Hästens näringsbehov och utfodring..

M-oaa

Trådstartare
..Är det någon på Buke som äger eller har läst den boken?
Den som är skriven av Christina Planck.
Jag funderar starkt på att köpa den. Jag vill lära mig mer om utfodring och att räkna foderstater på egen hand, också om fodret i sig, varför det är på vissa sätt. Hur man förvarar foder. Allt sånt, ni vet.

Det finns nämligen en till bok som heter Hästens biologi, utfodring och avel (skriven av Barbro Attrell) som jag väljer mellan. Någon som läst eller har den som vet hur pass mycket det står om foder i den?

Jag har letat runt hela internet efter recensioner på dessa böcker men hittar verkligen ingenting någonstans.

Vilken rekommenderas? Är det någon som har läst båda böckerna som kan hjälpa mig?

M-oaa

Sv: Hästens näringsbehov och utfodring..

Jag läser den nu. Den är väldigt matnyttig tycker jag och förklarar ingående de olika processerna i hästens matsmältningssystem.
Har inte kommit så långt, men än så länge kan jag rekommendera den.

Tänkte köpa den andra boken du nämner sen. Mest bara för att fylla på med info från annat håll och sen jämföra, analysera och studera.

Men Christinas bok var den jag hört mest gott om när jag stog och valde vilken bok jag skulle välja

Jag har läst boken, om du menar den som Christina Planck och Margareta Rundgren har skrivit.

Jag tycker den är bra. Den är lätt att läsa och tar upp det mesta som man kan behöva veta. Det finns en distanskurs på SLU som man kan gå om man är intresserad av att lära sig mer. Boken är kurslitteratur på den kursen.

Tack för svaren! Det lutar åt att jag köper den förstnämda.
Verkar liksom rejäl och gå på djupet på fodret.

M-oaa

Förstnämda borde ALLA hästägare ha i sin bokhylla och läsa ingående. Rekommenderas :bow:

Intressant att det finns en distanskurs om det. Kan vara värt att kolla upp.

Det lät som ett väldigt bra betyg :D Jag har precis skickat efter den!

M-oaa

Jag har läst Planck's bok ett par gånger. Jag tyckte den var jättebra andra eller tredje gången. (läste den lite i omgångar)
Första gången var jag verkligen helt grön och visste ingenting om foder och ville ha svart på vitt på en gång hur mycket mat min häst behöver. Då fick jag inte ut så mycket av boken, och blev mest förvirrad eftersom jag inte visste i vilken ända jag skulle börja. Allt hänger ju ihop på ett sätt.

Sen läste jag den igen när jag hade fått lite mer kött på benen, framförallt härifrån buke, då tyckte jag att boken var jättebra och jag hade riktlinjer att gå efter och fick en bra bild av hur allt hänger ihop. Så när jag sen fick hem foderanalysen så kände jag verkligen att jag förstod och kunde fixa ihop en foderstat som har blivit godkänd av foderrådgivaren.

Det hade jag aldrig trott att jag skulle klara av.

Åh :D Får hoppas att jag får hem den så snart som möjligt. Ser verkligen fram emot att läsa den.

Tack för alla fina omdömen, nu känner jag mig inte det minsta tveksam längre.

M-oaa

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft detta uppe förut. Köp en foder bok eller fler. Jag har flera men tycker förnärvarande att Christina Planck &...
Svar
4
· Visningar
1 082
Senast: sirenia
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 203
Senast: Madick
·
Foder & Strö ja... går massagekurs å alla ska välja något "runt" hästar å göra ett arbete... just nu bara en presentation till stora arbetet, å den...
Svar
2
· Visningar
653
Senast: Messy
·
Z
Foder & Strö Ett tips till alla som vill lära sig mer om foder, foderstater. Varför hästen är mager/fet/omusklad. Det står det mesta i den boken. För...
Svar
10
· Visningar
1 324
Senast: milly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama