hästens form i LC

Sv: hästens form i LC

En bra grundform. Inte allt för hög i form. Avslappnad och ett bra "sug" på bettet. En fin eftergift. Hästen ska se nöjd ut och vara harmonisk.

I LC brukar inte kraven på formen vara så höga, det är viktigare med rätt ridna vägar och gångarter. Jag tycker att formen brukar variera kraftigt på ekipagen i LC, men att rida hästen i en relativt låg form där den söker sig framåt, nedåt är en bra start. Och som rostad sa, ekipaget ska vara hamoniskt och hästen ska ha en bra eftergift och vara lösgjord.

Formkravet i LC är att man vill se att ekipaget hittat en länk mellan fram och bakdel via ryggen. Hästen skall arbeta i en grundform där bakbenen börjat ta för sig lite och nacken är eftergiven så att ryggen kan höjas.

<knapplån>

Vad krävs att man gör rätt för att få godkänt i ett L:C program då?

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 220
Senast: Fiorano
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Idag startade Breeders Trophy i dressyr på Flyinge Kungsgård. Med nytt format för de yngsta hästarna, testridning och clinic för...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka