Hästgymnasium?!?

L

lsegelson

Jag har funderat på att gå ett hästgymnasium, men har hört att man mest blir utnytjad och får mocka skit och sånt.... stämer det?:confused: Har funderat på realgymnasiet, sveriges ridgymnasium och strömsholm, men har även hört att Strömsholm har tappat jätte mycket och blivit mkt sämre.... vad tycker ni? Kan ni rekomendera nåt gymnasium ni som går, om man vill satsa?:laugh:

Sv: Hästgymnasium?!?

jag har gått praktiska-hästhållning med massor av praktik. och praktiken har jag fixat själv för att få bra. först var jag hos en som ahde tillridning/försäljning/tävlingsstall upp till 150, fick vara med på massa träningar, longera, stalljobb också såkalrt och rida massor! hade även chans att vara med p å helger och rida och fixa i stallet. sen va jag på en ridskola några månader, mer stalljobb där, men även att rida lite hästar, både trimma och ut i skogen, men inte alls lika mycket. nu är jag hoss en som har tävlingshästar upp till 150 och lite tillridning och sånt som är jättebra, får vara med och göra allt där! får också rida massa fina hästar också, så de är helt och hållet upp till dej vad du väljer för praktik som gör det bra eller inte!

Har du gjort två likadana trådar ??

Senast ändrad av en moderator:

Realgymnasiet är väl inte ett rent ridgymnasium? De har häst på schemat två dagar i veckan. Vill du satsa så sök till något av naturbruksgymnasierna; Bollerup, Strömsholm, Dingle... det finns många. Där får du mer praktik och mer häst- och ridutbildning.

Vart finns det gymnasier med praktisk inriktning? ;O

skolan heter praktiska! kolla deras hemsida praktiska.se om skolan finns där du bor!

Ifall du har något emot att mocka så ær nog inte hæstinriktning din grej.

Jag går i hägstadiet, så jag har ingen erfarenhet av ridgymnasie;) Men de skolor jag har kollat på (ridgymnasie) har ju så man kan läsa nv, men att man läser häst också. (hoppas du fattar:p)

Lycka till iaf!

Är du bara ute efter att rida så ska du nog gå en vanlig linje som bara har ridkurser, och inte en hästlinje.
På hästlinjer får man oftast ha mkt stalltjänster och nog ingår det en hel del mockning där ;)
Samt att man på många ställen har mycket praktik och där får du nog också räkna med en hel del "skitgöra".

Utnyttjad blir man nog sällan, det ingår ju i utbildningen att man ska kunna ge sig ut direkt och jobba och veta vad det handlar om ipdincip.

På min skola hade vi stalltjänster både veckor lov och helger.
Helger och lov givetvis betalda = jobb, inte utnyttjning. Kan säga att vi tjänade nästan mer på en helg, än vad majoriteten av sveriges hästskötare får på en månad.. :angel:

Vart gick du någonstans? Jag börjar på Naturvetenskap på Vipeholm, Lund + Hippologi Flyinge i höst! Kommerfå mocka en massamassamassa men även rida och lära mig anatomi etc.! = GLAD TJEJ!

Jag går på Sveriges ridgymnasium och det verkar som att du har fått en lite fel uppfattning om det hela. Visst blir man tvungen att mocka, bygga hagar och vandra med ett 60tal hästar fram och tillbaka till hagen men det är något som ingår i kursplanen och därför får man räkna med sånt om man vill gå ridgymnasium. Ridningen är endast en liten del av hela skolgången så som föregående har sagt, om det endast är ridningen som du är ute efter så är ridgymnasium inte rätt inriktning för dig.

min syster har gått på sån skola, och nu när jag har slutat nian ska även jag välja en sån skola med hästinriktning :)
Min syrra sa att exempel vis att hästarna i deras stall skulle det alltid vara noga. och mocka och det får man även göra mkt! men rida ngn gång i veckan med ju :d men när man väljer praktik gäller det att välja rätt!
För en gång(när hon nt var på travstall vilket hon älskade) så fick hon bara mocka och allt sånt!
Vet inte vart det var... men ngn stans iallafall:p och det är ju inte kul. för hon och ja, har ju exempel vis redan hästar. och vilket dom flesta har, och då undrar man ju va faan man måste mocka för:p så det gäller att fixa ett ställe med personer som har rätt i huvudet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 290
Senast: Edla
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 632
Senast: dobbis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 187
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Jag har varit hästtjej i alla år. Det har varit grannhästar, medryttarhästar och foderhästar, ridgymnasium, westernridskola och...
Svar
13
· Visningar
2 127
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31