hästens svans-frisyr

L

Love_energy

hur friserar ni era hästars svansar? flätor klipper rakar..

vilka längder har ni på svansen?

Vet att det finns nåt standarmått på hopphästar och dressyrhästar hur lång svansen ska vara, men kommer inte ihåg..

sätt gärna in bilder

Sv: hästens svans-frisyr

Jag klipper på sidorna upptill och klipper av svansen jämt nertill när den blir så lång att hästen nästan kliver på den.

Jag har aldrig hört talas om ngt standartmått på svanslängd för dressyr eller hopphästar.

jag har hört nåt om att hophästen ska ha en decimeter kortare svans än hopphästen..får rota i mina gamla hästböcker från 70-talet..

men det finns nog nån som vet här på buke

Jag håller bara Lidos svans jämn nertill, och klipper av en bit när den börjar kännas för lång. Tycker det är jättefult med svansar som är friserade uppe vid svansroten... :eek: :crazy:

Här syns längden på Lidos svans rätt bra: bild

Här är den nyfriserad, för någon vecka sedan: bild

(Har inga bilder på svansen som sådan, men jag hoppas dessa duger. Man ser ju längden i alla fall... :p )

Klipper svansen upptill längs svansroten på båda sidorna, ca 10 cm ner. Har nog ganska lång längd på svansen, ca 1 dm från marken. Verkar gå trend i att kippa svansarna korta nu.

Jag brukar inte klippa avnsroten, tycker naturliga svansar ser snyggare ut : )

Ang längder brukar man säga att dressyrhästar ska ha ner till kotorna och hopphästar en handsbredd nedanför hasen, men det gör man ju som man vill..

Hittade en bild på svansen.....
IMG_3457.jpg

Jag gör inget alls, tycker det är SKITFULT att klippa svansroten! :crazy: Mina hästars svansar är tjocka och fina och inte spretiga..

Jämnar bara till den på längden.. Vid kotleden brukar jag ha. Hopphästar har ju ofta kortare, en bit nedanför hasen.

Jag ber om ursäkt för att jag inte läst igenom hela (korta) tråden. Friserar inte upptill, även om jag gärna skulle ha den aningen finare där.
Tycker dock att det fulaste som finns är en friserad och oefterhållen svansrot, så eftersom jag inte vill hålla efter den varannan dag, så låter jag den vara. Eftersom hästen har så fin svans låter jag den vara lite längre, och toppar den då och då, så den alltid är fräsch. Nu när det är så lerigt ute har jag dock klippt av den lite högre upp, för att den inte ska bli så lerig.

Angående måtten så brukar dressyrhästar ha till kotan och hopphästar en dryg dm under hasen. Men detta är ju bara riktmärken, det går ju trender också...

Standardmåttet du pratar om är väl typ att svansen ska nå 1 dm över kotan när hästen "bär den"...eller nåt sånt... men smaken är ju som baken :)
Min hästs svans får växa ända uppifrån o ner...hittils har den sett ut som en piasavakvast längst upp ...men nu har den blivit längre, o lite slätare o finare längst upp :) Jag klipper den rakt av typ 1 dm över kotan. Min tanke är att den ska bli en lång, tjock, böljande dressyrsvans så småningom....hmmm....:smirk:

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
878
Senast: skogaliten
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 739
Senast: KesoNeso
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 362
Senast: Stergo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka