D

dragonlady

Hur många kilometer i timmen gör hästar i skritt, trav och galopp?

Det beror förstås på rasen men om man räknar på en ca 150-160 centimeters genomsnitlig kuse.

Sv: Hastighet

det låter rimligt :bow:

tror att travlöp går i ca 40-45-50km/timmen och galopplöp i ca 50-60-65km/timmen (beroende på loppets längd m.m.). bara ett litet inpass ;)

Tror det är ungefär såhär:

Skritt: 8 km/h
Trav: ca 20 km/h
Galopp: 40km/h och uppåt.

Nja, tror att du tar i i överkant på galoppen iaf ;)
Terrängen i en lättklassfälttävlan ska ridas i 500 m/min, vilket ju blir 30 km/h
och så fort rider man ju kanske inte till vardags eller den genomsnittliga hästen eller vad man ska säga.
Men visst kan hästar galoppera i 40 och ännu mer

Tror också att galoppen var lite väl snabb där, som sagt så kan dom ju galoppera i så höga hastigheter men det är ju inte normalt.

Ja ni har rätt kloka bukare! Självklart lär det vara runt 30 km/h en häst galopperar i friskt tempo.

öhm mitt sto för länge sedan innan hon var dräktig och då var hon i nästan fullkondis.vi red mkt långturer men en gång skulle vi rida hem från banan och då åkte min komips på min trimmade moppe och jag red.Vi började tävla på grusvägen och moppen var upp i 50 km/h när vi låg jämsides och när vi låg före mopedden ropade emelie"du måste tävla henne i ponnygalopp ngn gång hon sprang i minst 60 km/h för jag åkte 60 och hon sprang förbi ju". Jag LITAR fullständigt på att min häst gjorde der tempot för hon har vunnit på intervaller mot travare i det tempot bara att dem travat i välrdens tempooch vi galopperat.

ingen aning men den gången gick hon så fort! hon har ju galoppstammen i sig och vi har tränat intervaller mo travhästarna innan

nej men moppen gick så fort och juni låg före. Det är det enda jag vet och det är det tempot.Hon är arabkorsning med galoppstam som älskar att tävla mot allt som finns, bilar,mopeder,hästar allt sånt.

okej. men ja tror faktiskt fortfarande inte på dig. en ponny med galoppstam o en galoppör me galoppstam går fortfarande inte att jämföra;)

nej själv trodde jag inte på det heller men hon har även tävlat mot min kompis foderhäst som gåptt löp och då låg vi jämsides.

men men vem bryr sig när hon är världens snällaste ponny:D

Tror det är ungefär såhär:

Skritt: 8 km/h
Trav: ca 20 km/h
Galopp: 40km/h och uppåt.

Jag rider ofta med GPS, och fast min häst skrittar snabbt, oftast snabbare än de flesta andra så ligger han oftast på 6-7 km/h, på plan väg.
Trav i lugnt tempo är 12.13 km/h. När han går som bäst i "distans-tempo" ligger han på 15-16 km/h. Över 20 så blir det mer slängtrav och obalanserat.
I galopp så rider vi oftast runt 13-14 km/h. Raskare takt runt 30 km/h.
När han går på (galopptränad tidigare) så ligger vi på drygt 50 km/h.
i högre tempo klarar jag inte av att titta på gps'n. ;)

va menar du? :confused:
hon sa att hennes ponny brukade tävla mot travhästar, o så sa hon att hennes ponny galoppera 60km/h, o då sa ja att travhästar travar ju typ 45 km/h nånting i löptempo, o galopphästar galopperar ju runt 60 km/h, så då borde alltså hennes ponny galopperar runt 45 nånting efter som den va i samma tempo som travarna!:confused:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 248
Senast: Liten
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka