Hästhage i sluttning

Sv: Hästhage i sluttning

Min första häst är död p g a sluttande hage. Han kom travande ner för slänten, kunde inte stanna, brakade rätt in i staketet och skadade bogen så illa att det inte gick att reparera.

Kort därefter gjordes den hagen om, nu är där gräsvuxen slänt utan hage.

Bra:
Bra vardagsträning för hästarna
Brukar dräneras bra vid blött väder

Dåligt:
Är det mycket rejs i hagen och det är blött känns ju halk/rasrisken lite större
Vintertid finns det risk att den blir väldigt isig och hal, tänk på att den inte bör ligga i södersluttning isf

Hmm? Trodde jag skulle komma på mer... :grin:

En nackdel är att hästen aldrig får stå helt obelastat, får alltid stå och hålla emot.

Om det finns både plan mark och sluttning, och staketet inte slutar precis i slänten, då går det säkert finfint att ha hagen så. Våra hästar går i en mycket kuperad hage och det syns positiv skillnad på muskulaturen nu jämfört mot när de gick i helt plan hage. :)

Bara det finns plan mark också och att det inte sluttar ner i ett staket så fungerar det väl.

Min häst halkade dock i en sådan hage och fick en gaffelbandsskada, så skaderisken är nog större i en såpass 'kuperad' hage.

Min hovslagare säger att det lätt blir problem med tappskor på hästar som går i sluttande hagar. När de ska gå neråt är det lätt att de trampar av sig för att de måste in med bakbenen så långt för att balansera upp, och när de ska uppåt tar de också i så mycket med bakbenen att de lätt trampar av sig.

Kan ju kanske stämma.. men å andra sidan.. vill man ha en häst som knappt rör sig så man slipper tappskor?
Jag ytcker det låter kanon att de måste sätta under sig osv! :idea:

Åååh jaha! Då förstår jag varför pållen min har tappat skor :p Fast det beror till en viss del på en annan grej då, men ja :)

Min ponnys hage sluttar lite, inte superbrant då, och det finns en "platt" del med, men sluttar gör det.

Har väl egentligen bara sett fördelar än så länge. Vattnet rinner neråt till skogen, ponnyn har fått finare muskler av klättringen, blivit mer balanserad (var jättevinglig förut) när han rejsar upp och ner i hagen, blivit smidigare osv :p

Fast jag måste erkänna att det ser sjukt läskigt ut när han är busig och vill springa :crazy: Det är ju ingen lugn galopp vi pratar om då, utan snabb som tusan och gärna med bockningar :rofl: Men än så länge har det inte hänt något iaf.. :eek:

Fördelar:
-Naturlig vattenavrinning
-Fri muskelträning för hästen
-Vindskydd om det blåser från rätt håll

Nackdelar:
-Kan vara väldigt hal på vintern samt då det är vått, vilket ger större skaderisk, men jag tycker att hästarna brukar bete sig lite försiktigare vid sådant före, så man behöver inte oroa sig
-Ständig belastning, men du sa ju att de har tillgång till plan mark också.

Jag skulle undvika att bygga staketet precis nedanför sluttningen så att inte hästarna brakar direkt in i det om de råkar slinta någongång.

Kan ju kanske stämma.. men å andra sidan.. vill man ha en häst som knappt rör sig så man slipper tappskor?
Jag ytcker det låter kanon att de måste sätta under sig osv! :idea:

Jag vill jättegärna ha en häst som rör sig. Därför har jag stora hagar med backar upp och ned, men inga branta slänter! Jag ser en skillnad på att ha kullar och pulkabackar i hagen. Hellre en häst som står mer still än en som förstör hovarna- då kan man snacka problem.

Åååh jaha! Då förstår jag varför pållen min har tappat skor :p Fast det beror till en viss del på en annan grej då, men ja :)

Ja, min hovis ahde funderat länge på varför denna ägarens hästar alltid ahde så mycket tappskor... när de gjorde en planare hage försvann problemen. Han berättade också om ett stall som hade en "damm" i hagen, där slets det av skor både till höger och vänster när hästarna skulle ner och klafsa.

Liknande trådar

Anläggning Kan man ploga eller harva en hästhage om den blir för hårt trampad eller måste hästarna isåfall gå i annan hage en tid?
2
Svar
27
· Visningar
1 931
Senast: fejko
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 048
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 369
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Kålpudding med potatis I

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar