Hästens komfortzon

C

Chiqitita

Hur funkar egentligen den?

http://www.busfro.nu/tacke.htm

Citerar:
Kan hästen ha samma täcke på sig inne och ute, trots temperaturskillnad? - Ja, hästens komfortzon för temperatur är ganska vid, cirka 20 grader, så det går bra.

Om vi säger att min häst står naken på natten och de är +0 och ute på dagen är det ca -20. Då fryser alltså inte hästen eftersom den har en komfortzon på 20 grader? Eller om det är -20 grader och man har 400g så kan hästen ha samma 400g täcke på natten?

Är det någon som kan förklara hur man tänker mer grundligt?

Det är som jag läst och hört inte direkt bra för hästen att ha dubbla täcken. Jag står inackorderad och antingen tas de på eller av ett täcke på morgonen/kvällen. Min häst är frusen av sig vad jag anser. Han har problem med sitt kors och spänner sig lätt då det är kallt, vilker resulterar att han blir spännd i ridningen och han lyckas inte länga sin överlinje ordentligt.

Hur fungerar hästens komfortzon?

Sv: Hästens komfortzon

Jag har förstått det som att hästen klarar växlingar på ca 20 grader utana tt må dåligt av det. Men jag tänker mig att det endast fungerar optimalt om den är oklippt och otäckad för att pälsen ska kunna fungera naturligt och bilda det luftlager emellan som det behöver för att anpassa sig till olika temperaturer.

Om jag vore du och skulle gå på magkänsla skulle jag ta på ett stalltäcke som är fodrat och sitter väldigt bra på hästen utan att hasa omkring, och sedan lägga på ett tunnare utetäcke över när hästen går ut. Man får ju tänka lite på att hästen står stilla hela natten i sin box, medan om den går med massa hästkompisar ute kanske den springer omkring eller äter och håller sig varm. Så inte helt utan täcke inne om den är klippt och behöver så mkt som 400 g ute. Jag gillar inte heller att ha dubbla täcken, men om det underst är stabilt och sitter bra kan man ha ett lättare täcke över utan att det blir så mkt mer tryck och skav än av bara ett. :)

Den hästen jag får fram som bild i huvudet är den hästen som har rätt lång vinter päls? Min häst har kort med grymt tät päls, lång torktid med den värmen inte så jätte bra.

Just nu har jag 150g på honom + ofodrat regntäcke och de är någon enstaka plus. Kring nollan morgon och kväll.
Jag vägde föresten här om dagen mitt regntäcke (ofodrat) och en kompis hw täcke på ca 100g dock innetäcke. De skillde bara några gram.

Om jag nu skulle vilja ha lite mer värme på min häst och byter ut de ofodrade regntäcket mot ett tunt fodrat täcke runt 150g. Blir de såpass tungt att hästen kan må sämre av det eller trycker de ihop de undre täcket såpass mycket så de inte värmer så mycket?

Enligt vad jag brukar märka är det snarare passformen som avgör än bara vikten rakt av. Lite luftigare täcken skaver och trycker mer sällan än de som är av jättekraftigt tyg, oftast. Ligger allt stilla kan du ju prova, kolla manken och bogspetsarna varje dag efter om det verkar börja skava, då skulle jag byta ut mot ett tjockare stalltäcke och ett tunt lätt regntäcke. Själva vikten i sig tror jag inte är något problem med två täcken. (Vet en som hade fem (5!) täcken på sina hästar när de stog i utebox, vägde ton och hästarna verkade inte helt bekväma med det). Tänk på att en kort tät päls också kan vara väldigt varm, och för tunga täcken kan göra det lite väl tätt så de kan få lite problem med huden. Dessutom hindrar man ju dem från att resa och lägga pälsen ordentligt för att temperaturanpassa. Så ja tycker det känns bäst att välja lite, antingen är det tunna täcken som gäller eller så får man kanske klippa. :)

Helst skulle man väl byta helt varje morgon och kväll så det är ett vintertäcke i hagen och ett stalltäcke i stallet. Men det funkar nog så som du tänkt också. På mitt stall har vi tyvärr samma inne som ute så här blire alltid ett i taget och inga jättetjocka täcken. Men funkar oväntat bra. :)

Nja, det fungerar väl så att en häst har en temperatur den mår allra bäst i. Sen klarar den av variationer +/- 10 grader (totalt 20 grader). Du kan inte utgå från vädret och säga att hästen har en komfortzon kring den, utan utgå från hästens komfortzon.

Som ex från artikeln så är NKT för en oklippt, lätt träningshäst 0 grader. Eftersom det är den nedersta gränsen och variationen är +/-10 grader så bör komfortzonen vara +10 grader (men den klarar sig med all päls ner till 0 grader samt svettas inte ihjäl vid +20 grader).

På grund av den sprida komfortzonen så kan en häst ha samma täcke inne som ute. Det viktiga är att täcket ute håller regn och blåst borta, samt att samma täcke inne har ett lager som transporterar bort fukt så den inte blir fuktig inifrån.

Ja precis, när man anpassat täckningen, eller att hästen naturligt satt päls för en viss årstids klimat så klarar den tio grader uppåt och neråt, så förstod jag det också. Eller?

Så att om man tex ska ha hästen inne i 10 plus och ute i -10 med samma täcke ska satsa på att täcka för nollgradigt? :idea: Det är så jag iaf tänker, stämmer det?

aah, nu tändes de en lampa! Då borde jag alltså täcka ganska ok. Möjligtvis att de kanske är lite varmt mitt på dagen om solen kommer fram, men vad jag har märkt så är han iallafall för varm.

Hej!

Jag har en häst med sån kort tät päls, men den torkar på max 20 min även om hon är toksvettig när hon kommer in efter ridturen..

Min förra häst hade riktig ponnypäls, lång och tät och torkade oftast efter ca 1-2 timmar. Jättejobbigt..

Angående täcken, jag lägger på så lite täcken som mööjligt. Min har regntäcke nu ute och i uteboxen naken (massor med halm att hålla värmen i). När det blir kallare får hon ca 100 gr täcke som hon får ha i boxen och ute om det är dåligt väder. Vid extrem kyla kommer jättetjocka täcket fram både ute och inne.

/ Lavinia, som täckar mot väta och vind, inte mot kyla, iaf så länge det går.

(Lite OT men ändå)

Knasigt, jag kollade länken och så ser jag att det är en stallkamrat(som jag dock inte känner) till mej som har den där sidan.

Liknande trådar

Hästvård Jag har tidigare stått i kallstall (samma luft och temp ute som inne) eller i varmstall där det alltid hållit cirka 10 grader inne. Nu...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 816
Senast: super
·
Hästvård Ni som släpper ut hästarna i den här hettan, ni har aldrig funderat på att låta dem gå ut på natten istället? Värmen och insekterna är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 907
Senast: Mia_R
·
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 800
Senast: Trissa
·
Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka