Hästhö, skithö och finhö

Y

Yossarian

Nu talar jag inte om hygien (som självklart ska vara bra) utan om näringsinnehållet.

Jag läste en tjugo år gammal bok om foder som propagerade för att välja bättre hö till hästar, för att få bättre ekonomi och slippa "överutfodra". Den vände sig till ägare av sporthästar och avelsston tror jag, plus tävlingshästar.

Dessutom är det en annan tråd här som tar upp detta, att man vill ha ett bra hö.

Jag blir lite förvånad, för jag drömmer om ett riktigt skräphö! Lågt i MJ, ok med protein. Så att jag bara kan vräka på med grovfoder!

Jag trodde problemen för medelsvenssonpållen idag snarare rörde sig om att den får i sig för mycket energi (och protein i vissa fall) men för lite tuggtid.

Så upplys mig! Är jag ett UFO, som tänker att jag hellre lägger till lite proteinfoder (eller tja, allra helst hittar det Perfekta höet, där en 15-20 kg per dag täcker behovet) än att behöva snåla med hö alt. ha en lite småtjock häst (:o )
 
Sv: Hästhö, skithö och finhö

Problemet är ju ofta då att det är proteinvärdet som är lågt och energin ligger då rätt högt ca 7-10 och kvoten blir helt åt helskotta, jag har sånt hö och det krävs rätt mycket räknande för att fodra rätt. Att få ihop rätt kvot med prot 26 och energi 7,5.....
 
Sv: Hästhö, skithö och finhö

Är det vanligare att energivärdet förblir högt men proteinet sjunker?

Vårt hö är ungefär som ditt i MJ men med 45 g prot, och jag tycker att det är lite mycket MJ :o , vill helst ha i hästen över 15 kilo pga magen och trivseln.
 
Sv: Hästhö, skithö och finhö

Ett hö är svårt att få mycket lägre än ca 7 MJ/kg så man får gå efter proteinhalten i höt om man vill fodra med mycket hö och lite kraftfoder. Hästar blir ofta inte lika lätt feta (verkar det som) på mycket hö med bra värden jämfört med samma mängd (värden) fast mycket kraftfoder.

Jag vill också ha låga värden så att jag kan fodra mycket (dock hög kvot, gärna 6.5) men det är svårt med hö och silage blir min häst lite vätskig av (hela pluttar och vätska) så jag ger hellre hö.
 
Sv: Hästhö, skithö och finhö

Jag vill också ha ett "dåligt" hö! Idealvärden vore sisådär 4-5MJ och en kvot på runt 5-7. Men har aldrig hört talas om hö med lägre MJ än 7 :crazy: . Så det känns rätt omöjligt att få tag i det.

Ett annat alternativ (mer realistiskt) är ett hö med 7MJ och en kvot på 7-8 (minst) för då kan man ju ge blanda hö och HALM och därmed få fri tillgång på grovfoder. :)
 
Sv: Hästhö, skithö och finhö

Precis! Fast tyvärr har det varit svårt att få tag i ok halm här... Mitt andra alternativ, som inte heller funkar nu :crazy: , är hösilage/ensilage. Det tror jag vore toppen (om nu magen tål det)

Min stjärna äter så gärna att det förmodligen vore rätt lätt att proppa i honom allt han behöver. Därför är jag inte så bekymrad om det är lite lite protein. Det är värre för min plånbok...
 
Sv: Hästhö, skithö och finhö

Intressant! Jag har inte funderat så mycket på foder på länge. Senast var det med ett helt tvärtom problem, att hålla en häst i hull. Det är så jag varit lite mer van att tänka.
 
Sv: Hästhö, skithö och finhö

Jag har ett hösilage med ungefär de värden du vill ha. Så det finns!! 5,3g mj och 39g protein, ts 54%. Jag var tvungen att byta direkt från hö till hösilage pga hosta, men det har inte varit några som helst problem med magarna.
 
Sv: Hästhö, skithö och finhö

Hej grovfoder hö kan ges fritt bara man har rätt mineralsammansättning. En häst med för lite mineraler måste äta mycket mer foder än en häst som har rätt mängd mineraler.Hömängden reglerar hästen själv vid fri tillgång. Tuggtiden är viktig men ännu viktigare är att hästen inte har någon gallblåsa utan gallan sprutar ut hela tiden och finns det inget att äta så fräter gallan på magen och magsår kan uppstå! En häst äter mer av näringsfattigt hö och mindre av näringsrikt om den får bestämma själv.Ett bra exempel är lösdrift. Kraftfoder kan man ge om hästen måste ha tillägg för arbete eller dräktighet och till unghästar som växer. Om vallfodret är proteinrikt kan proteinbehovet överskridas, utan att det påverkar hästen negativt, men ei underskridas under en längre period.
 
Sv: Hästhö, skithö och finhö

jag har också ett hösilage med lågt mj-värde 5,3 Mj, coh då 27 i smbrp....hade bara det smältbara varit högre så hade det funkat bra på mina hästar..
 
Sv: Hästhö, skithö och finhö

Allt gräs innehåller socker. Ju tidigare du skördar desto högre blir andelen socker i gräset.
 
Sv: Hästhö, skithö och finhö

Mineraler kan man alltid tillsätta utöver höet så det är inget problem.

Galla kan inte komma till magsäcken och ge magsår eftersom det utsöndras i tunntarmen....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 221
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp