Hästen taktar & blir trött

T

Tinkerbell

heej!

en häst i mitt stall, är inte klok! hon taktar utav bara h-e, och ska bara småtrava hela tiden = att hon blir helt döblöt av svett efter bara några få minuter, då man ju håller in henne så hårt det går! så fort man släpper på tyglarna lite eller skänklar lite lätt för att hon ska börja trava, då börjar hon direkt å galoppera å det tar ett himla tag innan man får ner antingen trav eller skritt på henne. hon är hemsk i skogen, hon är illa i paddock å hon är värst på t.ex landsväg! jag har försökt flera gånger och min kompis (ägaren) ... men hästen är så himla .. ja vi vet inte vad hon är. ...

vi kanske är för dåliga för att inse vad det är å säkert för dåliga för att göra något åt det också .. men vad tror ni?

Sv: Hästen taktar & blir trött

Hästen är nog klok, men hon kanske är stressad av en eller flera orsaker. En vanlig och stark stressfaktor är att ha ont nån stans, så det bör ni kolla först. En annan att sadeln eller övrig utrustning är fel. En tredje att hon är osäker på vad som förväntas av henne. Hon kanske aldrig har fått lära sig vad tex. eftergift betyder. Eller att ryttaren inte ger rätt signaler vid rätt tidpunkt.

hon har en specialgjord sadel, då hon tidigare haft problem med just denna biten ... vi har kollat tänder å allt och inga problem där heller ... bettet är ett vanligt tränsbett, som vi tycker passar henne bra ... vi rider mest i skogen å på vägen med henne för att hon förhoppningsvis skall lugna sig ... nu tycker vi så synd om hästen, för hon e stressad i stallet med... :(

Vad är det för specialgjord sadel? *nyfiken*

Jag skulle ta ut en equiterapeut som får känna genom hästen. Även om sadeln passar kan hästen bli spänd och öm. Min blir det ibland nu när det har blivit kallt. Kan vara därför hon är stressad samt vill springa ifrån det onda...

Kan också vara överskottsenergi som hon inte får utlopp för, rids hon ordentligt och regelbundet?

Hästen verkar vara väldigt stressad och förmodligen är den mycket osäker på vad som förväntas av den.
Ta det lugnt istället. Rid inte ut utan promenera med hästen istället. Du behöver inte gå så långt.
Bevara ditt eget lugn - skrik inte åt hästen och dra den inte i munnen. Låt den få en chans att få alla pusselbitar på plats!

Ofta är det så att ju mer man håller i en häst (kort tygel, drar i munnen osv) desto springigare och mer nervös blir den. Då hjälper det ibland med att ge längre tygel. Börjar den trava då kortar man tygeln, talar lugnande med hästen och när man fått ner den i skritt ger man lång tygel igen. Om och om igen. Det kräver tålamod, men det brukar fungera.

Immer

låter nästan som en ponny som stog i "mitt" stall förut..
hon lugnade ner sej när hon fick gå 1 tränings pass och 1 skogs tur om dagen..

min ponny var oxå sånn ett tag, men det visade sej att han var överkänslig för havre..
när jag sedan tog bort havren från hans kost så löste sej problemet ganska snabbt

Vad är det för specialgjord sadel? *nyfiken*

En sadel som är gjord för bara henne utav sadelmakaren här i trakten.

hon går inte på någe havre, hon är ute hela veckorna (istortsätt) i hagen å hon rids 3-5 gånger i veckan ...

En sadelmakare som syr upp och gör sadlar efter mått då eller? Jag tror mycket att det som gör henne stressad kan avhjälpas på det sett Immer beskriver. Det har funkat för mig också då jag hade en het medryttarhäst.

Förutsatt att det inte kommer av smärta då. Var det länge sedan hon fick sadeln utprovad,kan hon ha musklat sig/ändrat sig i ryggen på så sätt att sadeln inte längre passar?

Lite tankar bara...

Något jag tycker fungerar bra när det är stressigt och trippigt är att försöka välja lite krångliga stigar i skogen istället för enbart vägar där hästen i princip kan hålla fri fart. Gå i blåbärsriset och runt träden, överraska din häst med att ständigt byta stig och riktning. Kliv över stock och sten eller varför inte ett fint kalhygge. Använd ordentliga benskydd .Det skall krävas lite tankeverksamhet för att ta sig fram! Gör också så en längre period att din häst endast får skritta för att inte skapa en förväntan att få springa. Jag skulle också förlänga mina skrittpass i skogen så att det blir en REJÄL långpromenad. Ju längre tid ute desto bättre. Jag förstår dock att det där med tiden kan vara ett problem då man ofta inte hinner helt enkelt. Att låta hästen "springa av sig" tills den lugnar ner sig funkar inte i längden. Vad gör du när hästen är en fullfjädrad distanshäst t.ex. som utan problem travar och galopperar i 12 mil. Jag vet hur det känns att sitta på en häst som galopperar en sträcka på fyra mil lätt som en plätt och hemskt gärna skule fortsätta i några mil till. Det finns liksom ingen ände på det. Sedan är det nog så också att vissa individer har ett lite besvärligt psyke, men man kan alltid förbättra saker även om det i vissa fall aldrig går att komma tillrätta med alla problem till 100%.

Svårt att säga utan ha sett hästen.
Men eftersom hon stressar i stallet oxå så kan det bero på ex magsår, hur är hullet,avföringen och päls?

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 616
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 381
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits