Hästen tar inte tag i hindret..

Estivuz

Trådstartare
Har ett litet problem när jag ska hoppa med min pålle.
Han kan hoppa högt, han har bra teknik och han river sällan.

Men när vi rider an mot ett hinder så känns det inte som att han uppmärksammar det. Om jag inte reglerar galoppen innan hindret så avståndet blir perfekt så hoppar han antingen alltid i botten på hindret eller för långt ifrån. Han taxerar alltså ingenting själv utan låter mig sköta det jobbet, vilket jag inte alltid är lysande på! :crazy:

Småhinder funkar ju bra hur tokigt vi än tar oss över hindret, men när vi börjar komma upp i 1.10 så känns det inte så bra att hoppa när han inte tar tag i hindret själv...
Han ger mig ingenting gratis om man säger så. :smirk:

Hur ska jag göra för att få min häst att själv taxera bättre och fokusera mer på hindret??

Sv: Hästen tar inte tag i hindret..

For att forbattra din hast energi till hindret och samtidigt skapa en storre trygghetskansla infor avstandet maste du forst och framst se till att du inte forsoker kontrollera avstandet genom att "ratta" med handen.
For hastar av denna karraktar (flegmatiska) ar de tips jag har ar att: se till att du far med dig galoppen upp ur svang sa att du mot hindret bara kan spanna bagen genom en lag stadig hand med lite motstand, hasten maste dock oavlatligt vara framfor skankeln. Om hasten far med sig energin i galoppen (absolut inte fort och framat) kommer avstanden av sig sjalvt genom att hasten mycket lattare kan forandra sin fotforflyttning till hindret.

"Nar en ryttare slutar att forsoka se avstand, finns det utrymme for att kanna det...."

Det där lät lättare sagt än gjort! :)
Gör jag sådär kraschar vi antingen eller får helikopterhopp..

Hur går det när ni löshoppar?

Låter som din häst inte är i ärlig bjudning. Det är något man måste jobba med i markarbetet oxå. Det går inte att bara rida fortare. Min tränare säger att 9 gånger av 10 som man kommer "fel" på hindret beror på att hästen inte är i ärlig bjudning.

Jag blev jätte förvånad när min tränare första gången sa att min häst inte bjuder framåt. Vadå tänkte jag...han är ganska stark och ångar på ju. Men bjudningen måste komma från bakbenen och fram. Man ska känna det fram i bettet utan att de för den skull blir starka och drar iväg. Nu när jag har fattat så går min häst SÅ mkt bättre. Är inte alls stark längre.

förstår vad du menar!
Red för en hopptränare som sa åt mig att GASA så skulle avstånden komma av sig självt.. funkade ganska bra..
Men nu vet jag inte, vi kommer liksom ändå fel.
Och ja, hästen bjuder inte ärligt på hindren. På tävling är det mkt bättre, då behöver jag bara "åka med".

har du kollat tänderna hos en riktig hästtandläkare? Efter att jag gjort det samt bytt till ett rakt gummibett blev min häst mycket mer framåt o sög tag i hindret mkt bättre!

Om din tränare sa att du skulle gasa, så kan det ju också va att du faktiskt rider lite för sakta. Jag har en tendens att ta ner tempot när jag tävlar inne. (har en jätte stor häst) Då blir det ibland under tempo och då kan jag få lite konstiga språng ibland. Gäller ju att hitta det tempo som är rätt för just er! :rofl:

Jag har också lite liknande problem ibland men det kommar bara när jag rider i undertempo. När jag galopperar på lite bättre och framförallt har mer aktivitet i galoppen så kommer vi sällan fel och skulle vi göra det så är det inte hela världen eftersom då har hästen så pass mycket kraft så han kan ta i lite extra om vi tex skulle ligga lite stort..

Jag tycker det kan vara svårt att hitta en bra galopp speciellt på min pålle eftersom han lätt blir för lång om jag rider i för högt tempo så det gäller att hitta en galopp i ett frächt tempo med mkt aktivitet utan att han blir lång. Lättare sagt än gjort;)

Det där lät lättare sagt än gjort! :)
Gör jag sådär kraschar vi antingen eller får helikopterhopp..
Tråkigt, då har du nog inte förstått principen att hoppa lite större klasser. Ps. kommentaren från Chippen88 beskriver samma sak på ett bra sätt. Lycka till med din häst och se till att du hittar en bra tränare som kan hjälpa dig med problematiken.

förstår vad du menar!
Red för en hopptränare som sa åt mig att GASA så skulle avstånden komma av sig självt.. funkade ganska bra..
Men nu vet jag inte, vi kommer liksom ändå fel.
Och ja, hästen bjuder inte ärligt på hindren. På tävling är det mkt bättre, då behöver jag bara "åka med".

VERKAR INTE VARA EN SÅ INTELLIGENT "TRÄNARE"....

Vad grundar du det på och varför skriver du med versaler? :smirk:

Tränaren i fråga är både känd banbyggare i östergötland/småland och tränare i hoppning. Han rider själv hög nivå.
Har aldrig gått så bra som när jag ridit för denna tränare.
Han kan verkligen se vad som krävs för olika hästar, OTROLIGT populär tränare.

Min häst är precis likadan. Han kan hoppa huus, bra teknik och ett hjärta av Guld.

Men som sagt så är hans gångarter ganska långa, lite marbundna och flagmatiska.
Träna mkt ökningar och lite kortare tempo "fram och tillbaka".
Det ska lixom va en snärt i honom när du ber honom att öka på från kort tempo. Gångarten ska inte bli längre med passiva bakben utan du ska känna hans kraft från bakbenen till ett resultat att han börjar ta bettet mer och mer. Lättast att få fram detta i hästen utomhus och ridning tsm med andra/ klättring för att stärka honom!
Hoppövningar med mkt hinder - bom - hinder - bom hjälper också hans galopp att bli mer aktiv, du låter honom sköta det då genom att hålla om och va mjuk och stadig i din hand.
Din häst behöver mer "explosiva" hoppövningar där det händer mkt hela tiden (det behöver inte bli högt, kan ligga runt 80 cm och det finns en massa varianter som är jobbiga..). Allt för att aktivera hans galopp och tänkade framåt. Med hjälp av nytänkade övningar och ett "nytt" sätt att rida så hoppar min häst upp genom ryggen och öppnar upp bak bra och jag kan lättare reglera honom framför ett hinder för han är framför skänkeln och det finns ngt där, där framme typ..;)
Ett ex på flagmatisk häst är Feliciano. Han är ganska lång och stor. Har en lång och lite sävlig galopp. Maria G red fram honom så som nog ingen annan rider fram sin topphäst på tävling.
Kort - lång - kort - lång (explosiv) galopp på lång och kort sidorna.

Alla hästar är olika och kräver olika "ridsätt" allt för att just Din häst ska funka bra så kanske du inte ska rida likadant som en annan:idea:

Ps. många tar detta som fart och fläng ridning, men då utövas det Helt fel.. Hitta en bra tränare som förstår din häst!
Jag lovar, det kommer bli bra:banana:

Tack för ditt utförliga svar! :bow: :bow:
Ska använda mig av dina tips nästa gång jag hoppar.

Just nu blir det dressyrtävling hela helgen så får vänta lite med hoppet!

Något som jag nött väldigt mycket mer är att köra mycket linjer. Detta har hjälpt mig sååå mycket!! Min tränare, Emelie von Essen, lärde mig detta, och så fort jag känner att jag börjar ratta för mycket så att jag hamnar fel hela tiden ställer jag upp en lång linje. Det är visserligen ganska jobbit att ställa upp 4-5 hinder på raken, men i längden ställer man gärna upp dom hindrena för att få träningen. Jag brukar göra den här linjen (med lite variation av gallopsprång o antal av hinder):

Travbom, kryss, gallopbom, studs med 2 kryss, 1 gallopbom, 1 räcke, 2 gallopbommar o en oxer.

Gallopbommarna ska vara i studsavstånd, dvs ca 2,50-3,00 m beroende på hur stor gallopen på hästen är.

Det jag får ut av denhär övningen är att du själv inte kan göra så mycket, utan att det är HÄSTEN som måste tänka till, du kan inte alltid sitta o ratta runt, utan det enda du kan göra på den här linjen är att få en bra andridning till travbommen, sen är det upp till hästen att sköta resten.

Min häst är precis likadan. Han kan hoppa huus, bra teknik och ett hjärta av Guld.

Men som sagt så är hans gångarter ganska långa, lite marbundna och flagmatiska.
Träna mkt ökningar och lite kortare tempo "fram och tillbaka".
Det ska lixom va en snärt i honom när du ber honom att öka på från kort tempo. Gångarten ska inte bli längre med passiva bakben utan du ska känna hans kraft från bakbenen till ett resultat att han börjar ta bettet mer och mer. Lättast att få fram detta i hästen utomhus och ridning tsm med andra/ klättring för att stärka honom!
Hoppövningar med mkt hinder - bom - hinder - bom hjälper också hans galopp att bli mer aktiv, du låter honom sköta det då genom att hålla om och va mjuk och stadig i din hand.
Din häst behöver mer "explosiva" hoppövningar där det händer mkt hela tiden (det behöver inte bli högt, kan ligga runt 80 cm och det finns en massa varianter som är jobbiga..). Allt för att aktivera hans galopp och tänkade framåt. Med hjälp av nytänkade övningar och ett "nytt" sätt att rida så hoppar min häst upp genom ryggen och öppnar upp bak bra och jag kan lättare reglera honom framför ett hinder för han är framför skänkeln och det finns ngt där, där framme typ..;)
Ett ex på flagmatisk häst är Feliciano. Han är ganska lång och stor. Har en lång och lite sävlig galopp. Maria G red fram honom så som nog ingen annan rider fram sin topphäst på tävling.
Kort - lång - kort - lång (explosiv) galopp på lång och kort sidorna.

Alla hästar är olika och kräver olika "ridsätt" allt för att just Din häst ska funka bra så kanske du inte ska rida likadant som en annan:idea:

Ps. många tar detta som fart och fläng ridning, men då utövas det Helt fel.. Hitta en bra tränare som förstår din häst!
Jag lovar, det kommer bli bra:banana:

Jättebra förklaring! :bow:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Hoppning Känner att jag skulle behöva lite tips och idéer då jag har slut på egna.. Jag har ett 12-årigt sto som jag har haft i ca 2,5 år. Jag...
2
Svar
25
· Visningar
4 344
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 602
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar