Hästens manfria sida

Sv: Hästens manfria sida

sambaengi skrev:
En häst föds med anlag för mannen på vänster eller höger sida. Mitt lilla islandsföl som är 9 dagar gammal, har knappast hunnit utveckla olika starka sidor, men det syns att hon kommer att få manen på vänster sida.
Anette

Jag har hört en (urgammal :angel: ) teori som går ut på att vilken sida som blir den stelare beror på åt vilket håll fölet ligger böjt i livmodern. Någon som har några kommentarer?

Cockney skrev:
Ligger hästen mer på ex. höger töm /tygel får man helt enkelt träna genom att försöka flytta över hästen till vänstertöm/tygel.. dock vet jag inte vad man har för syn på detta på travhästar...det kanske inte ses som lika viktigt?

Jo det är klart, det är jätteviktigt. Men oftast så tror man att det beror på en skada och att dom har ont nånstans. Att det skulle bero på att dom var svagare i ena sidan är nåt helt nytt för mig. Men jävligt intressant. Men man är ju så inpräntad på en sak och då blir man lätt insnöad på det. Min häst går snett med bakdelen till vänster så hon körs med stång. Det måste ju oxå kunna åtgärdas genom ridningen :o . Fan vad dålig jag känner mig nu.. Känner mig helt pantad som inte ens har tänkt tanken.. nus ka jag hem och rida :D

En häst har i regel ett lite mer bärande och ett lite mer skyfflande bakben. Det bärande går längre inunder hästen och hamnar inte så långt bakom. Det skyfflande hamnar mer bakom hästen. I regel är det så att hästen känns hård på samma sida som det skyfflande bakbenet är. Frågan är om man kallar det hästens starka eller svaga sida.

Hästen är oliksidig, och bra på olika saker på de olika sidorna.

Hej!

Kan detta då vara en förklaring till varför manen på min valak har delat sig och lagt sig hälften på var sida?

Det är nämligen så att hans svaga sida är min starka sida och tvärt om, vi kanske har kompliterat varandra bra där.

// Mirre

Lena_B skrev:
Jag har hört en (urgammal :angel: ) teori som går ut på att vilken sida som blir den stelare beror på åt vilket håll fölet ligger böjt i livmodern. Någon som har några kommentarer?

det har jag också hört, men då handlade det inte om vilken sida som blir den stelare. utan om fölet låg med halsen böjd åt höger i livmodern skulle manen hamna på vänster sida sen. och tvärtom så klart.
man kan undra hur de som har mittbena låg då, huvudet rakt fram mellan benen??

Najtan Tabac skrev:
Det där var spännande. håller ju på med travhästar och där sätter man ju på ett sk entömmsbett om hästen...

entömsbett?? hur ser det ut och hur fungerar det? :confused:

Lena_B skrev:

Har hört det också, men det är bar det att de ligger normalt inte med huvudet böjt åt ena hållet, så jag tror inte mycket på det. Däremot har jag varit med om att ett föl var vridet i kroppen vid födseln därför att det legat vridet den senare delen av dräktigheten. Det skapade spänningar i hela kroppen. Hästen såg inte vriden ut men man märkte att något inte stämde och vid kontroll av chiropraktor så var den duktigt roterad i bäckenet. Om jag vetat vad jag vet idag så hade vi inte nöjt oss med att bara korrigera fölets hovar för att kompensera vridningen och rätta till den, utan tagit ut en chiropraktor som rättat till den med jämna mellanrum under uppväxten. Nu blev han tillrättad som 4-åring och är helt ok, men det vållade onödiga problem och säkert onödigt lidande att vi inte gjorde det innan. Desutom vet man inte vad som kan komma i framtiden.

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Najtan Tabac skrev:
Jo det är klart, det är jätteviktigt. Men oftast så tror man att det beror på en skada och att dom har ont nånstans. Att det skulle bero på att dom var svagare i ena sidan är nåt helt nytt för mig. Men jävligt intressant. Men man är ju så inpräntad på en sak och då blir man lätt insnöad på det. Min häst går snett med bakdelen till vänster så hon körs med stång. Det måste ju oxå kunna åtgärdas genom ridningen :o . Fan vad dålig jag känner mig nu.. Känner mig helt pantad som inte ens har tänkt tanken.. nus ka jag hem och rida :D

Låter som om du skulle kolla din hästs bäcken. Ta ut en chiropraktor! Det finns alltid en anledning till att en häst går snett. Jag fick bäckenet snett på en unghäst efter att den halkat kull, från stillastående på en isfläck (!) och ett ganska mjukt fall. Chiropraktorn fixade det på en behandling ett halvår senare när jag lät kolla hästen rent rutinmässigt, vilket jag numera gör, vis av erfarenheterna.

Anette

sambaengi skrev:
De flesta hästar är svårare att böja i höger varv och de flesta hästar har också manen på höger sida. Jag har haft ett islandssto där manen låg både till vänster och till höger, dock inte fint delad på mitten, utan den låg helt på vänster en bit, helt på höger i mitten och helt på vänster längre ner. Hon var väldigt jämn i sina sidor.
Anette

Min häst har/hade manen på vänster sida och var stel att ställa till vänster när jag köpte henne. Nu vill gärna manen (till mitt stora förtret) lägga sig på båda sidor. Skulle detta vara ett tecken på att hon börja bli liksidig (upplever det i och för sig så när jag rider)? Jag menar, anser du att manläget ändrar sig efter hur hästen musklar om sig?

Mvh//LG

Majjijann skrev:
det har jag också hört, men då handlade det inte om vilken sida som blir den stelare. utan om fölet låg med halsen böjd åt höger i livmodern skulle manen hamna på vänster sida sen. och tvärtom så klart.
man kan undra hur de som har mittbena låg då, huvudet rakt fram mellan benen??

Normalt fosterläge är huvudet rakt fram mellan bena! Därför tror jag inte alls på den teorin! Då skulle väldigt många föl ha ett onormalt fosterläge med komplikationer som följd! Så är det gudskelov inte!

Anette

sambaengi skrev:
Normalt fosterläge är huvudet rakt fram mellan bena! Därför tror jag inte alls på den teorin! Då skulle väldigt många föl ha ett onormalt fosterläge med komplikationer som följd! Så är det gudskelov inte!

Anette

aha :idea: tack! tänk vad lite man vet... :o

alltå nu reder vi ut detta.....

den sidan manen ligger på är svag....för att musklerna skjuter över manen till den sidan. det är så för att hästen har svårare att titta åt det hållet för att det är man där så den tittar hellre åt den manfria sidan när den vänder på huvudet alltså och man kan ju bara tänka sig hur smidig den sidan blir när hästen gör så flera gånger per dag. den blir så alltså stel i den maniga sidan.
jag gjorde ett test på min häst som är väldigt oliksidig....jag flätade över manen...han började aoutomasitk titta åt det andra hållet och efter några dar med flätorna i hagen var han mkt mjukare i den förut stela sidan.
och ja...hästar är oftast vänsterhänta såsom vi människor oftast är högerhänta.

Majjijann skrev:
entömsbett?? hur ser det ut och hur fungerar det? :confused:

Det är en rak, ganska tjock läderklätt stång med två "bettringar" på varje sida. Stången smalnar av efter första ringen och längst ut sitter det en mindre ring. Man sätter tömmen längst ut på den sida den hänger på tömmen. Det blir en hävstångseffekt så man inte behöver dra så mycket på den sida den hänger. Hängde du med? Är inte världsmästare i att förklara ;)

sambaengi skrev:
Låter som om du skulle kolla din hästs bäcken. Ta ut en chiropraktor! Det finns alltid en anledning till att en häst går snett. Jag fick bäckenet snett på en unghäst efter att den halkat kull, från stillastående på en isfläck (!) och ett ganska mjukt fall. Chiropraktorn fixade det på en behandling ett halvår senare när jag lät kolla hästen rent rutinmässigt, vilket jag numera gör, vis av erfarenheterna.

Anette

Hej hej.
Jag har en kille som är kiropraktor som brukar komma ut och kolla henne regelbundet. Han går igenom henne och kör akupunktur och laser på henne. Hon var lite sned i manken innan jag började köra henne men det försvann efter första behandlingen. Jag har frågat speciellt om bäckenet men det är inte snett. Hon har lite känningar i gaffelbandsfästena och bakknäna som vi håller på och behandlar för. Det kan ju ev vara det.
Men gärna mera förslag. Emottages tacksamt :bow:

Carmenzita skrev:
En häst har i regel ett lite mer bärande och ett lite mer skyfflande bakben. Det bärande går längre inunder hästen och hamnar inte så långt bakom. Det skyfflande hamnar mer bakom hästen. I regel är det så att hästen känns hård på samma sida som det skyfflande bakbenet är. Frågan är om man kallar det hästens starka eller svaga sida.

Hästen är oliksidig, och bra på olika saker på de olika sidorna.

Det låter ju som det vi i travvärlden kallar för att "sticka" ett bakben. Men det beror oftast på en skada, brukar vara att dom har problem med ett bakknä. Men jag kanske är ute och cyklar igen ;) . (fan, det var ju en bra tråd det här, kommer lära mig massor :d )

Min unghäst dam hade manen på höger sida och har alltid varit svarager i den sidan. När jag började träna den hårdare och har lagt ner mycket tid på den sidan (hon är nu "liksidig" orkar lika ycket i båda varv) Nu har manen delat sig och den främre delen av manen ligger på vänster sida och den bakre delen på höger.. hahaha är det itne lite komiskt

Men ja hatar att den lägger sig på olika sidor så ja flyttar alltid över den och vatten kammar ner den. :P (fåfäng)

Intressant tråd! En kompis berättade för länge sen om nån föreläsning som hon hade varit på som handlade om just hästens manfria sida, men jag kommer nu inte ihåg hur det var... :)

Stämmer inte på min.
Den sidan manen ligger på är den svaga sidan där hon har halla problem :crazy:

Najtan Tabac skrev:
Det är en rak, ganska tjock läderklätt stång med två "bettringar" på varje sida. Stången smalnar av efter första ringen och längst ut sitter det en mindre ring. Man sätter tömmen längst ut på den sida den hänger på tömmen. Det blir en hävstångseffekt så man inte behöver dra så mycket på den sida den hänger. Hängde du med? Är inte världsmästare i att förklara ;)

m tror det, lite iaf ;) hittade en bild. på den sida där hästen vill hänga sig på tömmen sätter man alltså tömmen längst ut i lilla ringen. o på andra sidan sitter tömmen i stora ringen, som vanligt? varför kallas det då entömsbett :confused: när man har två tömmar?
40513.jpg

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
561
Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 526
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 025
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Har en häst som jag tidigare skrivit lm här på Buke. Hon har mycket i sitt bagage och jag har jobbat mycket för att vår relation ska bli...
2
Svar
22
· Visningar
2 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat