hästens kroppshållning

Tossa90

Trådstartare
Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning.
Hästen är i dagsläget framtung med svankig/svängd rygg. hästen är naturligt mer framtung med högre bakdel. Det senaste året har han ridits sporadiskt utan mest promenerats och han har tappat rygg/magmuskler och fått dålig kroppshållning. :/
 
fokusera på övningar som aktiverar rygg- och magmusklerna. Longering med inspänningstyglar till exempel. Backning och skritt över bommar är också bra för de delarna.
Fast longering med inspänningstyglar behöver absolut inte aktivera rätt muskler, tvärt om. Man låser fast hästens huvud så istället för att den får hitta sin egen balans får den jobba mot inspänningen, ganska vanligt att de bara knäpper av nacken, drar in nosen och släpper ryggen. Isåfall är det bättre att longera med tex equiband (eller göra något annat)

Jag är regelbundet hos fysioterapeut (legitimerad av Jordbruksverket) och hon rekommenderar absolut inte inspänningstyglar.
 
Markarbetet från klassisk dressyr och akademisk ridkonst innehåller många övningar för just det här. Man kan även göra det helt lös med klickerträning.

Inspänningstyglar är inte alls en bra idé.

Arbeta utan ryttare med crunches, backa, gå över bom, sluta, är en bra idé.

Sen när hästen är mer igång kan du göra samma övningar uppsuttet.

Och det blir inga muskler byggda utan tillräckligt med protein, så analysera grovfodret och balansera foderstaten.
 
1) Noggrann genomgång av duktig fysioterapeut som gör upp behandlingsplan för hästen och ger dig läxor att göra mellan gångerna, så att hästen har goda förutsättningar att tillgodogöra sig träningen.

2) Klassisk dressyr, där du också tränar hästen vid hand och på lina, bygger den balans och stabilitet en god hållning kräver. Tänket är att allt man kan göra uppsuttet är också möjligt att göra vid hand/på lina.
Jag gillar Ecole de Legerete men det finns olika inriktningar i den klassiska dressyren - kika runt och se om du hittar ”rätt” för dig 😊
 

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 455
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 174
Senast: mars
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 808
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 862
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp