Hästens upplevelse av stor högiva vs. liten

Sv: Hästens upplevelse av stor högiva vs. liten

Nej, hästar kan inte mäta eller bedöma vare sig kilo, volym, vikt eller dl för den delen ;)

Intressant!

Enda gången jag märker att min häst funderar i de banorna är när hans krubbmat tar slut snabbt och kompisen har kvar länge, då blir han sur. Men det är ju inte matmängden i sig som du skriver utan just att kompisen som äter.

Äter han själv har han ingen uppfattning om det (tex när han kommer in själv för ridning och får 100 g havre som försvinner till sista kornet på några smask).

haha. hur menar du att mitt svar öht är intressant?

är väl snarare ett högst orevolutionerande svar att hästar inte kan läsa mått, volym, och vikt? eller vad menar du?

Min häst blir MYCKET trevligare när han får äta mycket. Han har fri tillgång i hagen, dock bara ett kg halm att pilla med på natten (han äter inte upp, inte lika gott som hö). Han är lugnare i stallgången och nafsar inte lika mkt, han är inte lika grinig och sur. Han är mkt trevligare.
Förr när han fick begränsat på 3 kg per giva (3 gånger om dagen plus 1 kg natt) var han hemsk!! Skit sur och bet efter en, stångades in i boxdörren när man var nära och kunde knappt stå still i stallgången, försökte rycka tag i allt ätbart. Stack in i boxar och leta mat osv.

Han är matglad! Men ja han SER väl ingen skillnad om nätet är fyllt eller inte osv. Det är nog mest mattiden och om kompisarna äter. Han får ju enbart mat i krubban för att kompisarna får. Annars hade han inte behövt :)

Jag märker ingen skillnad på min stora som alltid är väldigt matglad. Hon äter lika friskt vare sig det är en stor kvällsgiva eller en mindre eftermiddagsgiva. Däremot så märker jag skillnad nu när hon ger di och får rejält mycket mera hö än annars. Nu är hon inte alls lika glupsk.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 934
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat