Hästens form

T

Trillili

Hej ,nu får ni inte bli upprörda över mina frågor! För det är så att jag håller på med projektarbete i skolan och har valt hästens form med fokusering enbart på hästen (annars skulle ämnet bli alldeles för stort!)
Så skulle vara jättesnällt om ni ville svara på frågorna och ni får gärna komma med långa, komplicerade svar!
* Vad menas med att hästen arbetar i rätt form?
* Hur får man hästen att arbeta i rätt form?
* Varför ska man arbeta hästen i form?
* Skiljer det sig i de olika hästgrenarna?

Tack och hej!

Sv: Hästens form

Kan ju göra ett försök :angel:

* Vad menas med att hästen arbetar i rätt form?

Rätt form är då hästen bär upp ryttaren på ett hållbart sätt med hänsyn till utbildningen. Den förflyttar sin egen vikt bakåt då den får ryttarens extra vikt på frambenen = balans = hållbarhet. Hästen lyfter rygg och framdel och får en välvd nacke. Destomer vikt på bakbenen som krävs krävs också ökad styrka av hästen(samling)

* Hur får man hästen att arbeta i rätt form?

Väldigt induviduellt från ekipage till ekipage, men man rider bakifrån och fram för att samman fatta det som knappt (iaf inte jag kan) går att beskriva med ord:D

* Varför ska man arbeta hästen i form?

Hästar är inte byggda att bära oss ryttare och måste på så vis försöka bära oss på ett så skonsamt sätt som möjligt.

* Skiljer det sig i de olika hästgrenarna?

Hoppning och dressyr tex. kräver samma grundform men sedan så utnyttjar man samlingen olika. Dressyr går över till piaffer och Hoppning till att få krafften att hoppa ett hinder på 150 cm. I westen ska hästen kunna jobba hela dagar med t.ex. boskap och måste kunna få jobba fritt men ändå bära sin ryttare skonsamt.

Lite luddigt kanske.. Det finns många andra på buke som är bättre på det här en mig :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 526
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar