Är det så svårt att begripa att man måste visa hänsyn? Häst är ett frivilligt åtagande, hästintresset är något vi väljer att ägna oss åt. Allergiker väljer inte sin sjukdom.
Inse att man kan dö av ett astma anfall. Man kan ha fått tillfälligt slut på medicin eller drabbas av anafylaktisk chock om man är så pass allergisk.
Inse att man inte vill orsaka ett allergiskt anfall på en buss för att man inte anser sig ha ombytesmöjlighet i stallet, eller lust att tvätta sig i kallvatten.
För en allergiker kan det ofta vara så att en allergen i sig är retande, men flera allergener belastar systemet så det blir ett akut anfall.
Stallmiljön är farlig för en allergiker eftersom den innehåller så många allergena ämnen, och vi drar med oss massor av material från den miljön dit vi går innan dusch och ombyte.
Det osar verkligen häst runt en när man varit i stallet, hästhår och stöv (hudfragment / mjäll, vilket är det man är allergisk mot i pälsen, inte själva håren) yr runt en när man borstar och fastnar i hår och kläder, damm från hö, spån, halm och gödseln (som i sig är allergen) biter sig fast i kläderna. Ofta finns dessutom katter i stallet, för den som menar att sådana är mer allergena än häst.
Naturligtvis får allergiker ta ansvar för sin hälsa, så gott de kan. Man kan inte skydda sig helt från allergener, som ni skriver, folk har husdjur och parfymer. De flesta husdjur är dock inte så stora som en häst, när man borstar eller klappar sin katt eller hund får man inte lika mycket hår på sig som när man gör det på sin häst. Fast visst kan allergiker reagera även på personer som har husdjur! - vissa är ju så dåliga / lättretade att de går på särskilda allergi skolor / dagis för att just slippa rök, parfym och husdjursfragment. För att slippa medicinera jämt (vissa mediciner gör en t ex trött) och slippa bli rent handikappade av sin allergi. Ska de inte få åka buss heller? Ska de inte få gå och handla? Ska vi ha personliga assistenter till de mest allergiska människorna så vi kan låsa in dem i deras hus och slippa visa hänsyn till dem ute i samhället?
Har du samvete att - pga rent egenintresse - orsaka ett handikapp för en medmänniska?
(Jag säger detta trots att jag själv tidigare har åkt buss (i den djurtillåtna delen - man passerar ju dessvärre först den sk allergivänliga delen med alla sina allergener på sig, är det trångt stryker man rent av av sig mot dem man passerar...) och handlat i hästkläder när jag inte tyckt mig ha andra möjligheter. Har dock tänkt om sedan jag börjat inse vidden av allergi och har bytt om i kalla sadelkammare eller foderutrymme, cyklat eler tagit bilen)