Hästens upplevelse av stor högiva vs. liten

MonteRose

Trådstartare
Om man har en väldigt matglad häst, blir den lugnare av att mötas av ett stort knökafyllt hönät i boxen än ett hönät som är mindre fyllt?

Uppfattar hästen nån skillnad i storleken på givan?

Sv: Hästens upplevelse av stor högiva vs. liten

Jag har inte märkt någon skillnad de dagar det blir en hårt packad kaka jämfört med när det är massa fluff iaf. Intressant! Tänker mest på hästar som är dåliga på att äta, undra om det tappar aptiten av en megafluffhög?

Generellt så blir väl alla hästar mindre stressade om det finns mkt mat dvs helst fri tillgång på grovfoder.
Så jag tror om hästen "märker" att det finns mkt i hönätet så är den lugnare och nöjdare=längre ät-tid :)

Borde inte fluffet underlätta för icke matglada hästar eftersom det är lättare att få tag i maten = villigare att äta?

Jag fluffar alltid upp min ponnys mat. Han äter i normal takt och skulle nog gärna äta mer än det han får.

Och jag skulle säga att det beror på hästen ;)

Min förra fick fri tillgång och det fungerade inte alls, han hade kunnat äta ihjäl sig. Han bara åt och åt och åt, oavbrutet. För honom blev det dels alldeles för mycket mat och så blev han manisk i sitt ätande. För honom fungerade det mycket bättre att få många mindre givor istället för då åt han mer som det är tänkt att de ska.

Andra hästar jag haft har däremot fungerat mycket bättre om tillgången varit mer eller mindre obegränsad. Dock har det oftast tagit en liten tid innan de slappnat av och fattat att maten inte kommer ta slut och därmed kunnat slappna av :)

Hade även en häst i stallet som var mycket dålig på att äta och på honom fungerade det bäst att begränsa fodergivorna. Många små givor var det bästa för honom. Fick han för mycket mat slutade han äta snabbare än om det bara var lite mat.

Nä fluffet spelar nog ingen roll. Däremot tycker jag mig se att de blir hetsigare av att få många pyttegivor än att åtminstone nån gång per dygn stå riktigt länge och vara nöjd innan maten är slut. Delar förstås upp maten på många givor och vet att lite i taget är bäst, men tycker konstigt nog att det funkar bättre med en stor giva i hagen än att gå ut och luncha småportioner.

Får de så mkt att de går ifrån och gör nåt annat är de nöjda med att plocka rester osv senare, istället för att ha fått för lite och hela dagen går ut på att vänta på mer i en helt tom hage.

På hösten ger jag ca 50-60% av dygnsgivan på morgonen. Sen får de plocka rent under dagen och plocka med gammalt gräs. När vintern sätter in och de inte är toktjocka längre får de så mkt i hagen att det alltid är lite kvar när de går in. Sen får de lättfödda två mindre mål inne, ofta i nät. Mkt nöjdare nu än när jag gav lite mindre doser i taget känns det som.

Vet inte! När min mors häst inte vill äta så tittar hon iofs inte ens på maten, så utseendet kanske inte spelar någon roll :D

Jag själv däremot tappar ju aptiten direkt om maten ser minsta konsig ut, eller om det är för lite sås i förhållande till mat tex. Då vet jag att det blir för mycket av det som är svårätet och det är lika bra att ge upp direkt, haha. Förhoppningsvis tänker inte en häst så :D

Det är väl undersökt att hästen behöver en viss tid/visst antal tuggningar för att "bli mätt/nöjd". Har för mig att jag själv drog den egna slutsatsen att för "hästens nöjdhet" skulle det vara bättre att ge färre och större mål (rimligt såklart, inte 12 h utan tex). Har visserligen fritt hemma så kan ha läst slarvigt/dragit fel slutsats eftersom det inte är något jag tänkte praktisera.

För mycket smågivor kan väl tom ge magsår?
Jag tror inte hästen "ser" om det är mycket eller lite mat. Men om den är van att maten tar slut tycker jag de blir mer stressade och "matelaka" mot varandra. Är de vana att höet räcker blir det inte så stor grej och alla kan samsas. Som på betet!
Jag har helt ändrat från flera små mål till färre stora och upplever hästarna som mycket nöjdare!

Jag tror det då jag har sett flera hästar som varit som matvrak som faktiskt lugnat ner sig runt maten om de fått lite mer.
I vissa fall har de t o m börjat äta mindre och gått ner i vikt

Jag tror i många fall att matvrak till hästar egentligen inte är så paniskt hungriga, utan de är bara väldigt rädda att bli väldigt hungriga senare/att de upplevt svältkänsla alt gått lång tid mellan målen och för små mål att de känt sådan kraftig hunger, fått magbesvär och därav mathetsen

Senast ändrad:

För mycket smågivor kan väl tom ge magsår?
Jag tror inte hästen "ser" om det är mycket eller lite mat. Men om den är van att maten tar slut tycker jag de blir mer stressade och "matelaka" mot varandra. Är de vana att höet räcker blir det inte så stor grej och alla kan samsas. Som på betet!
Jag har helt ändrat från flera små mål till färre stora och upplever hästarna som mycket nöjdare!

Jag har varit med om en mathetsande häst som även på betet vaktade sina grässtrån. Han hade en tråkig historia bakom sig angående sin mathets , och så fort det blev lite mindre gräs blev han skogstokig om en annan häst kom nära hans gräsplätt. :(. Så min höll sig långt ifrån och gick undan.

Jag tror i många fall att matvrak till hästar egentligen inte är så paniskt hungriga, utan de är bara väldigt rädda att bli väldigt hungriga senare/att de upplevt svältkänsla alt gått lång tid mellan målen och för små mål att de känt sådan kraftig hunger, fått magbesvär och därav mathetsen

Det tror jag också! Har haft två av varje faktiskt, min förra nordsvensk hade gått på fri tillgång hö/bete hela sitt liv och han kunde gå i väg från maten och göra annat, och när han kom tillbaka var det slut så man fick leda tillbaka honom i början. Han lärde sig efter ett tag men åt alltid lika långsamt och tittade på utsikten emellan varje tugga ;)
Likadant med shettisen jag har nu, han har nog aldrig upplevt svält då han äter några strån och så hittar han på något annat.

Däremot ardennern som kom från hästhandlare och var som en speta när han kom till vårt stall, och fjordingen som något halvår i sitt liv av misstag råkat hamna hos korkat folk där hon fick svälta eftersom de inte fattade bättre, kan få för sig att hetsäta något extremt om de inte får tillräckligt stora givor för att tillgodose sitt tuggbehov. Smågivor på ett par kg är som att ge dem en näve.
De äter tills det är soprent. Får de mer per gång är de betydligt lugnare och nöjdare.

Man får oftast begränsa givorna för att de inte ska äta ihjäl sig, men nu har jag hittat sådant hö att jag tror de under den kalla årstiden kan klara fri tillgång i smhn, utan att bli smällfeta. Just nu har de en storbal i hagen som quick fix i en smått paniksituation där ingen hann fodra flera ggr per dygn, men den har gått åt så fort att jag måste börja med hönäten igen..

I de fallen jag mött såna hästar har dem funkat ypperligt på fri tillgång just för att de får lära sig med tiden att maten finns där och de behöver inte svälta, jämfört med att kasta i sig varje mål och sen fyller man på lite till för att de inte ska stå utan mat för länge..kastar i sig maten..och så håller det på

Men visst trycker dem i sig och kan bli feta med tiden på fri tillgång..men efter ett tag slutade de upp och började lämna maten mellan varven så som du säger och gick faktiskt från att vara hästar som hetsåt allt och ständigt låg på övervikt till att börja äta mindre och därigenom gå ner i vikt och få ok figur.

Nu vet jag att det finns de som aldrig lär sig att självreglera men jag undrar ändå om man verkligen försökt tillräckligt länge ur situationen som jag upplevt den..ett par månader får man räkna med att det kan ta för en häst med mathets att ändra inställning eftersom att det för mig är en olat som beror på något

Visst tar det säkert lång tid för dem att lära om sig men frågan är vad man är beredd att riskera på vägen? Min åt oavbrutet från morgon till sen em när det var dags att gå in. Att rida efter det var bara att glömma, han var så mätt och full i magen att han tvärslocknade. Eftersom han var tävlingshäst på lite högre nivå kändes det inte som ett alternativ i mer än några veckor...

Däremot försökte vi i flera månader med gräshage men det var samma sak där. Efter någon månad med hysteriskt ätande kändes det som ett bättre alternativ med en hage med begränsad grästillgång för hans hälsas skull.

Riskerar hästen ohälsosam övervikt bör man använda ett annat grovfoder, ta bort kraftfoder eller annat.

Sen kan man byta ut mot halm eller sly tex men det viktiga är att lära dem från mathetsen
genom att man ser till att mat/det som stillar hungerkänslan finns hela tiden

Likaså beten, måste man välja lämpligt bete givetvis..kanske slå av det mesta gräset men det viktiga
är att dessa får tugga hela tiden och så ofta de vill om man ska bli kvitt problemet är min erfarenhet hittills

Men det jag menade är att alla hästar som får fri tillgång för första gången, kommer att trycka i sig som galningar den första tiden..men blir de sjukt feta av det så måste man självklart välja lämpligare foder och det vet man ju inte förns man har testat, därav att jag skrev att de KAN bli feta med tiden

Senast ändrad:

De har fri tillgång på fullt ätbar halm i ligghallen samt granris och annat smått och gott. Inte en smula kraftfoder.

Ardennern kan verkligen inte självreglera, han äter, och äter, och äter.. Dricker och sover en stund, sedan, äter..
Visst lugnar han takten något på fri tillgång, men han äter ändå alldeles alldeles för mycket mot vad han gör av med vilket inte är hälsosamt någon stans, för någon.
Det är en supersvår balansgång, mellan att hålla honom psykiskt lugn och att han inte blir för tjock. För lite hö och han blir ett stressat vrak vid fodring, för mycket och han sväller. Tycker jag har lyckats ganska bra. Nu är han bara lite tjock, inte sjukligt fet och dessutom bara lite hungrig.. När storbalen är slut i hagen kommer jag återgå till smhn och blanda med halm. Smhn tycker han om att äta ur, väljer alltid det före givan på marken.

Han gör ingenting dessutom mer än att gå i hagen, hade han motionerat regelbundet hade han givetvis kunnat äta mycket mer.

Kan även inflika att funderingar på magsår, andra sjukdomar, störningar etc har varit på tapeten men finns inget sådant. Mer än att han tidigare fått svälta. Är enda grejen vi kommit fram till.

Vi har provat fri tillgång (på hö eller hösilage, alltså) med ardennern, många månader, flera gånger. Denna gången var bara ett "återfall" så att säga och väntade mig nog inget särskilt med det mer än att det skulle funka en liten stund som nödlösning.

Senast ändrad:

Och det med att välja lämpligt foder är inte alltid det lättaste, har lyckats två gånger att hitta med tillräckligt dåliga värden ;) Det var två år sedan sist, och nu i år då. Långa strån, torrt, relativt osmakligt (dock god hygienisk kvalitet men hästarna är inte så galna i det som det fina gröna höet vi brukar köpa), och så låga analysvärden som möjligt.

På sommaren är det mycket lättare, då har jag tillgång till två hagar med stenig mossmark/skog/ängsbete, där kan han gå och pula med sitt gräs och vara (ganska ;) ) nöjd utan att bli för fet :)

Nej det är inte lätt, men det finns allt för många som inte ens försöker också därav min input i frågan.
Och problemet kommer ofta just av att hästen någon gång har upplevt svält eller haft andra magbesvär.
Hästar lägger lätt dåliga erfarenheter på minnet.

Det går alldeles utmärkt att blanda med halm och sly. Det behöver inte vara just hö eller silage exakt hela tiden..det viktiga är att magen får jobba och inte är utan mat för länge. Därigenom kan man altså hitta vägar till att kunna erbjuda tugg hela tiden men med förminskad näringsinförsel som minskar risken för övervikt om man inte kan erbjuda fri tillgång på höt eller ensilaget. Men i de allra flesta fallen krävs lite engagemang (inte riktat just till dig) men det är allt för få som inte ens orkar bry sig om det

Till matvraken som hetsar kan det avhjälpa som jag nämnt att man ser till att det finns nåt att tugga på hela tiden och återigen så måste det inte vara just hö eller silage.

Men jag motsätter mig inte att det trots det kan finnas hästar som aldrig går att lära om..det finns ju alltid undantag.

Vi har haft flera hästar som kommit till vårt stall som haft mathets, vissa har rent av haft något aggressiva tendenser bla när man kommer ut med kraftfodret, försökt försvara mat etc, vissa mer stressade..samtliga har lagt av, blivit lugna och samtliga får grovfoder i slowfeednät ute och en större giva till natten, så de har alltid mat och nåt att pilla med. Största förändringarna för individerna är att de kan lämna maten och de trycker inte i sig som en svältfödd. Men det tar tid och sker inte över en natt

Senast ändrad:

Hej!

Min är likadan. Stallägarna brukar kommentera att de aldrig träffat en så matfixerad häst som hon och hon var precis likadan när hon gick på fri tillgång (och blev tokfet, trots att hon var ranglägst och gissningsvis fick minst tid vid balen). Hon är en sån man tar ut från silagebalen och direkt kastar sig över gräset vid ingången till hagen och sen fortsätter jaga gräs och buskar och träd tills man säger åt henne ordentligt. *suck*.

/Lavinia, som upplever hästan som lugnare när hon får mat i portioner.

Om man har en väldigt matglad häst, blir den lugnare av att mötas av ett stort knökafyllt hönät i boxen än ett hönät som är mindre fyllt?

Uppfattar hästen nån skillnad i storleken på givan?

Nej, hästar kan inte mäta eller bedöma vare sig kilo, volym, vikt eller dl för den delen ;)

däremot säger det sig självt att i ett helhetsperspektiv så en hungrig häst som ständigt under dygnet får begränsade givor med långa uppehåll emellan, självklart äter stressat och kan uppleva stress när maten sen är slut.

Upplever att fok som svarat inte svarar på det du frågat i sig öht faktiskt utan helt annat utifrån hur hästar fungerar eller inte fungerar. Men nej - utifrån din fråga: vikt, volym och mått har de ingen koll på ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 934
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat