hastgards agare....

M

marbella ryttare

jag ar lite nyfiken pa vad era gardar har kostat er?
hur stora dem ar?
inkops pris och vart dem ligger?
drift kostnad per manad?
hur manga hastar ni har?

Sv: hastgards agare....

Vi letade hästgård länge, men allt var för dyrt. Så vi köpte istället ett hus och köpte till mark. Vi köpte ett hektar mark för att vara säker på att ha vinterhagar. Vi har även lånemark av grannbonden ca 5 hektar. Sommarbete har vi hos en kompis som har några hästar, men för mycket mark.
Huset köpte vi för 150.000 kr, visserligen lite att renovera men fullt beboligt. Marken kostade 8000kr + astyckningsavgift till lantmäteriet 21000kr.
Det roligaste av allt var att jag fick planera att bygga ett helt nytt stall.:banana:
Vi murade upp till innetaket och har höloft över stalldelen, byggt i trä. Har även en logdel i trä där vi kan ha transporten, eller när man mekar med bilarna. Även till spån förvaring.
Stallet har boxar för 3 stora hästar + att den ena är godkänd till fölbox. Takhöjd 2,80. Även en isolerad sadelkammare med värme.
Vi har gjort det mesta själva på stallet förutom att gjuta plattan, koppla elen och takstolar som vi köpte färdiga.
Vi har en del skönhetsdetaljer kvar att göra vid stallet, men så här långt har det kostat oss ca 200.000kr.
Vi har lagt ungefär 100.000kr på renovering av huset.
Sammanlagt har vi lagt 500.000 på att bo och kunna ha hästarna hemma.
Vi är mycket nöjda med det här alternativet istället för att köpa en hel gård för ca 2 mille.

Sv: hastgards agare....

Jag bor i Skåne, och man har tur om man hittar en vettig gård under 2 miljoner - ja, man har tur om man hittar en vettig gård öht.

Vi letade i mer än fyra år innan vi hittade rätt. Priset var 2,1 miljoner och då fanns det ändå inget stall. Boningshuset är från 20-talet men mycket väl underhållet och i fantastiskt bra skick. Vi har 4,5 ha betesmark.
De första två vintrarna bodde våra två hästar i uteboxar, men förra vintern byggde vi om kostallet till häststall. Detta var samtidigt som häst nummer tre kom, så hon fick bo hos en granne tills stallet var klart.
Vi har (förutom de två uteboxarna) fyra boxar på 12,25 m2 samt en fölningsbox på 17 m2. I stallet finns även en isolerad sadelkammare.
Pris för ombyggnaden i runda tal 300 000 kr.

Förra våren lät vi anlägga en ridbana (Paddex) med måtten 20x40, totalkostnad 150 000.

I övrigt bor vi billigt. Eldar med ved (har kombipanna men använder oljebrännaren bara ca 20 dagar/år).

Jag räknade nyligen på vad våra tre hästar kostar tillsammans i månaden, och det var betydligt mindre än vad det kostar att hålla en (1) häst inackorderad i Helsingborgstrakten!

Immer

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 813
Senast: lindaf
·
Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 556
Senast: Sofie.S
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 370
Juridik & Ekonomi För några veckor sedan köpte jag en hästtransport, ett Ifor Williams 1,5-hästars, årsmodell -14. Köpte den från ett dödsbo, en kvinna...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 037

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka