Milosari

Trådstartare
min hyresvärd ska installera ett nytt nät och det ger mig möjlighet att välja en annan internetleverantör. men när man tittar på hastigheten är det rena grekiskan för mig. att det ska vara många Mbit/s för att det ska gå snabbt vet jag ju, men vad i hela friden betyder 100/10 Mbit/s? är det 100 eller 10? samma bolag säljer även abonnemang på 10 Mbit/s och 100 Mbit/s. 100/10 verkar prismässigt vara någon slags mellannivå?

sedan undrar jag förstås hur snabbt bredband man egentligen behöver. det som jag har nu (2Mbit/s) är aningen för långsamt. hur mycket snabbare är 10 Mbit/s?

Sv: hastighet

100/10 betyder att du har 100 mbit ner till din dator (när du tankar hem filmer, t.ex.) och 10 mbit ut (när du skickar bilder och laddar upp saker på hemsidor, t.ex.).

:)

aha! då blev det lite klarare. men behöver man så mycket som 100 Mbit? jag laddar inte ner filmer, men det händer väl att jag laddar ner lite musik.

Laddar du inte ned saker så känns det helt onödigt med 100mb. Det finns ju beroende på leverantör fler alternativ - vi har upp till 24 mbit här och det tycker jag går rätt fort (vid ett Tp-test så kommer vi upp i 16mbit men då delas linan på två datorer via routher som stjäl endel bandbred).

Bra att ha i åtanke är ju att när man skaffar bredband så köper man många gånger en "upp till" tjänst, vilket betyder att du kanske inte alltid får den hastigheten du önskar.

Vore jag du skulle jag sattsa på en 8 eller 10 mbit. Högre hastigheter behöver man faktiskt inte om man inte laddar ned filmer, spel eller massor med musik.

KL

Jag har 10/10 på mitt bredband och jag tycker det räcker utmärkt. En film laddar jag ner på tjugo minuter utan problem och allt övrigt surfande går snabbt och smidigt. Så jag hade nog inte velat betala mer för mitt Internet, när det här räcker så bra.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag måste skaffa mig ett bredbandsabonnemang inför kommande flytt. Jag har bott senaste åren i "comhem-hus" och före det haft ett mobilt...
Svar
13
· Visningar
944
Senast: _Taggis_
·
IT & mobiler Nu blåser de fibern i de nergrävda ledningarna där jag bor, så snart ska vi slippa instabil mobil uppkoppling och ha betydligt stabilare...
2
Svar
38
· Visningar
2 819
Senast: Pilot
·
IT & mobiler Lite snabbt. Har bredband hemma i huset men har precis köpt ett trådlöst internet eftersom jag ska flytta hemifrån snart. Startade...
Svar
2
· Visningar
920
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka