Sv: Hästens manfria sida
*knapp*
Jag trodde inte att detta med manen stamde, tills jag fick en hast som hade manen pa hoger sida, men som var jattestel i vanster varv. Nar jag borjade jobba mer och mer i vanster varv, sa borjade lite av manen lagga sej pa vanster sida. Numera ar hasten liksidig, men 90% av manen ligger fortfarande pa hoger sida.
Min erfarnhet sager att hastar som har "mittbena" oftast ar hastar med daliga muskler i halsen och dessutom brukar de vara valdigt valpiga och vingliga.
Jag pratade med en hastkiropraktor om detta, och hon sager att man ofta hittar ett problem om manen ligger at en sida pa halva halsen, och sedan byter sida resten av halvan. Dar manen byter sida sitter oftast ett problem sager hon. Jag litar oerhort pa denna personen da hon ar riktigt duktig och har fixat flera av de hastar jag haft problem med. Hon vet redan innan jag sagere nagoting hur hasten ar att rida mm.
Min gamla falttavlans hast hade manen till vanster sida, och en gang kom en aldre hastkalr upp till mej och sa att jag skulle flata over manen till hoger sida, da det ar otur att ha en hast som har manen till vanster. Vi vann och var placerade en hel del, sa jag tankte verkligen inte byta mansida!! Men tror man pa skrock....!!