Hästen vill att jag ska flytta på mig!!

A

Ania

När jag står i boxen och borstar min häst och han vill vända sig, så går han mot mig och väntar sig att jag ska flytta mig så att han ska kunna gå där. När jag kom att tänka på att....vänta nu.....?? så ska det väl inte gå till. Han får väl vända sig på något annat sätt eller inte alls i så fall, jag ska väl inte flytta mig. Nu har jag börjat stå kvar så han går mot mig, men märker ju att jag inte flyttar mig så då tar han en liten annan svängning...vad tycker ni? Jag märker vissa tendeser till att han kan gå på mig om jag står ute och låter honom beta och han vill flytta sig lite.... Jag brukar vifta till med grimskaftet och ryta till argt när han gör så... Hur gör ni? Något bra tips?

Sv: Hästen vill att jag ska flytta på mig!!

Jag skulle inte acceptera att hästen gick in i mig, det är en ful ovana och han testar om du verkligen är högst i rang. Fortsätt som du gör med att stå kvar och ryt ifrån om han går rakt på dig, ta några bestämda steg emot honom när han gör så. Det funkar för mig i alla fall ;)

lycka till

När du upplever att han går på dig för att testa ledarskapet, backa honom. Det är en mycket effektiv dominanshandling, som tydligt visar att du inte accepterar att han försöker ta över ledarskapet.

Häls Embla

Om någon häst jag hanterar regelbundet, min egen eller medryttarhästen, skulle göra sådär skulle jag jaga bort den. Så gör man inte om man är en häst !

Däremot skulle jag inte börja jävlas med någon annans ouppfostrade häst som jag kanske bara ska leda ut till hagen en gång och aldrig mer, det får ägaren göra själv.

Precis!
Backa honom!!! Det är det mest effektiva sättet! inte ryta eller slå, Hästen för större respekt (eller respekt på ett rätt sätt) och förtroende om man visar med kroppspråk och slutar slå och skrika.
Gå RAKT emot honom och då ska han backa, gör han inte det får du helt enkelt trycka honom i bogen tills han backar och när han gör detta flitigt, beröm...
LYCKA TILL!
är dessutom vanligt att hästar ser boxen som "sitt" revir och blir faktiskt rätt dominanta där inne.. viktigt att tänka på...

När han går mot dig och du märker att han tänker "gå över dig", backa honom vänligt men bestämt några steg genom att du går mot honom och eventuellt ger lite tryck på bogen, beröm lite när han backat och fortsätt sedan som vanligt.
(Upprepa vid behov :D )

Är hästen mycket bufflig och enveten kan man mycket väl jaga i väg den lite mera bryskt, INTE slå och skrika!, utan genom att t.ex vifta med armarna, ropa till, hoppa omkring och göra dig "stor".
Då brukar de hejda sig.
Behövs det något mer kan man också vifta lite med något man har i handen, en grimma, ett grimskaft, en borste etc.

En grej som brukar funka bra för mig (om tex en häst kommer mot mig och jag vet att den är på väg att "gå över mig") är att sträcka upp/ut armarna, ta ett steg mot hästen och samtidigt ropa "Heey!!". Ev stampa till med foten också.

OBS ge ALLTID direkt eftergift när hästen gör rätt! :idea:
(lite beröm, tex ett mjukt "bra" och en liten klapp, och låt sedan hästen vara i fred lite).

Senast ändrad av en moderator:

Men jösses! Låt hästen ha SITT rum! Varför ska du absolut sköta hästen i boxen, var får den vara ifred? Om du absolut måste sköta hästen i boxen kan du ju sätta fast den för att markera att det är arbete och inte fritid.

Magdalena skrev:
Men jösses! Låt hästen ha SITT rum! Varför ska du absolut sköta hästen i boxen, var får den vara ifred? Om du absolut måste sköta hästen i boxen kan du ju sätta fast den för att markera att det är arbete och inte fritid.
Precis vad jag skulle svara :bow:

Men snälla ni... Både Humlan och Magdalena...
Hästen har ju SITT RUM alla de 20-22 timmarna på dygnet när människan inte är i stallet...Nog ska den väl kunna uppföra sig även i boxen....

Häls Embla

EmblaAsk skrev:
Men snälla ni... Både Humlan och Magdalena...
Hästen har ju SITT RUM alla de 20-22 timmarna på dygnet när människan inte är i stallet...Nog ska den väl kunna uppföra sig även i boxen....

Häls Embla
Att uppföra sig är en sak, att respektera dess privat liv i boxen en helt annan.

Visst ska man respektera deras privatliv i boxen. Låta den äta ifred osv. Men en häst ska hursomhelst INTE gå över sin ledare. Men man måste också ha överseende med att hästen kan visa dominanta tendenser av mildare slag, men man får bara acceptera till en viss gräns. Den väljer man ju själv vart man vill sätta...
Man ska absolut inte slå på hästen, never never, men tydligt visa att bara för att man befinner sig i boxen hamnar helt plötsligt inte makten hos hästen.

Tinen skrev:
Visst ska man respektera deras privatliv i boxen. Låta den äta ifred osv. Men en häst ska hursomhelst INTE gå över sin ledare. Men man måste också ha överseende med att hästen kan visa dominanta tendenser av mildare slag, men man får bara acceptera till en viss gräns. Den väljer man ju själv vart man vill sätta...
Man ska absolut inte slå på hästen, never never, men tydligt visa att bara för att man befinner sig i boxen hamnar helt plötsligt inte makten hos hästen.
:bow: :bow:

Tinen skrev:
Jag har aldrig sagt att en häst ska få gå över någon alls oavsett vart manbefinner sig.
Jag sa att i boxen tycker jag hästens ska få vara i fred och stå/ligga som den behagar... När jag är i boxen kan hästen då inte stå o ligga där den vill efter som jag kräver viss respekt och att den t ex inte går på/över mig, så befinner jag mig bara i hästens box om det är nödvändigt, inte för att borsta, sadla, linda eller sköta den på andra sätt...

Humelibumlan skrev:
Jag har aldrig sagt att en häst ska få gå över någon alls oavsett vart manbefinner sig.
Jag sa att i boxen tycker jag hästens ska få vara i fred och stå/ligga som den behagar... När jag är i boxen kan hästen då inte stå o ligga där den vill efter som jag kräver viss respekt och att den t ex inte går på/över mig, så befinner jag mig bara i hästens box om det är nödvändigt, inte för att borsta, sadla, linda eller sköta den på andra sätt...

Jag tycker du har rätt. Men om man inte har någon annan möjlighet än att vara i boxen så vad göra.

Senast ändrad av en moderator:

Álin skrev:
Men om man inte har någon annan möjlighet än att vara i boxen så vad göra.

Bind upp hästen när den sköts i boxen och få ett problem mindre.

Humelibumlan skrev:
Men det är ju precis det tråden hadlar om... :smirk: Att hästen vill att matte ska flytta på sig i boxen, så får det inte vara.
Jag tycker också att hästen har rätt till ett privatliv, men har man ingen annan plats att sadla/rykta på än i boxen så har man inte.
Samma sak gäller i hästens hage, det är också deras privatliv! men inte roligt med hästar som ser matte som en inkräktare på reviret när matte ska hämta hästen. :angel: Detta är farligt och inte särkilt ovanligt bland unga hästar. :crazy:

Tinen skrev:
Men det är ju precis det tråden hadlar om... :smirk: Att hästen vill att matte ska flytta på sig i boxen, så får det inte vara.
Jag tycker också att hästen har rätt till ett privatliv, men har man ingen annan plats att sadla/rykta på än i boxen så har man inte.
Samma sak gäller i hästens hage, det är också deras privatliv! men inte roligt med hästar som ser matte som en inkräktare på reviret när matte ska hämta hästen. :angel: Detta är farligt och inte särkilt ovanligt bland unga hästar. :crazy:
Jag har inte kommenterat det.
Jag gav min åsikt om vad jag tycker om att göra i ordning hästen i boxen, inget annat! :smirk:

Har man ingen annanstans att göra i ordning hästen, så kan man binda upp den i boxen.
Jag upprepar igen då att mina hästar får stå o göra vad de vill i sin box och jag befinner mig endast där i fall jag måste....

lawless skrev:
Bind upp hästen när den sköts i boxen och få ett problem mindre.

Inte fel att göra om hästen funkar bra uppbunden och man säkert kan binda upp den! Det är dessutom säkrare för utrustningens skull, ingen sadel på ryggen om hästen "tar en sväng" runt i boxen som kan skrapas mot väggar och vassa kanter. :banana:

Men det är samtidigt bara ett uppskjut av själva problemet... Man ska kunna ha en toppenbra relation med sin häst var som helst utan att ens behöva diskutera vem som är ranghögst. Det är antagligen målet för alla!

Humelibumlan skrev:
Jag upprepar igen då att mina hästar får stå o göra vad de vill i sin box och jag befinner mig endast där i fall jag måste....

Och jag håller fullständigt med dig om att hästarna behöver ett privatliv! ;)
De är hästar och behöver också leva som hästar, utan för mycket påverkan utifrån ständigt, ständigt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Freazer
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 466
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 311
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 240
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama