Hästen stannar

UlvasenLotus

Trådstartare
Hej!
Jag har börjat sköta en nordsvensk som jag får rida när som helst för ägaren ger honom inte den uppmärksamhet han behöver. Första gångerna jag red honom så gick det jättefint och jag blev förälskad i honom, han är jättesnäll och har en underbar personlighet, men nu när jag rider honom har han börjat med att bara stanna och vill inte fortsätta gå, jag har försökt att hoppa av och gå lite med honom och sedan hoppa upp igen. Jag har försökt använda spö, men vill helst inte använda det och dessutom lyssnar han inte på det. Han lyssnar inte på de kommandon som ridhästar ska kunna. Han är 5 år och var egentligen till för att bli en kallblodstravare, men efter kastreringen så fick han en infektion och då som jag förstår har de inte samma prestanda.
Jag har även nu börjat med att bara gå ut och gå med honom med grimskaft så att han ska vänja sig vid mer saker och ting för det verkar som om han har blivit rädd för fåglar sen jag satte undan hans långa lugg.

Har någon några bra tips på vad man kan göra? Det är inte så kul att rida honom men han är en helt underbar kille och det kan bli att jag kommer att få honom av den nuvarande ägaren så man vill att allt ska funka fint.

Det låter som ett ganska typiskt kallblodsbeteende, de kan stanna och stå stilla om de blir rädda eller osäkra. Ni kanske känner varandra så bra än heller?

Om du kan tömköra kan det vara en bra idé att göra det. Jag tömkör alltid min häst på nya eller läskiga ridvägar. Dels får han träna på att gå fram, dels är det lättare för mig att ta igenom saker från marken.

Och, självklart: rid för en bra tränare som kan stärka ert samspel!

Förresten - om han är fem år och skulle bli travare är han nog inte så erfaren som ridhäst. Ge honom tid, backa och sänk kraven. Kan ni rida ut med andra?

Vi har känt varandra i cirka 1 1/2 vecka, så vi känner inte varandra jättebra. Bra idé med tömkörningen, ska testa det.
Han har precis börjat lära sig bli ridhäst, så han kan inte så mycket. Jag har en person jag kan rida med, så det har jag tänkt att göra. Tack för tipsen! :)

Jag har inga specifika tips att komma med förutom att lära känna honom ordentligt.

För övrigt, nordsvensk och kallblodstravare är två olika raser.

Förstår han inte så förstår han inte, visserligen är tömkörda/körda hästar odta lite lättare att rida in iom att de redan kan hälften av hjälperna, men förstår de inte vad skänkel betyder blir det ju svårt att komma framåt. Vad säger ägaren?

Förstår han inte så förstår han inte, visserligen är tömkörda/körda hästar odta lite lättare att rida in iom att de redan kan hälften av hjälperna, men förstår de inte vad skänkel betyder blir det ju svårt att komma framåt. Vad säger ägaren?

Han säger inte så mkt, mest att han är en envis men otroligt snäll kille. Det är att han inte lägger tid på honom så jag tror att han inte ens känner hästen så himla bra, dessutom så rider ägaren aldrig sina hästar utan kör dem bara med sulki. Han har bara den jag tar hand om för att hästen som springer in pengar ska få sällskap. Jag tror att han bara behövs vänjas och att man tränar markarbete, så som jag ser det.

Jag ser det som en häst som behöver ridas in och lära sig grunderna. Han stannar väl för att han inte förstår.

fast du nämner ju att hästen "inte lyssnar på de kommandon en ridhäst ska kunna". Han är ju ung, och om ägaren bara kör, vad säger att hästen öht kan de kommandon du tycker en ridhäst ska kunna? Det behöver ju inte vara att han inte vill/är istadig, det kan ju vara så att han faktiskt inte förstår vad du vill. Då hjälper det inte så mycket att "stärka relationen från marken", när det är uppsutten utbildning som krävs.

Fast en förutsättning för uppsutten utbildning är väl ett förarbete från marken.
nu kan jag inte uttrycka mig specifikt om ts häst, men utifrån våra nsv-bruks som varit väl tömkörda innan inridning var det i princip bara att hoppa upp och koppla ihop skänkel med smackning så var de "klara". Jag kommer inte på något bra sätt att lära hästen skänkelns framåtdrivande innebörd via promenader.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 036
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 820
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka