Hästens näringsbehov & utfodring

Z

zephalinda

Ett tips till alla som vill lära sig mer om foder, foderstater. Varför hästen är mager/fet/omusklad. Det står det mesta i den boken. För här finns det en hög med "experter" som inte vet vad dom talar om. Inte konstigt att hästar har magsår ect. Många stoppar i hästarna en massa foder som är "bra"??? eller för att det har alltid varit bra i alla år. Om man behöver ge hästen extra näring försök hitta ett så naturligt foder som möjligt. Hästar är trots allt gräsätare i första hand. Sen behöver inte allt vara dåligt det är inte det jag menar.Man lär så länge man lever. Boken är skriven av Christina Planck/ Margareta Rundgren.

Sv: Hästens näringsbehov & utfodring

Min "bibel"!!:D

Mer basic är Plancks lite tunnare bok "Hästens utfodring", där är inte lika mycket fördjupande fakta och tabeller som kanske kan kännas krånglig om man är helt nybörjare.:idea:

:bow:
Jag kan hålla med dig att boken kan verka vara "tung". Håller just på att hjälpa en kompis med en häst som är bukig fast mager. Där stog det klockrent om muskelfattig/magerhäst vad som kan vara orsaken.Det tråkiga med många hästfolk är att ingen lyssnar på vad man har att säga. Om man nu inte visar upp ett diplom eller säger vad veterinär/foderguru har sagt när man ringt upp för att kolla att man inte är helt ute å cyklar.

För här finns det en hög med "experter" som inte vet vad dom talar om.

Visst är dessa fler än experterna MEN det finns både riktigt duktiga amatörer och utbildade experter här i forumet också - de sistnämnda är bl a HelenaHandberg och Peter Lundin. (foderutbildad resp. veterinär med goda foderkunskaper)

Själv hoppas jag att jag tillhör de förstnämnda :angel: ;) .

Tilläggas ska att JA, den boken är jättebra. Jag har den också och har den som hjälp när jag räknar ut foderstater och löser olika foderrelaterade problem.

Senast ändrad:

Tänkte jag precis också säga - jag tycker det finns många som faktiskt är duktiga här, du bland andra!

Och jag har också den boken och tycker den är bra och följer de råd som ges i den :p

Tänkte jag precis också säga - jag tycker det finns många som faktiskt är duktiga här, du bland andra!

Tackar tackar! :o :D

Och jag har också den boken och tycker den är bra och följer de råd som ges i den :p

Ja absolut. Det JAG kan har jag lärt mig ca 50% HÄR på Buke (särskilt av HH) och ca 50% genom bland annat den nämnda boken. ;)

jag har aldrig sagt att alla är dåliga. Har själv läst många som har vettiga svar och vet vad dom talar om

Precis så känner jag också :)
Vara påläst OCH ta in info från såna som är insatta - och kunna fråga om det man inte förstår - gör en till en engagerad och duktig hästägare.
Och såna som du som alltid hjälper till att svara på folks frågor hyser jag all respekt för :bow:

Senast ändrad:

Precis så känner jag också :)
Vara påläst OCH ta in info från såna som är insatta - och kunna fråga om det man inte förstår - gör en till en engagerad och duktig hästägare.
Och såna som du som alltid hjälper till att svara på folks frågor hyser jag all respekt för :bow:

Åh tack!! :o :) Jag har ett brinnande intresse för det här och VILL verkligen att alal andra ska också förstå och lära sig mer om foder.

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö ..Är det någon på Buke som äger eller har läst den boken? Den som är skriven av Christina Planck. Jag funderar starkt på att köpa den...
Svar
8
· Visningar
1 379
Senast: M-oaa
·
Foder & Strö Jag har haft detta uppe förut. Köp en foder bok eller fler. Jag har flera men tycker förnärvarande att Christina Planck &...
Svar
4
· Visningar
1 082
Senast: sirenia
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka