Hästgödsel på betesmark

R

ratjacks

Kan man sprida hästgödsel blandat med torv direkt på betemark med tex.. fastgödselspridare utan att behöva harva, när skall man i så fall göra det och när kan man släppa hästar på betet.
tacksam för svar.
MVH Göran;)

Sv: Hästgödsel på betesmark

Kan man sprida hästgödsel blandat med torv direkt på betemark med tex.. fastgödselspridare utan att behöva harva, när skall man i så fall göra det och när kan man släppa hästar på betet.
tacksam för svar.
MVH Göran;)

Eftersom hästar inte gärna betar där hästskit finns och hästskit är fast gödsel så skulle inte jag alls lägga det på gräs där det är tänkt att hästar skall beta. Däremot på åkrar som skall läggas om helt, dvs skiten blir nedplogad och nedharvad och sen blir åkern insådd.

På befintlig vall brukar man lägga konstgödsel eller flytgödsel (ko urin) utan fasta inslag i mina trakter. Själv har jag bara lagt konstgödsel på befintlig vall och sen släppt hästarna en par veckor senare när gödseln regnat ner ordentligt och inga korn finns kvar på marken.

Sv: Hästgödsel på betesmark

Tvivlar också på att det är smart ur parasithänseende, numer ses ju mockning av hagar som en av de främsta åtgärderna sett till strategi för parasiter och eventuella avmaskningar?!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 118
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 507
Senast: Oknytt
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 369
Senast: Trassel12
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka