Hästen står som en utställningshund!

S

sushi98

Hej!
Har en kobent 15 årig varmblods vallak i stallet som stod som en utställningshund idag... han verkar avlasta bakbenen/korsryggen? ja, han är lätt halt på båda bakbenen -
Någon som har en susning om vad som kan orsaka detta?

Vanliga dagar går han ju som en liten anka... Men jag blev oroad över vad det nu kan vara som han försöker avlasta!

Hoppas någon kan ge mig råd!
Veterinären kommer på onsdag.
// s

Sv: Hästen står som en utställningshund!

Fick höra av min ET att hästar som brukar krafsa upp ströet till kanterna så de står högt ofta har ont i länd/kors ryggen, de avlastar om de får upp bakbenen. Är ju något du kan kolla iaf. Kan ju vara KS eller nånting annat.
Lycka till , hoppas du får reda på avd det är.

Fast då brukar de inte stå som utställningshundar, utan mer "bakåtlutade".

Jag tror precis som TS är inne på att han vill avlasta ryggen.

tror också på fång,! ta ut vet

Hej!
Har en kobent 15 årig varmblods vallak i stallet som stod som en utställningshund idag... han verkar avlasta bakbenen/korsryggen? ja, han är lätt halt på båda bakbenen -
Någon som har en susning om vad som kan orsaka detta?

Vanliga dagar går han ju som en liten anka... Men jag blev oroad över vad det nu kan vara som han försöker avlasta!

Hoppas någon kan ge mig råd!
Veterinären kommer på onsdag.
// s

berätta gärna vad vet säger

TACK alla ni som svarat! Imorgon väntar vi med spänning på vad veterinären kan utröna av lilla hästens märkliga kroppshållning... Pratade med hans hovslagare idag som lovade att komma ut och "klämma igenom" alla hovar om vet inte hittade något särskilt.
Var på Ultuna idag av annan anledning och frågade lite vad eventuell hältutredning inkl. röntgen skulle kunna kosta :-) ca 3-10 000 he he det ka bli kul att tala om för matten - inte. Men hittar inte vet något så tar jag honom dit. Fyyyyy för mattes ekonomi att han inte är försäkrad - så jäkla KORKAT!

Han var halt men utan feber imorse och fick gå ute med ett 300g täcke och back on track "filt" på ryggen/rumpen trots 10+grader men då håller han iallafall korsyggen lite varm (misstänker att hältan kan sitta där)
Ska bli spännande imorgon!
Åter TACK till er som svarat!
// Sushi

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 251
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: nexxa
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 688
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka