Hästens manfria sida

Sv: Hästens manfria sida

Vad värre är är at detta bett gör det lättare för kusken som slipper ta så mycket i den sidan, men hästen blir än mer okänslig pga att den skall hålla emot hävstångseffekten också! Så det löser inte grundproblemet, snarare förvärrar det, tyvärr, men hästen kan ju funka för kusken. Men går man tillbaka till vanligt bett kommer man antagligen att märka att det förvärrats...

Anette

Najtan Tabac skrev:
Det låter ju som det vi i travvärlden kallar för att "sticka" ett bakben. Men det beror oftast på en skada, brukar vara att dom har problem med ett bakknä. Men jag kanske är ute och cyklar igen ;) . (fan, det var ju en bra tråd det här, kommer lära mig massor :d )

En frisk häst skal INTE skjuta på mer med ett bakben utan skjuta på jämnt. Ok, ingen är helt liksiig, men det skall inte märkas!

Anette

Fladde skrev:
Stämmer inte på min.
Den sidan manen ligger på är den svaga sidan där hon har halla problem :crazy:

En häst jag skule misstänka har en skada, en kota som ligger fel osv. Ta ut en chiropraktor!

Anette

Najtan Tabac skrev:
Hej hej.
Jag har en kille som är kiropraktor som brukar komma ut och kolla henne regelbundet. Han går igenom henne och kör akupunktur och laser på henne. Hon var lite sned i manken innan jag började köra henne men det försvann efter första behandlingen. Jag har frågat speciellt om bäckenet men det är inte snett. Hon har lite känningar i gaffelbandsfästena och bakknäna som vi håller på och behandlar för. Det kan ju ev vara det.
Men gärna mera förslag. Emottages tacksamt :bow:

Bakknä låter som en trolig orsak. Ojämnt musklad en annan men det är ofta något som kommer sekundärt pga av tex ont i ett bakknä eller gaffelband! Muskelsträckningar kan ge ojämn muskulatur och sedan ont i gaffelband och bakknä. Det gäller att hitta grundorsaken och åtgärda både den och de sekundära problem som uppstått. Hoppas det löser sig! Din chiropraktor är säkert på rätt väg. Se upp så det inte komer framifrån egentligen bara. En låsning i ett framknä så hästen lägger över lasten bak och överantränger ett bakben tex. Det är mycket. longera gärna i båda varv och notera om den går ojämnt mer i ena varvet än i andra samt hur den lägger tyngden, ställer sig i kroppen och parerar med hals och huvud. Bäst ser du om du löslongerar i skritt, trav och galopp, om det går. Det sista kan vara överflödigt och vara en plåga för hästen om den har ont så kräv inte för mycket.

Anette

Gullan86 skrev:
alltå nu reder vi ut detta.....

den sidan manen ligger på är svag....för att musklerna skjuter över manen till den sidan. det är så för att hästen har svårare att titta åt det hållet för att det är man där så den tittar hellre åt den manfria sidan när den vänder på huvudet alltså och man kan ju bara tänka sig hur smidig den sidan blir när hästen gör så flera gånger per dag. den blir så alltså stel i den maniga sidan.
jag gjorde ett test på min häst som är väldigt oliksidig....jag flätade över manen...han började aoutomasitk titta åt det andra hållet och efter några dar med flätorna i hagen var han mkt mjukare i den förut stela sidan.
och ja...hästar är oftast vänsterhänta såsom vi människor oftast är högerhänta.

Är bara lite tveksam till det där med musklerna som skjuter över manen. Annars håller jag med. Ditt test var mycket belysande och intressant! :banana:

Anette

Men så löd ju min teori...att manen ligger på den svagare sidan - den sida som hästen har lättast att böja sig åt.

Det beror faktiskt på hur tränad ryttaren är på att känna saker och ting. Idealet är givetvis att hästen ska vara så liksidig som möjligt, och det är djuren på högsta dressyrnivå också. Men jag har en viss känsla att de flesta av oss inte har sådana elithästar.

Men givetvis går all (dressyr)träning ut på att få hästen så liksidig som möjligt!

manen ligger på den svagare sida då musklerna skjuter över manen till andra sidan!

Jag tror nog att det kan vara så. Min egen häst hade manen på vänster sida när jag köpte honom som nyligen inriden 3-åring och idag som 5-åring ligger den mer eller mindre jämt fördelad på bägge sidor. Det är bara närmast manken som den fortfarande ligger mest till vänster..

Cockney skrev:
Men så löd ju min teori...att manen ligger på den svagare sidan - den sida som hästen har lättast att böja sig åt.

Både min egen och andras uppfattning är att manen ligger på den sida som hästen har SVÅRAST att böja sig åt, undantag förvärvda skador.

Om den är svag eller inte tvisar man om.

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Men om hästen är lika mycket musklad måste väl manen stå rakt upp då eller? :p
Min häst har på höger sida, och där är han oftast stelare i. Lite mera uppvärmning för att kunna göra skänkelvikningar osv på den sidan.

Intressant tråd :)
Man börjar ju fundera lite också.

Min häst har manen på vänster sida (lång, tjock man). Hon tittar helst åt det hållet när hon ska kolla bakåt under ridtur, eller det är det hon oftast gör.
Hon tar alltid mer stöd i högertygel, fattar för det mesta höger galopp när hon får välja.
När man longerar henne relativt fritt (löst rep + repgrimma) väljer hon alltid en mindre, snävare volt i höger varv, och en större vidare volt i vänster. Samma sak när man rider och hon får välja lite själv.
Står hon på gången är hon alltid liiiiiite mera vriden åt vänster (högersida ser liiiite längre ut än vänster om man står precis bakom henne).

Alltså lite blandad kompott.
Ni som "kan", vad får ni ut av det? :p

Senast ändrad av en moderator:

Min systers häst har manen i mittbena, alltså lika mycket på var sida. Han är också ganska liksidig i musklerna :)

Att det skulle bero på hor fölet ligger inne i livmodern är en gammal myt som inte är sann.
Alla hästar är olika starka i sidorna. Mer utpräglat på vissa individer. Det är medfött, precis som vi människor är höger eller vänsterhänta. Genom träning kan en häst bli rak/liksidig.

Men om hästen är lika mycket musklad måste väl manen stå rakt upp då eller?

Tänkte precis på det. Om man håller hästens man kort ändå från det att den föds, alltså stubbkort. Blir den liksidig då?

Min häst har mittbena fast det mesta av manen ligger på höger sida. Han har svårare för höger varv. Ska man gå efter den teorin så borde han ju vara lika stark i båda.

Hellu. Orkar inte läsa igenom hela tråden, *Latmask* men min pålle har mittbena, alltså borde han vara lika stark i båda sidorna? :P

Min märr har manen åt vänster hela vägen tills det är 15 cm man kvar till manken, där lägger den sig på höger... och höger är hennes svagare sida... :D

Min häst har manen på sin starkare sida, vänster, och enda gången han hänger på någon töm/tygel är om han inte riktigt är fräsch. En skadefrihäst ska inte hänga. Inte ens travare om det inte är så att de har en knepig aktion som gör att de måste ha ett ojämt stöd för att klara balansen

En av hästarna i stallet har manen på höger sida (klippt ca 15-20 cm lång). Allt emellanåt flyttar manen över till vänstra sidan för att efter ett tag igen lägga sig på höger sida. Han har gått framåt väldigt mycket inom dressyren och "flyttningsperioderna" verkar hänga ihop med hur han går framåt. Intressant.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
561
Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 526
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 025
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Har en häst som jag tidigare skrivit lm här på Buke. Hon har mycket i sitt bagage och jag har jobbat mycket för att vår relation ska bli...
2
Svar
22
· Visningar
2 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat