Hästhampa någon som testat?

Sundbro

Trådstartare
Efterlyser folk som testat/använder hästhampa till sina hästar.
Vad tycker ni om det? Kan man ge det istället för de vanliga mineralerna och vitaminerna eller hur funkar det? Har ni märkt någon skillnad sedan ni började använda det på hovar, päls, humör etc?

Min häst är lite knackig i lederna och har tendens till att få mer spruckna hovar än vanligt. Hon står på uträknad foderstat och lägger lätt på sig vikt.

Sv: Hästhampa någon som testat?

Ingen som vet något? Då blir man ju lite :confused: om vad det är för produkt...

En ny produkt kanske? Googlar man hittar man ju inte mycket.

Hampa i sig är ju nyttigt och bra till det mesta, så nog kan det säkert vara bra för hästar.
Ang. att ge istället för vanliga mineraler och vitaminer så får du nog kolla så att de får rätt mängd i sig och sedan ev komplettera.

Tja, det verkar inte vara någon ny produkt i Tyskland eller Canada, USA. Men det är väl med hampa som med nypontillskotten, det senare har ju blivit vanligare att få tag på nu. Har faktiskt funderat över att ge min häst det men fick nys om hampa och blev nyfiken på det.

Ny produkt i Sverige, glömde visst några ord. :)

Vill du testa hampan så gör det och meddela resultat sedan, är också nyfiken på det men har inget behov just nu. Tror inte det skadar mer än andra tillskott.

Ska läsa på lite mera först och se över kostnaden. Får väl repetera min tyska :) sedan är jag alltid skeptisk till nya grejor när det gäller foder och tillskott därför min fråga här på buke.

Fast är det någon som provat ger sina hästar detta men ännu inte läst tråden så kom gärna med info. TACK! (Även om tråden då kan ha blivit "gammal")

Har testat hampan på mitt 21 - åriga sto som hade artros , svullnaden och hältan har snart försvunnit helt. Förutom det så har hon fått friskare hovar glansigare päls och blivit mycket piggare! Rekommenderar hampan starkt för i vanliga fall brukar jag inte tro på fodertillskott alls.
Förut fanns bara en hemsida på tyska men det har kommit en svensk hemsida nu.

Så det fungerar alltså.
Jag har inte börjat ge min häst ännu men har beställt hem. Vi har haft problem med sadeln som kan ha påverkat gångarterna så jag vill få till det först innan jag börjar fodra med hampan. Tyvärr är hon något för rund fortfarande om magen är lite rädd att hon ska lägga på sig mer så jag måste räkna noga på det.

Hur många mått ger du din häst och hur länge tog det innan du såg att det hände något?

Så det fungerar alltså.
Jag har inte börjat ge min häst ännu men har beställt hem. Vi har haft problem med sadeln som kan ha påverkat gångarterna så jag vill få till det först innan jag börjar fodra med hampan. Tyvärr är hon något för rund fortfarande om magen är lite rädd att hon ska lägga på sig mer så jag måste räkna noga på det.

Hur många mått ger du din häst och hur länge tog det innan du såg att det hände något?

Jag gav henne ett mått om dagen men man brukar ge två. Skulle tro att det tog kanske 1-2 månader innan jag märkte skillnad. Hon blev helt klart mycket piggare också! Rekommenderar verkligen hampan.
Det är dock att tänka på att hästhampa inte botar artros , men lindrar.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
473
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 138
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 605
Senast: super
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar