Hästen ställer sig på din tå

I

Isca

Hur reagerar ni? Tror ni att de gör de medvetet? Korrigerar ni det?

Sv: Hästen ställer sig på din tå

Jag tror alla gånger att den gör det medvetet. Min förra häst gjorde alltid så. Hon tog min plats, om man skulle leda henne så vände hon gärna åt mitt håll. Det enda som hjälper är att träna ledarskap-

Tja, jag brukar alltid försöka få hästen att kliva av min fot.. Inte så bekvämt med att låta dem stå på lilla foten.. ;)

Jag drar undan min fot, alternativt flyttar på hästen.
Vissa gör det medvetet, andra har ingen koll på sina fötter.

Somliga kanske, men oftast tror jag det är ett misstag. Jag tror få hästar är så smarta att de tänker"nu jäklar ska jag ställa mig på mattes tå så hon får ont, HAHA". Men visst finns det de som har lärt sig knep.- Som ponnyn jag stod i samma stall som en gång, som la sig ner när han tyckte ridpasset var över... :D

Klart man korrigerar... i form av vift, stön och tillsägning... för oftast gör det ju ONT! :D

Jag ser till att hästen flyttar sig från min fot. Eventuellt skriker jag aaaaaj samtidigt. ;) De hästar jag träffat tror jag inte gjort det medvetet, men däremot så har de ju medvetet kommit "för nära" mitt territorium om de gör det. Så nog blir det ett skarpt "FLYTTA på dig!!" med kroppspråk och ord.

Oftast är det nog inte medvetet från hästens sida.

Jag har alltid stålhätta så särskilt ont brukar det inte göra, men som Björk skrev så är ju hästen för nära om den står på min fot. Jag flyttar på hästen med de medel som krävs, eftersom man har reflexer även om det inte gör så ont så brukar det bli med viftningar och ord ;) .

Hur är bästa sättet att korrigera detta eg?
Medisen har en vana att alltid ta ett steg åt vänster med ena framhoven, mot min fot, precis när man lyfter på sadeln. Är kvick undan med foten, har ju lärt mig, men undrar hur man bäst "bannar", så att hon lägger av?

Hej!

Min unghäst har kommit på att han kan kliva ett steg åt vänster när jag spänner sadelgjorden efter att jag precis har lagt på sadeln. Detta är enda tillfället då jag verkligen upplever att han försöker "pricka min fot".
Jag brukar ignorera honom och fortsätta med det jag gör, samtidigt som jag flyttar foten innan han hinner trampa på den. Anledningen till att jag inte korrigerar honom är att han försöker avleda min uppmärksamhet och få mig att sluta med det jag gör och för att han då inte ska avgå med segern så struntar jag i honom och fortsätter med mitt. Jag tycker att det fungerar, han försöker nu inte "pricka min fot" varje gång jag sadlar utan kanske mer var annan gång. Så det har blivit bättre även om jag inte korrigerat honom utan bara ignorerat honom.

Skulle hästen däremot försöka flytta på mig i tid och otid med att trampa mig på fötterna, så skulle jag deffinitift bli arg och säga ifrån.

Jag hojtar AJ,och trycker bort hästen,inte så skönt att ha den på foten...

Jag tror inte att alla hästar gör det medvetet,en del har ingen koll på vart de sätter fötterna,men det finns de som gör det med flit.Min lillasysters ponny siktar på fötterna när det är barn som leder honom.Han har lärt sig att de släpper om han trampar på dem:crazy: Detta är inte så populärt...

Det är inget jag normalt sett ser med blida ögon på då hästen bokstavligen klampat in i min "space". Det är inget jag tolererar och det är jag inte rädd för att tala om heller. Korrigeringen beror lite på situation och häst. Dock är det alltid jag som flyttar på hästen, sen om jag måste peta på den med en hovkrats i sidan eller om det räcker med att jag vrider på huvudet och glor surt, ja det är en annan femma.

knuffar bort hästen och spinger snabbt som f*n ut ur stallet och skriker häst:devil: och håller på och ojar mig 10 min innan jag kan gå in till påller och fortsätta. Ialla fall gjorde jag så i går nar bamsingen ställde sig på min redan brutna lilltå (den bröt han på samma sätt för några veckor sen) Ja, jag ska köpa stålhettaskor!

Men om han gör det med flit.nä det tror jag inte. Hästar är inte beräknande, det bara råkar bli så.

Jag vrålar AJ, vräker undan hästen och gnäller sönder öronen på fä och folk långt efteråt, när jag har ont vill jag att alla ska veta det och tycka synd om mig. :devil:
Min häst är extremt klumpig av naturen och gör det inte medvetet, så jag får väl skylla mig själv som har tygskor på fötterna i stallet.

Först tar man bort hästen så klart. Sedan har jag trampat litet över kronrand och hov. Då flyttar hästen sin fot. Sedan fortsätter jag med vad jag höll på med som om inget hade hänt. Och kliade honom på hans favoritställe då han stod snällt!

Vi hade en sådan i stallet som flyttade ut framhov lämpligt mot dig när man höll på med täcken osv. Jag fick ju flytta min fot för att inte bli trampad och jag flyttade hans hov med att trampa - då han inte var speciellt observant på mig. Han slutade efter 2 korregeringar.

hehe. jag tror inte det är varken eller, men jag blir faktiskt fly förbannad på en häst som ställer sig på min tå/fot. det bevisar bara hur respektlösa dom är som inte har koll på var dom sätter sina fötter, speciellt när dom har en annan varelse i närheten. Och skulle dom göra det med flit, ja då är det ju samma sak.
Har alltid blivit arg på mina hästar när dom gör så, dvs "jagar" iväg dom med en gång och visar att det är långt ifrån ok. Förhoppningsvis behöver man då också bara göra det en gång, sen har dom koll på var dom sätter fötterna när matte är i närheten. Alt. om man har en unghäst som försöker testa osv, men kan man läsa av det så är det lättare att korrigera om man sagt till en gång innan.
//Höstmåne

Om något sådant händer så backar jag lugnt hästen av från min fot och ytterliggare några steg bort från mig för att visa att den kommit för långt in på mitt territorium utan min tillåtelse och att det inte är ok. Allt lugnt och helt utan upprördakänslor (men så har jag väldigt hög smärttröskel, och jag har alltid stålhätteskor så att jag slipper bryta någon tå, vilket faktiskt har hänt).

Hur reagerar ni?
Reagerar inte, ber hästen bara flytta på dig lungt och stilla.

Tror ni att de gör de medvetet?
Nej.

Korrigerar ni det?
Fattar inte riktigt vad det är som kan korrigeras?...
Om hästen inkräktar så är det en sak (springer på en, knuffas ect). Men jag anser att om jag ställt mig i närheten av en häst så får jag hålla koll på mina fötter själv.

Illskriker och då flyttar ju hästen på sig snabbt som blixten!
Nej han trampar absolut inte på mig med flit... Han är bara klantig och trampar på sig själv också. :p

Somliga kanske, men oftast tror jag det är ett misstag. Jag tror få hästar är så smarta att de tänker"nu jäklar ska jag ställa mig på mattes tå så hon får ont, HAHA". Men visst finns det de som har lärt sig knep.- Som ponnyn jag stod i samma stall som en gång, som la sig ner när han tyckte ridpasset var över... :D

Klart man korrigerar... i form av vift, stön och tillsägning... för oftast gör det ju ONT! :D

kul liten ponny:rofl: :rofl: :rofl:

Jag håller nästan alltid koll på mina fötter så om det sker att hästen trampar på min fot då tränger den sig in alldeles för nära på mig och då ryter jag till och flyttar hästen.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Har funderat på en sak när jag går bland hästarna och mockar. 9 av 10 ggr kommer min häst fram och bajsar precis brevid...
Svar
3
· Visningar
702
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
787
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama