Hästens manfria sida

Sv: Hästens manfria sida

Hm, min häst har manen på höger sida, är svårare att böja till höger och det är också höger bakben som bär mer (det vänstra vill sticka ut från kroppen) så det stämmer inte riktigt? Eller vad menade du med hårdare? Hårdare att böja eller hårdare i musklerna?

/Camilla

Enligt min kiropraktor så ligger den där den ligger och stark å svag sida har inget med saken att göra, bara flr att hästen har man på båda sidorna så är den inte helt liksisig utan behövs tränas liksidigt änndå.
En häst är starkare oftast i vänster beror på oss ryttare eftersom att dom flesta är häögerhänta å därför starkare i högern och svårare att jobba med vänstern lika mycket som med högern.

Det här tror jag inte ett dugg på vet ni :smirk:
Min häst har manen på sin svaga sida :smirk:
Jag tror liksom inte på detta!

Kram Chima

Skulle se riktigt grymt ut, nu har vi ju trots allt bara konstiga virvlar :D

sambaengi skrev:
En frisk häst skal INTE skjuta på mer med ett bakben utan skjuta på jämnt. Ok, ingen är helt liksiig, men det skall inte märkas!

Anette

Fast för mig är det naturligt att hästen, precis som vi, har ett ben som skjuter ifrån och ett ben som man landar på, trots att vi upplever både oss och dem som "jämna" och ganska liksidiga.

Vi fick lära oss detta på ett teoripass och första gången jag provade att springa upp för 6 trappor och skjuta på med "fel" ben så kan jag lova att jag var ganska mör i mitt ben som jag normalt "landar" på. Detta tränar jag så ofta jag kan för att själv bli mer liksidig.

HeJe

Har inte läst tråden men vill gärna komma med en fråga/ ett påstående. Min häst har delad man men har väldigt tydlig bra/dålig sida. Är han undantaget som bekräftar regeln?

*knapp*

Jag trodde inte att detta med manen stamde, tills jag fick en hast som hade manen pa hoger sida, men som var jattestel i vanster varv. Nar jag borjade jobba mer och mer i vanster varv, sa borjade lite av manen lagga sej pa vanster sida. Numera ar hasten liksidig, men 90% av manen ligger fortfarande pa hoger sida.

Min erfarnhet sager att hastar som har "mittbena" oftast ar hastar med daliga muskler i halsen och dessutom brukar de vara valdigt valpiga och vingliga.

Jag pratade med en hastkiropraktor om detta, och hon sager att man ofta hittar ett problem om manen ligger at en sida pa halva halsen, och sedan byter sida resten av halvan. Dar manen byter sida sitter oftast ett problem sager hon. Jag litar oerhort pa denna personen da hon ar riktigt duktig och har fixat flera av de hastar jag haft problem med. Hon vet redan innan jag sagere nagoting hur hasten ar att rida mm.

Min gamla falttavlans hast hade manen till vanster sida, och en gang kom en aldre hastkalr upp till mej och sa att jag skulle flata over manen till hoger sida, da det ar otur att ha en hast som har manen till vanster. Vi vann och var placerade en hel del, sa jag tankte verkligen inte byta mansida!! Men tror man pa skrock....!!

Det låter logiskt det du skriver, Men om jag tänker på min förra och min nuvarande häst så är det precis tvärtom med dem. Den förra hade manen åt höger. Han var betydligt svagare i den sidan och vek sig lätt där. Tog alltför mycket stöd på vänster tygeln. Min nuvarande häst har manen på vänster sida, vilket är hennes svaga sida där hon ställer lätt men har lätt för att vika sig. Hon tar alldeles för mycket stöd på höger och är svår, minst sagt att få korrekt ställning/böjning på i det varvet.
Kanske det stämmer på de flesta hästar och mina är undantagen, men det finns ju hästar som byter stark/svag (eller stel/mjuk hur man nu vill skriva det) sida ibland men inte byter de mansida för det.
Intressant diskussion i alla fall.

Stämmer inte på min iaf ;) Han har manen på hö sida, vilket är hans starkare / lite stelare sida.
Vänster är den mjukare / lite svagare sidan.

Efter all massage har min häst blivit mera jämnmusklad :)

Jag tycker det är svårt med begreppen. Om hästens högra sida (när man sitter på hästen, med näsan mot nosen) är den som är mest musklad och därmed starkast Då är den sidan vara stelare säger man, eller? Visst menar man då att hästen är stelare att rida i höger varv?

Men det är väl yttersidan som måste vara stark för att hästen ska orka böja sig? Och när man rider i vänster varv så går det ju lite lättare (i alla fall verkar det ofta så, fast hästen lätt förböjer sig?) att böja, för den starka högra sidan är stark och klarar det.

Så egentligen är det höger sida som är stark, men i höger varv är det lite svårt att böja hästen? Och vänster sida som är svag, men kanske lättare att få böjning?

Men vilken sida är egentligen den stela? Ok att det är svårare att böja åt höger, men är höger sida stel? Och visst känns det konstigt att säga att vänster sida är stel, när det går lätt att böja åt vänster?

Fast det kan mycket väl vara jag som har blandat ihop allt....Men jag tycker det är lättare att förstå om man skriver att det är stelare att böja åt ena hållet....för ofta tycker jag att det faktiskt är lättare att rida i det varvet eftersom hästen inte förböjer sig, skjuter ut bogen eller bara viker halsen vid kroppen och går rakt på....och det bakbenet brukar vara starkare....eller? Nån som vet?:confused:

Men om det berodde på musklerna vilken sida manen låg på...borde det då inte vara omöjligt att bara fläta över manen på andra sidan, så man tex har all man på samma sida ist för delat?

har en tiori, jag hade en ponny med ofantligt mycket man så då red jag henne inte i det varvet så mycket eftersom man inte såg hästen överhuvudtaget...:smirk: skulle kunna vara en teori:idea:

oj vad fjordingar måste vara jämställda då!!!!!!
obs! innan ni kritiserar ihjäl er måste ja bara påpeka att detta var ett skämt. ha. ha.
;)

Om ni tittar på hästar som springer så tittar de sällan rakt fram utan vill ha lite koll bakåt och vrider då huvudet åt ena sidan för att se bättre. Om den vrider huvudet åt det hållet den har manen ser den sämre för manen fladdrar i vägen. Men om den vrider åt andra hållet behöver den inte vrida lika mycket för att se. Naturligtvis gör den det som är lättare. Det gör att hästen blir stelare i böjning i den sidan den har manen för att den föredrar att vrida huvudet åt det andra hållet.

Kan inte köpa detta..Min häst tittar åt mansidan..När han ska se sig omkring i 9 falla av 10 är det åt mansidan...

Har oxå hört talas om detta men då är min häst undantaget som förgyller regeln. Hennes man lever ett eget liv...än slank den hit, än slank den dit....Den far hursom helt oberoende hur hon är ridmässigt.

qodrofenia skrev:
Kan inte köpa detta..Min häst tittar åt mansidan..När han ska se sig omkring i 9 falla av 10 är det åt mansidan...

Min med. Hon kikar nästan alltid bakåt åt mansidan.
Men jag hade fel ang vilken galopp hon väljer, hon väljer alltid vänster. Hon är alltså starkare i vänster sida.
Enda bilden jag har på henne i galopp (min häst längst till höger):
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Lina/5Januari-06017.jpg

Men sen vill hon gärna att jag sitter på vänster sittben i lättridning, alltså som man sitter i höger varv, hon skjuter över mig dit liksom och det blir lite "fladdrigt" att rida lätt på andra sittbenet.
Fast det kanske inte beror på det.

Har ni något tips på övningar som kan stärka hennes högra sida?

Senast ändrad av en moderator:

Aldrig hört det men man lär sej nåt nytt varje dag;)

Min foderhäst har oxå lång och tjock man på vänster sida och han ser sig oftast om till vänster, men han har inga problem med att böja sig med mulen till stigbygeln på båda sidor. Men mannen har börjat växa väldigt mycket sen i somras, då hade han en tuss ca 5 cm bredd som hängde ner på höger sida precis bakom örat, men den tussen är nu ca 20 cm bred och den växer fortfarande. :)
Anser inte att jag rider tillräckligt bra för att få honom riktigt liksidig så jag tror mera att anl. till att mannen nu lägger sig till höger är för att det är lättare för den att falla till höger än att växa över den tjocka mankammen som redan finns. O andra sidan så är det svårast för mig att rida på en volt i vänster varv och för ägaren är det att rida en volt i höger varv. Men det är väll våra stela sidor och inte hästens som gör det...

Min häst är väldigt omusklad i båda sidorna :crazy: och manen ligger också på båda sidorna..
Hur ska jag ta det?? :p

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
561
Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 526
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 025
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Har en häst som jag tidigare skrivit lm här på Buke. Hon har mycket i sitt bagage och jag har jobbat mycket för att vår relation ska bli...
2
Svar
22
· Visningar
2 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat