Hastighetsreglerare

H

hästig

Fick ett brev häromdagen från Vägverket och det stod att alla lastbilar över 3.5 ton ska ha en hasighetsreglerare från och med 1 Januari, 2008. Min lastbil har en totalvikt på 3.850 kg så jag måste alltså installera en sådan. Blir så jäkla trött på alla EU-regler. Någon annan som är drabbad?

Sv: Hastighetsreglerare

Gäller det även om lastbilen endast används för privat bruk?

/M

Jag har inte fått nåt sånt brev och min lastbil är på ca 6 ton. Men den går bara att pressa upp över 90 i nerförsbacke med hemlängtan, så jag behöver nog ingen extra begränsning :rofl:

Min används endast för privat bruk. Sen beror det på hur gammal den är. Löjligt att vissa årsmodeller ska ha det och inte andra (Min är en -06). Blir knäpp på EU-byråkrati. Nu kommer jag ju inte förbi alla långtradarna på motorvägen.

Men tradarna är ju ofta spärrade på 85, är bara ett fåtal som får gå 90. Arbetsgvaren vill på det sättet får ner dieselkostnaden.
Så om du ställer din på 92 så kommer du ju om, men varför ska du om egentligen?
Jag tycker det är ruskigt bekvämt att lägga mig bakom en tradare då jag kör med hästtransporten, inga hastiga inbromsningar och ett lagligt tempo hela vägen, man slipper vara nervös för att köra för fort.

/M

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: Ramona
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 301
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve