Hästen står fastfrusen!!!!

R

rosita

HJÄLP!
Min Nordsvensk vill inte.
Inte gå fram, inte svänga ,inget som jag vill.
Han är 4år o mest riden ut i skogen igrupp, då funkar det.
Ska jag rida ut själv så kryper han fram ovh får han syn på nåt så tvärstannar han,går inte ett steg fram på flera minuter, fullständigt okänslig för skänkel och för vad jag vill.
Att träna i ridhus är omöjligt.HAN VILL INTE!!!!
Har provat med spö,men jag skulle kunna piska honom blodig, han skiter i det!
Vill han inte svänga till vänster så går han bara rakt fram fast jag drar nästan tränset ur munnen på honom.
Som sagt,han är frisk och kanske bortskämd, men när vi rider ut med andra hästar kan han bli skitpigg, det syns att han älskar det.
Jag skulle ju vilja dressyra lite med honom, men det verkar totalt omöjligt.
Kan någon tipsa lite eller nån med samma problem som kan trösta lite.
mvhR

Sv: Hästen står fastfrusen!!!!

Jag skulle jobba hästen vid handen först. Led ut, skicka hästen runt dig och markjobba lite här och där i skogen. Sen kan du rida hemåt i ca 10 minuter sitt sen av och led resten hem. Då blir det mycket positivt och du kan öka ridtiden successivt.

Samma sak på ridbana/ridhus. Jobba vid handen en stund, inte för länge för du får inte göra saker och ting till "tråkigt" utan det ska vara kul, och sen sitter du upp och rider ut. Efter en tid rider du ett varv och rider sen ut. Ta det nätt...hästen är bara 4 år och räknas som lite av en "unge" fortfarande. Ta vara på det som är kul ;)

Tack,ja,jag måste iallafall byta taktik för annars blir det bara dragkamp.
mvhR

Hur och vad gör du när ni rider ut i grupp? En idé är att börja göra allt det du vill göra när du har ridsällskap.

Alltså: stanna och låt de andra gå iväg en bit (bara några meter i början) och sätt därefter igång honom. Han vill väl till de andra - och går då igång = MYCKET beröm. Gör detta MASSOR av gånger till du märker att han börjar lyssna.

Ta en liten extratur in i skogen, bara några meter, runt ett träd eller så. På det viset tränar du på att svänga.

Trava ikapp de andra vid något tillfälle.

Låt honom gå FÖRST i gruppen, inledningsvis med en annan häst vid sidan.

Med andra ord: utnyttja situationer som funkar för att träna saker som inte funkar.

Indy

Vi bara rider rakt fram och på stigar, skritt, trav o galopp, det går jättebra.
Han går gärna först,är inte tittig eller rädd utan jättenyfiken o framåt, igrupp alltså.
Ska göra det - träna lite ute.
När jag rider själv så bara dör han - precis som om han tycker livet är meningslöst själv,speciellt på ridbana eller ridhus, döööööötråkigt tycker han.
mvhR

Hästen är bara 4 för guds skull!!! Det ä ren bebis. Låt den få gå i grupp eller med andra hästar tills den känner sig riktigt trygg!

Unde tiden kan du som någon skrev ovan gå ut och gå med den och se hur han beter sig då.

Så länge hästen är så ung ska den BARA göra sånt den tycker är roligt. Precis som du skriver är det oftast helt meningslöst för en 4-åring att gå i ridhus.

Hästen talar ju själv om för dig vad den vill göra - håll det då på hans villkor tills han mognat och kan göra annat!

/C

Jag tycker det är viktigt med unghästarna att de lyssnar på MIG och inte är beroende av andra hästar. Jag skulle börjat med att leda och kolla så att ni har kommunikationen uppe då. T.ex. i ridhuset: han ska gå när du går och stanna när du stannar.
Öva mycket på att det är bara ni två, i stallet och i ridhuset, så att han lär sig att han faktiskt ska lyssna på dig som "ledarhäst". Om han inte gör det utan bara tyr sig till andra hästar och gör som de gör så kommer det att vara mycket knepigare att utbilda honom.

Hej!
Att alltid gå med hästen i en grupp tycker jag är helt vansinne! Självklart ska man göra det oxxå, men inte med en häst som din! Vad är det som säger att hästen tycker att det är tråkigt att bara vara med dej? Det är ju det i slutändan han måste lära sig; att inte vara beroende av andra än dej! Fortsätter du att bara rida i grupp med honom så kommer nästa steg bli att han inte kommer vilja lämna stallet. Han ska tycka att du är DÖrolig!! Arbeta mycket med honom från marken är mitt tips. Ledarskapsövningar. Backa, flytta, stå, följsamhet framför allt. Köpte min nordis när han var 4 oxxå. Första halvåret var det mycket markjobb som gällde. Men uteslut inte ridningen! Lycka till! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej allihopa! OBS: JAG ÄR INTE INTRESSERAD AV ATT FÅ HÖRA FRÅN NÅGON ATT JAG SKA "GE UPP" OCH SÄLJA HONOM OCH KÖPA EN ANNAN HÄST. JAG...
2
Svar
25
· Visningar
5 443
Senast: Maaddeh
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 538
Senast: scizofren
·
L
Träning Jag är medryttare på en nordsvensk som är 7 år. Men ibland när jag är ute å rider så kan hon få för sig att hon inte vill gå mer...
Svar
14
· Visningar
1 255
Senast: Elan01
·
A
Träning har en häst på prov och ska snart bli hans fodervärd. Har haft han nu i ca 3 månader. I början när han kom hit red vi bara i paddocken...
2
Svar
31
· Visningar
2 269
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar