Sv: Hästfolk uppmanas tänka på allergikerna
Jag begriper inte ditt resonemang - DU är allergisk och har häst, alltså ska alla andra allergiker stå ut med otvättade, oombytta hästmänniskor inpå sig?
De har kanske alls ingen lust att umgås med några som helst djur, och heller inte dess närstående människor?
Nej men om HELA samhället skall anpassa sig så blir det problem och VARFÖR ta ut en enda grupp i detta som måste anpassa sig?!
Du håller dig borta från sjuka människor för att inte du ska bli sjuk. Men andra sjuka människor får inte undvika vad som gör dem sjuka (hästar)? Med mindre att de slutar gå ut / åka buss / gå och handla?
Bara en liten fråga? Har du åkt förkyld till affären någon gång?? Det har du säkert liksom många andra också gjort.
Tänkte du då vad som kunde hända??
Skall man låsa in alla som är lite förkylda för att det finns vissa som har lätt för att bli sjuka och till följd av det få stora asmatiska besvär??
Jag har en hyperallergisk släkting som blir väldigt trött av förebyggande medicin, dock inte vanlig inhalatormedicin (anger inte märke) - såpass att arbetsförmågan påverkas.
Det är säkert till viss del individuellt, men dagens mediciner ÄR betydligt bättre och varför tar du för givet att jag tar vanlig inhalator?? Nej jag går på både tabletter, cortison, ögondroppar och div olika inhalatorer. Även om jag försöker ta de så lite som möjligt. Men nja det enda som jag kan bli lite lite trött av är cortisonet som är ett direktverkande medel som tas vid akuta besvär. Att jag sedan har pencillin hemma konstant eftersom jag får svåra luftvägsinfektioner om jag skulle träffa på en person som är sjuk och bli smittad är en annan sak som är rätt besvärlig.
Men jag vet om dessa saker och kräver inte att andra skall apassa sig efter mig, det är ju faktiskt JAG som har problemen inte alla andra. Jag kräver inte att grannarna skall hugga ner sina björkar trots att jag inte tål dem etc
Var skall man sätta denna gräns??
Ta bort allt vad nötter heter??? Tomat??
Då går man inte med det i kroppen konstant. Jag har en vän som oftast tål pälsdjur i sin närhet, men drabbas samma person av ett litet fragment från nämnda djur i ögat eller näsan så blir det toksvullnad av sjuklig kaliber och akutmedicin. Då tvättar man sig rätt ofta. Men kanske inte när man intet ont anande sitter på en buss där en pälsdjursägare nyss suttit? (samme vän väntar f ö sedan 2 månader på att få en tid hos allergimottagningen, eftersom medicinerna tog slut vid sista anfallet (krävdes flera doser))
Väldigt väldigt underligt eftersom läkare skriver ut recept med flera uttag till de som är allvarligt allergiska :smirk:
2 månader
Jag får tid samma dag här om jag behöver. Eller det räcker med att jag ringer till min läkare så skriver han ut till mig om jag nu skulle fått slut på speciellt betapreden eller inhalatorn.
Intressant att du inte kommenterade något om bekantingen som dog. Tuttut bilen var inte snabb nog för henne. Tur för dig att den varit det i dina fall. För uppenbarligen har även dina otroligt förutseende och felfria medicineringar fungerat sämre ibland?
Mina astmaanfall har i 99% varit luftvägsinfektionsbaserade vilket gjort att jag svullnat igen i luftstrupen i dessa fall hjälper inte astmamediciner utan endast antibiotika direkt i blodet :smirk:
Dessa är inte utlösa av allergi vilket inte astma behöver! astma är inte likvärdigt med allergi vilket många glömmer bort!!!!
Jag vet dessutom när det börjar bli farligt och jag har varit inne ca 6ggr under mitt 30+ liv och det tycker jag inte är speciellt mkt
Jag vet inte på vilket sätt din bekant dog?? Var det av matallergi eller hjärtat??
Jag hatar argumentet folk får skylla sig själva. Jag har hört det i samband med att vi ryttare får skylla oss själva om vi slår ihjäl oss, eftersom det är en farlig hobby. Visst har vi alla ett ansvar, men man axlar det olika starkt och att ha lite empati med dem som tillfälligt är svaga kanske gör att man själv får igen det när man trillar dit och behöver det.
Det är ingen som skrivit att man får skylla sig själv om man har astma/allergi
Men däremot så ÄR det ju faktiskt du som väljer att rida OCH utsätta sig för risker. Det är liksom frivilligt!! Vilket en sjukdom INTE är!!!
Tonåringar med astma som röker, unga diabetiker som i protest mot sjukdomen över- eller undermedicinerar, allergiska hästfolk som kämpar vidare med sitt intresse och sina mediciner... Jag anser att Folk i princip är idioter, var och en på sitt eget lilla vis. Alla utsätter vi oss för mer eller mindre medvetna risker, en del mer än andra (pga våghalsighet eller större dumhet). Samhället jobbar faktiskt rätt hårt på att lindra verkningarna av denna dumhet. Ett sätt är ju att UPPMANA hästmänniskor att tvätta sig / byta om, ett annat att ha en fungerande akut för alla olycksfall och felmedicineringar.
Nu tål jag dock häst ganska bra men inte katt, därför har jag ingen katt så enkelt är det. Och är jag på besök hos någon som har katt så medicinerar jag om det behövs. Man känner väldigt snabbt när det är dags!!
Protester i all form är bara löjligt, röka när man har astma får man faktiskt skylla sig själv och går ju knappast att jämföra med att rida på en häst där det finns andra saker som främjar hälsan. Du kan ju medicinera så du slipper symptomen inan du åker till hästen, men att röka är ju skadligt och bestående. Väldigt dum jämförelse!!
Jag argumenterar faktiskt inte för vare sig nedhuggande av träd, asfalterande av gräsmattor eller avlivning av våra husdjur och nedskjutning av samtliga fåglar. Jag argumenterar för att hästmänniskor måste visa hänsyn till icke-hästmänniskor som blir sjuka av oss. - Oavsett om vi själva är dumma nog att utsätta oss för allergiska reaktioner genom vår hobby (din hobby må ha blivit ditt levebröd men även det är ett val).
Du måste kunna se det från olika håll. Förbjuder man hästmänniskor så måste man kanske förbjuda parfym eller att inet byta om när man går hemmifrån sin katt. Det är många andra allergier som är betydligt mer aggresiva än just häst, det är ju bara att se på getingar, och matallergi som kan ge chock som inte är speciellt vanligt inom pälsallergi
Jag bryr mig i sammanhanget inte om att rökare och parfymbärare OCKSÅ är hänsynslösa.
Jo det gör faktiskt jag för det är precis samma sak