mina barn om det inte varit för att jag själv tycker det är kul. Är väl medveten om att han finns här pga mitt och mannens intresse och inte pga att barnen frågat efter det.

Äsh, sluta fundera så mycket ;). Vi köpte en ponny redan när dottern var ett år. Ledsnar hon så ledsnar hon.. Men jag tror att vissa föds till hästmänniskor och andra inte, det spelar ingen roll om man får sin häst när man är 1, 10 eller 18 år.. Jag och mina systrar red alla tre. Nu i vuxen ålder är jag + ena syrran fortfarande lika hästtokiga, medan den tredje systern är totalt ointresserad, trots att vi har haft samma uppväxt :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 447
Senast: Häst_
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 953
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar