Hästens val av vilopausplats i hagen

Glamoroza ox

Trådstartare
Funderade på vad som gör att hästarna väljer att i ena hagen stå i skuggan när det är varmt och insekter och när man byter hage så står de i solen och steker fast det finns skugga att välja även där.

Nedanför vårt hus där vi har ställt vattnet finns det även skugga, åtminstone på förmiddagen.
Men där vill de inte vara. Nä de ska stå där det är som varmast O_o

När vi har dem uppe i hagen vid våra föräldrar så står de helst i skuggan hela dan.

Det fläktar möjligtvis lite mer där dom står nu, i full sol, jämfört med när de väljer skuggan i den först beskrivna hagen.

I andra hagen är det nog hugget som stucket med just vinden. Blåser ganska lika i sol och skuggan där.

Sv: Hästens val av vilopausplats i hagen

Mina hästar har alltid, utan undantag, valt att stå i solen oavsett hage. Verkar tycka om värme.

Min erfarenhet i dom hagar vi har är att de nästan är mera insekter i skuggan ibland. Där det är som torrast och mest öppet är där våra står som mest.

Han älskar ligghallen när dom har tillgång till den och han älskar att stå i sin box under dagtid och sova. Men i hagen utan ligghallen så är det i solen och där det är som torrast som gäller.

Om det inte vore för att gräset växer utanför tälthallen skulle min ponny växa fast därinne. Dom andra hästarna verkar hellre stå ute även när det regnar men inte min, fast det är strålande väder så ligger han därinne och jäser som en kanelbulle. I hagar utan tält föredrar han skog, men är betydligt mer aktiv av sig.

Jag har stora kuperade hagar som erbjudet både skugga, höjder och öppna ytor. Hästarna står alltid i solen på avstånd från träd o buskar och ofta på toppen av en kulle men de står även ofta och hänger vid grinden

Lite halvt OT, men jag funderar också på hur hästarna som flyktdjur ser det ur ett säkerhetsperspektiv? Jag tänker risk för rovdjur och dylikt. Är det tryggare att vistas på en öppen yta för att undvika att bli överraskade och ha större möjlighet att fly?

Jag har märkt att min häst föredrar att stå på stor öppen yta eller möjligen under ett träd eller intill en väldigt gles trädlinje för skugga, oavsett väder och temperatur, och jag har svårt att tro att det bara (eller alls?) lär handla om att hon älskar att steka i solen.

Ehh, har ni aldrig reflekterad över hur ni blir ansatta av allahanda flygfän när ni rider i skuggan men helt slipper dem ute i solen (förutom bromsen)?

Helt logiskt att en häst, för att slippa dessa odjur, väljer solen framför skuggan i terräng där det finns lite "våtområden" inom de närmsta kilometrerna.

Det är det som är lite märkligt med just våra (kan inte svara på andras hästar)

I den hage där de väljer att stå i skuggan så står de bland lite träd som är intill ett dike/numera mest blöthål där de bor grodor, mygg och annat skräp.

I den hage där dom är nu står dom på torr, varm fläck. Enda skuggan de möjligtvis kan få där är av en telefonstolpe.

Det är betydligt fler bitande insekter i solen än i skuggan. Bromsar tycker om sol, inte skugga.

Våra hästar står aldrig i skuggan, de verkar inte ha några problem med den stekande solen.

Hästar väljer gärna att vila där det är mest upptrampat, helst gräsfritt under (typ vid grind/rullningsställe) då det är mindre insekter med sandigt underlag.

Hästarna här hemma står mer eller mindre i stallet hela tiden mitt på dagen, går ut ibland och betar men i stallet är det mer eller mindre insektsfritt.

När mina hästar vilar står dom nästan uteslutande i ligghallen, skugga och insektsfritt. Är jag hemma brukar jag ta in dom i stallet det värsta timmarna.

Samma här, fråb frömiddag till sen kväll står de inne en stor del av tiden, svalt, och helt insektsfritt :) Går in och ut ur stallet som de vill

Hej!

Ibland tror jag det är rasspecifikt var de väljer att stå.

Min pålla står ALLTID i solen- hon är arab. Min förra trivdes bättre i skuggan- connemara var hon och mer eller mindre helt okänslig för insekter.

För ett par år sen delade araben hage med en frieser. Han brukade alltid stå i skuggan, bland träden, precis som de flesta andra av stallets hästar. Min och hennes arabkompis stog jämt i solen- även när det var 30+ grader.

/Lavinia

Våra går i kuperade hagar med tillgång till skog och i den andra hagen träddungar.
Och hela dagarna står dem bland träden i skuggan.
Och jag förstår dem. För så fort dem kommer ut i solen blir dem attackerade av flugor, bromsar och andra insekter. Så fort dem går in i skogen/träddungen så blir dem av med allt förutom några enstaka flugor. Ock tack vare skuggan blir det jävligt skönt att stå där. När jag väl har gått dit till dom så drar jag mig för att gå tillbaka upp till huset:p

Så våra hästar ser man inte hagen förrän kvällen eller tidigt på morgonen. :)

Jag har också undrat detta många gånger. Min storhäst står alltid vid grinden, i steksol trots gott om skugga på bra platser medans ponnyerna ställer sig i skuggan bland träden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka