Hästens hovar spricker!-hjälp?

Sv: Hästens hovar spricker!-hjälp?

Fiskleverolja är jättebra... här penslar man på Formalin på hovarna!!:eek: Men akta dig för att få det på huden eller på strålen!! Det gör hovaran hårdare, och funkar faktiskt!!
Funkade bra på min häst i alla fall...
Men du måste ta reda på om din hästs hovar behöver fuktas, eller göras hårdare...

Hade återkommande sprickor i hoven på min 25 åriga ponny som bara blev större och större. Jag tog ut en barfotaverkare och sedan dess har han inga sprickor mer utan fina, hårda och hela hovar. Det tog ca 6 månader till ett år för hoven att läka. Under den tiden fick han även fång, vilket han dock har repat sig från den här hösten och vi börjar nu sätta igång honom så smått. Han är fortfarande lite öm faktiskt så vi har kört med boots vilket han stortrivs i.:banana:

kan rekomendera fodertran funkar jätte bra på mina tre hästar...men se till att hovarna är fuktiga när du smörjer, så porerna är öppna.

Både vatten och lera är uttorkande när de torkar. Oftast har hästen inte så torra hovar på hösten när dom går ute 24 timmar/dygn och går i dagg mm. Men vid installningen kommer de torra hovarna. Jag märkte stor skillnad (även hovslagaren) på när mina stod på spån i boxen och pappersströ. Med pappersströ så fick båda mina hästar hovproblem (torra, svårskodda hovar) det blev bättre när vi bytte tillbaka till spån. Men även spån är uttorkande, så ju längre dom står installade ju sämre för hovarna.

Liknande trådar

Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 913
Senast: Dopy
·
Hästvård Min häst har fått en hovspricka som sitter bak mot trakten (där hoven vidgas som mest) på utsida av vänster fram. Hon har tydligen...
Svar
7
· Visningar
3 482
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Kropp & Själ Kan vi människor får knäledsinflammation som hästar? Hur känns det? Hur känns det att ha problem med menisken? Är återigen hemma från...
2
Svar
20
· Visningar
2 317
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar